Scholekster met metalen ring

Gestart door TonH, februari 28, 2022, 17:31:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

TonH

Vandaag zag ik twee scholeksters waarvan de man een metalen ring had om de linker tibia. Er waren geen andere (kleur)ringen aanwezig.
Op basis van de foto's kom ik op 413.047. De inscriptie van het ringstation was te klein om te lezen, en ik weet ook niet of het nummer volledig is.

Waarneming inclusief foto's staan hier: https://waarneming.nl/observation/234478391/

Via wadertrack en cr-birding kom ik op projecten waarbij minimaal een gekleurde ring aanwezig moet zijn.
Wie kan me helpen waar ik deze vogel melden kan, of ontbreekt er zoveel dat dat geen zin heeft?

Thanks,
Ton

Cygnus

De ring is een Nederlandse ring, dus van het Vogeltrekstation Arnhem. Het gedeelte van de code wat zichtbaar is, is goed afgelezen, namelijk 413.047. Daar voor moet nog een 5 staan, dus de volledige code is Arnhem 5.413.047

Wadertrack en cr-birding gaan over gekleurringde vogels. Dit betreft een vogel met alleen een gewone ringcentrale-ring.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Trinus heeft de vraag al voor 90 procent beantwoord. Je vraag is ook nog waar je de ring wel kunt melden. Dan kan hier:https://www.griel.nl
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

TonH

Hallo Maarten en Trinus,

Dank, ga ik doen.

Ik heb dan nog 1 leermomentje: hoe weet je dat nummer voorafgegaan moet worden met een '5'?
Is dat omdat Scholeksterringen altijd met een 5 beginnen? Of is deze specifieke vogel op deze plek eerder gemeld?

Groeten,Ton

TonH

Volgens griel.nl is vogel 18 jaar geleden als 1e kj geringd door (in?) vogelhospitaal in Haarlem. Daarna enkele keren afgelezen in Zeeland.

Cygnus

Citaat van: TonH op februari 28, 2022, 19:07:02 PM
Hallo Maarten en Trinus,

Dank, ga ik doen.

Ik heb dan nog 1 leermomentje: hoe weet je dat nummer voorafgegaan moet worden met een '5'?
Is dat omdat Scholeksterringen altijd met een 5 beginnen? Of is deze specifieke vogel op deze plek eerder gemeld?

Groeten,Ton

Een Arnhem-ring die om een Scholeksterpoot zit begint altijd met een 5, omdat dat het begincijfer is van de ringmaat (9.0 mm) waarmee een Scholekster moet worden geringd. Dat de vogel al 18 jaar geleden is geringd is ook aan de slijtage van het adres (de kleine regels boven het nummer) te zien. Als de ringer het vogelhospitaal in Haarlem is, dan betekent dat dat de vogel in dat asiel opgenomen is geweest.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

TonH