invoeren grauwe gans ring bij geese.org lukt niet

Gestart door annelies vriens, maart 04, 2022, 22:26:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Deze nekring gefotografeerd bij een grauwe gans. Ik lees af: 9 0 [of 9 J ?] G - H 120. Pootring onleesbaar, maar is soms hetzelfde nummer toch?
Op geese.org geprobeerd ring in te voeren maar na link -ring melden- volgt er verder geen ''keuzemenu'' oid. Hoe nu verder?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/234548123/.
1 Grauwe Gans - Anser anser adult, (kleur)ringdragend, gezien
datum: 2022-02-27
locatie: Schildmeer - Tetjehorn (GR)

foto's:




Ik lees af: 9 0 [of 9 J ?] G - H 120. Pootring onleesbaar. Ring zal worden ingevoerd op geese.org

OJGoreng

Ik heb het idee dat de site enigszins op z'n gat ligt. Ik kan in elk geval niet inloggen.
Met vriendelijke groet, Zainal

Natuur123

Kan het zo zijn dat het 2 verschillende vogels waren?
De halsband van de ene vogel is dan G // H120 en die van de andere zou dan G // G?? zijn..

annelies vriens

@ Zainal: ja die indruk heb ik ook helaas. Inloggen gaat nog wel maar dan houdt het op.
@ Natuur123: Oh, nu raak ik in de war....Tussen foto 1+2 en foto 3 zit exact 18 minuten. Situatie: maakte foto 1+2, liep klein stukje door [groep fietsers passeerden] keerde terug voor foto 3. Ganzengroep bestond uit combi kol-grauwe gans, ca 15 stuks. Zou er in die tussentijd een wisseling hebben plaatsgevonden? Raw-opnamen laten geen 2de gans met ring zien. Jij denkt dat deze ringnummers niet matchen? Ik ben benieuwd.
Vrgr Annelies Vriens

Natuur123

#4
Als het een vogel zou zijn geweest zou die 7 tekens op de halsband hebben staan, dat lijkt me niet heel erg logisch. ;)
Verder zie je bij de vogel met de code G // H120 ook de code voor een 2e keer op de halsband staan. Dit zegt natuurlijk niet alles, maar het lijkt me niet heel erg waarschijnlijk.
Ik denk dat het hierdoor niet 1 vogel is, ik weet dat er zeker projecten zijn waarbij vogels een halsband met 3 letters / cijfers krijgen, maar dat andere project kon ik zo snel niet op geese.org vinden...
Heeft u nog meer foto's, eventueel de originele (als deze niet de originele zijn?)? Zo ja, zou u deze bij de waarneming in willen voeren?

Cygnus

Het zijn sowieso 2 verschillende vogels, want het gaat om 2 verschillende codeersystemen. De ene vogel is H120 groen, dat is de volledige code. De ander vogel is G?? groen. Er is volgens mij te weinig van de code te zien om tot een zekere identificatie te komen. Hier iets van proberen te maken is gokken, en dat moet je niet doen bij het aflezen van ringen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

annelies vriens

@Natuur123; wederom dank voor het meedenken. Hoe grappig is dit; in een tijdsbestek van 18 min. heeft er een wisseling van gans met halsband plaatsgevonden 😊. Je hebt natuurlijk gelijk, het zijn 2 verschillende banden/codes. Ik zal foto's 1+2 verwijderen en nee, de originele foto's zijn identiek aan de ingevoerde foto's.
@Trinus; Dank voor je toelichting. Gans met H120 laat ik staan, de G-variant zal ik verwijderen. Heb jij een oplossing mbt het melden van deze ring?
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

annelies vriens

Klopt Trinus. Ik heb het ringnummer ingevoerd.
Met dank en groet, Annelies Vriens