Libellen Griekenland

Gestart door JoostJ, april 07, 2022, 17:42:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

JoostJ

Deze zomer gaan we naar Griekenland. Mijn vriendin kent Griekenland maar geen libellen en ik een beetje libel maar geen Griekenland. We huren er een auto en we kunnen ons zo iets makkelijker verplaatsen. Alhoewel we geen uren willen rijden om een locatie te gaan zoeken, die tijd besteden we liever aan fotograferen. Nu ben ik al een aantal dagen op observation.org aan het zoeken maar ik wordt er scheel van om de juiste locatie te vinden. We gaan 14 dagen en hebben afgesproken ieder een week om z'n voorkeur te plannen. Wie kan ons advies geven naar welke locatie ik het beste zou kunnen gaan om soorten te vinden die ik hier in Nederland niet tegen kan komen? Soorten als Purperlibel, Turkserombout, Epauletoeverlibel, Kleine oeverlibel en Blauwe zonnewijzer. Ik lees dat er in Griekenland 120 soorten leven dus er moet toch makkelijker iets te vinden zijn. Boek-tips zijn ook welkom. Er zijn er o.a. boeken en artikelen van Wolfgang Lopau maar hier is moeilijk aan te komen, voor mij tenminste.

AvanderHeijden

Griekenland is groot en soortenrijk, je gaat niet alle soorten overal tegenkomen. Wil je Blauwe zonnewijzers, Epauletoeverlibel, Kleine oeverlibel zien dan moet je bv al op de eilanden voor de Turkse kust zijn (Lesbos bv). In het noordoosten van Griekenland, dichtbij Bulgarije, kom je Turkse en Balkanbronlibel tegen, Griekse bronlibel dan weer meer op en rond het noorden van de Peloponnesos. Daar zijn ook locaties waar je Griekse vuurjuffer kunt zien en het is de beste regio voor Schaduwlibel. Purperlibel komt verspreid voor maar is in Griekenland volgens mij nergens stikalgemeen, niet zoals in het zuiden van Spanje of Frankrijk ofzo. Turkse rombout: vooral noorden Peloponnesos en Lesbos moet ook goed kunnen. Nog een bijzonder gave soort is Vaandeldrager, ga in de vliegtijd naar het Volvimeer ten oosten van Thessaloniki en de kans dat je die ziet is zo'n 100%, verder kom je 'm verspreid in Griekenland wel tegen maar nergens zo makkelijk als daar. Ga je naar het noordoosten van het vasteland of naar de Peloponnesos dan kan ik wel wat specifieke locaties tippen, voor de eilanden heb ik die ervaring niet.

AvanderHeijden

Kortom, naar mijn ervaring moet je minstens wel een keer of 4 naar Griekenland om de specialiteiten wat bij elkaar te scharrelen. Geen straf want het is een prachtig land. Ik ben zelf pas halverwege  ;D De Kreta-endemen bv heb ik nog nooit gezien. Wil je een beetje ontspannen vakantie vieren dan zou ik gewoon een leuke regio uitzoeken die niet te droog is (zuiden Peloponnesos is niet het beste stuk bv).

JoostJ

Ik had al enigszins dit idee maar zag door de bomen het bos niet meer. Een een dag zonder pc doet wonderen.
Bedankt en we kunnen nu gerichter gaan zoeken om dit verder te gaan bespreken/plannen.
Meerdere keren naar Griekenland zal geen straf zijn en ook in Nederland  zitten de libellen niet op een plaats.

pdeknijff

Op Lesbos kun je er veel binnenhalen, zo'n 40-45 soorten, maar je moet wel de plekken weten. Ik ben er nu 18 keer geweest, en iedere keer zijn er subtiele verschillen, naast de vaste plekken. Ook voor de hoek tegen Turkije en Bulgarije heeft veelgoede plekken, maar ook daar moet je je goed voorbereiden. Lopau is er nog veel meer geweest en heeft ook dankbaar gebruik gemaakt van info van veel anderen, plus de plekinfo is in zijn overzicht niet of nauwelijks te achterhalen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff