Bijen (insekten) wanden/hotels

Gestart door blaauw7, oktober 30, 2010, 12:38:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Voor ons nieuwe bijenhotel hebben we twee kleine leemkistjes gemaakt. Is bij het plaatsen van de leemkistjes de hoogte nog van belang, liefst laag bij de grond of kan dat ook op b.v. 1 meter hoogte?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

M.Vullings

Citaat van: blaauw7 op maart 16, 2022, 13:57:16 PM
Laag bij de grond is prima.
Bedankt Dick, dan krijgt het ergens op de grond een plekje, niet in het bijenhotel.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

blaauw7

Goed je best gedaan. De kistjes met leem zijn echter wel wat klein. Die mogen best wat groter zijn.
Groeten,
Dick Belgers

M.Vullings

Citaat van: blaauw7 op maart 19, 2022, 11:40:13 AM
Goed je best gedaan. De kistjes met leem zijn echter wel wat klein. Die mogen best wat groter zijn.
Klopt, maar we wilden eerst proberen of het wat gaat opleveren, we zijn bang dat de leem (langs de Maas vandaan) te compact is, hadden we misschien met zand moeten mengen?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rients

Ik had vorige 2 jaren een heel klein insectenhotel, en heb nu een veel grotere gemaakt. Een onderwerp waar ik nog niet iets over heb kunnen vinden is, hoe het beste te inventariseren welke soorten gebruik maken van het hotel. Ik zag bij het vorige hotel wel opeens dichtgepleisterde bamboestokjes, maar de metselaar zelf niet gezien. Gewoon elke week een dag naast het hotel plaatsnemen en goed kijken? Of is vooral een bepaald uur van de dag voldoende? Is aan het metselwerk te zien welke soort het is? Zomaar wat vragen. Misschien heeft iemand een tip.
Rients Niks


jeanette

Per abuis mijn vraag onder Bijen geplaatst... Zet de link nu even hier waar de vraag thuis hoort.
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,495791.0.html

Met dank en groet,
jeanette

M.Vullings

#129
Dit voorjaar hebben wij een nieuw insectenhotel gemaakt, waar al verschillende soorten zo'n 50 nestgaatjes bezet hebben. Het oude bijenhotel was druk bevolkt met o.a. tronkenbijen. Nu zien we dat de tronkenbijen die nu massaal aanwezig zijn, de nestgaten in het nieuwe bijenhotel openmaken, van o.a. de rosse metselbijen, de hongerwespen en andere bijen. Ze knagen de zandprop of de plantenstukjes prop er uit en vervolgens graven ze het stuifmeel er uit, ik zie niet of ze er eitjes of larven, als die er al zouden zijn, ook er uit halen. Is dit een normaal verschijnsel dat andere nesten zo geplunderd worden?
We vinden het wel jammer voor de diversiteit, die zo waarschijnlijk flink beperkt wordt.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.