VPRO Radio - Vogelkijkhut Maltha - Biesbosch

Gestart door MarianP, maart 28, 2022, 13:01:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarianP

Hoi vogelspotters,

Dit is Marian, ik maak voor de VPRO een radio-reportage over vogelkijkhut Maltha: https://www.vpro.nl/programmas/radio-doc.html

Na de grote overstromingen in 1995 werden de polders onder water gezet om ruimte te maken voor de rivier: een drama voor boeren maar een geluk voor vogelliefhebbers! Het nieuwe wetland was - zo heb ik me laten vertellen - in de begindagen echt een feest voor vogelspotters daar. Maar langzaam maar zeker is die vogelkijkhut steeds minder populair geworden.

Ik ben op zoek naar spotters voor wie vogelkijkhut Maltha een favoriet vogelspotplekje was. Wie heeft er nog een mooie herinnering aan die begintijd vanaf 1995? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen. Laat het me weten!

Vriendelijks,
Marian

keesschreven

#1
Beste Marian,

Interessant. Ik weet daar niks van, maar je kunt zo misschien verder komen:
Succes!
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

ArjenDrost †

Even niet echt gerelateerd, maar toch: veel mensen die vogels kijken (niet spotten) doe je een plezier ze geen vogelspotter te noemen, maar vogelaar.

MarianP

@Kees, heel erg bedankt voor de tips! Daar kan ik zeker mee vooruit.

@Arjen, jij ook bedankt dat je me op die fout wijst. Uit nieuwsgierigheid (van deze leek) : wat is er mis met de term 'vogelspotter'? Ik zal het niet meer gebruiken.

laatvlieger

@ Marian: "Met vogels wordt niet gespot!"  ;)

(Zonder gein, je bent de aandacht van misschien wel 50% van de vogelaars per direct kwijt als je over "vogelspotten" begint... Dan weet je meteen dat je de vragen niet al te serieus hoeft te nemen en dat er nooit (!) wat goeds uit kan komen... Misschien dat ze nog met je praten, maar hun gedachten zijn dan allang bij de volgende Grijze wouw die ze ooit een keer gaan ontdekken...  ;D
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

keesschreven

#5
Wat er precies mis is met "vogelspotten" weet ik niet, maar op de een of andere manier wordt deze term alleen gebruikt door niet-vogelaars (of beginnende) en nooit door de vogelaars zelf. Die hebben het altijd over "vogels kijken" of "vogelen", en noemen zichzelf vogelaar (of evt. vogelliefhebber).

Misschien valt 'vogelspotten' te erg in het rijtje van treinen spotten en vliegtuigen spotten?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Rob Koelman

Citaat van: keesschreven op maart 29, 2022, 20:44:45 PM... Misschien valt 'vogelspotten' te erg in het rijtje van treinen spotten en vliegtuigen spotten?

Wat is er mis met treinen/vliegtuigen spotten?   B)
Met vriendelijke groet, Rob

MarianP

Interessant, dankjulliewel! Ik zal de beginnersfout niet meer maken :D

pdeknijff

Je kon dit ook niet weten Marian.
Maar, waarom zou je een hybride Engels/Nederlandse term gebruiken als er goede Nederlandse woorden voor zijn.

Ik gebruik dit woord ook nooit en probeer mensen te corrigeren als ze dit in het veld gebruiken.
Op dit forum heb ik het al lang geleden opgegeven.
Het is inderdaad zo dat het door de meer serieuze vogelaar niet of nauwelijks wordt gebruikt, en juist vooral in de publiciteit en in populaire omschrijvingen wordt het vogelspotten gebruikt.


Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

ArjenDrost †

Heb ooit iemand zien schrijven dat spotten oppervlakkiger is dan kijken. Spotten houdt op bij het zien van iets, kijken (of bestuderen) gaat verder. Je gaat ook niet naar een museum om schilderijen te spotten, bij de meeste vogelaars gaat het kijken naar vogels ook verder dan alleen het vaststellen van.

Groeten, Arjen

bramquist

Maar waarom hebben we dan wel allemaal een spottingscope?
Groeten,

Bram Quist

Rob Koelman

Citaat van: bramquist op maart 30, 2022, 19:23:34 PMMaar waarom hebben we dan wel allemaal een spottingscope?

Heu, ik heb gewoon een telescoop...

Spottingscope is denk ik meer een term uit de schietsport...
Met vriendelijke groet, Rob

herbert74

#12
terwijl een Belgische man aan zijn vrouw NIET zal zeggen dat hij gaat vogelen  :rolleye:  :angel:

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

marcel234

Citaat van: keesschreven op maart 29, 2022, 20:44:45 PM
Wat er precies mis is met "vogelspotten" weet ik niet, maar op de een of andere manier wordt deze term alleen gebruikt door niet-vogelaars (of beginnende) en nooit door de vogelaars zelf. Die hebben het altijd over "vogels kijken" of "vogelen", en noemen zichzelf vogelaar (of evt. vogelliefhebber).

Het staat nu ook in ''Waarneming.nl Nieuwsbrief #84 - april 2022'' dus dan weet iedereen het..