Hulp gevraagd bij gaasvlieg

Gestart door DuDe, maart 25, 2022, 23:23:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/236167079/.
1 Hemerobius humulinus
datum: 2022-03-25
locatie: Amsterdamse Waterleidingduinen - Sasbergen (ZH)

foto's:



Alvast dank, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Daandrukker

Ik hoop dat het ooit mogelijk wordt om veel soorten Hemerobiidae te herkennen vanaf foto ooit, voorlopig vind ik het moeilijk. Ik denk in ieder geval dat je gelijk hebt met het genus Hemerobius. Er lijkt een vena recurrens aanwezig, er ontspringen drie zijaders van de hoofdas, en aan de basis daarvan zit geen dwarsader (wat Wesmaelius uit sluit). Je hebt kans op ongeveer 9 soorten in Nederland en België binnen het genus Hemerobius.

Als ik de sleutel af ga, dan zou ik zeggen dat de vleugel gevlekt is en dat de lengteaders een bont patroon hebben. In dat geval zijn de twee opties H. micans en H. nitidulus. Je zou dan naar de kleur van de frons moeten kijken (voorkant kop). Heb je daar een foto van?

Ik heb momenteel weinig vergelijkingsmateriaal, dus ik durf niet zo goed in te schatten vanaf wanneer je een vleugel "gevlekt" mag noemen. Wie weet heeft iemand anders op het forum daar meer ervaring mee?
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Daandrukker

Zojuist een andere foto gezien van een exemplaar die duidelijk niet gevlek is. Jullie beest is denk ik wel gevlekt, dus ik zat niet goed met micans en nitidulus. In dat geval is het nog steeds belangrijk om een foto van voren of boven te hebben om H. humulinus te bevestigen/uit te sluiten.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

DuDe

Dank voor je reacties Daan. Ik was even 'afwezig' hier, vandaar dat ik nu pas reageer. Ik denk niet dat ik dergelijke foto's heb, maar zal eens gaan zoeken.

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

DuDe

Beter dan dit wordt het vrees ik niet:

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Daandrukker

Het is een goede foto, waardoor we in ieder geval H. atrifrons en H. stigma kunnen uitsluiten. H. nitidulus en H. micans zijn ook uitgesloten. De overgebleven groep durf ik momenteel nog niet aan helaas. Wie weet later!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

DuDe

Ha, steeds een stapje verder. Ik benieuwd of er nog meer volgt
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)