Hoofdmenu

Larve?

Gestart door M.Vullings, februari 20, 2022, 16:07:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Op vermolmd hout deze larve? in cocon gezien, welk insect kan dit zijn?
Er zijn 6 pootjes te zien en sprieten op de kop lijkt het.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rayan Majoor

Een Cryptocephalus: d'r is een mooi overzicht van de larven en hun zakjes ergens, maar moet daarvoor even op m'n computer kijken. Kom ik nog op terug :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


M.Vullings

Leuk dat we toch weten wat het is, mooie site ook, bedankt samen.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rayan Majoor

Die site inderdaad, maar op deze pagina heb je een mooi foto-overzicht van de soorten in verschillende stadia. Qua kleur, zak-/potvorm en kopvorm vind ik Cryptocephalus labiatus het beste overeen komen, maar ik weet niet of dat echt met zekerheid te zeggen valt... en zeker niet alle soorten die in Nederland voorkomen zijn op die site afgebeeld. Opkweken zou dus erg leuk en interessant zijn (los van het feit dat het interessante beestjes zijn die er als volwassen kevers vaak erg mooi uit zien), mocht dat nog een optie zijn :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

M.Vullings

Zeker ook een mooie site en inderdaad boeiende beestjes, jammer genoeg hebben we hem niet meegenomen, we vinden het een beetje jammer als zo'n beestje het niet overleven zou. Hoe kun je zo'n larve het beste opkweken, we hebben wel al nachtvlinderrupsen tot vlinder opgekweekt, maar nog nooit kevers.
Overigens valt me op de de kopjes van de meeste soorten vlak afgeplat zijn, dat zie ik op onze foto's niet terug, maar dat kan ook aan de foto liggen.
Het blijft een wonderlijke wereld vol verrassingen.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rayan Majoor

De voornaamste kevers die ik opgekweekt heb zijn kevers die onder de grond verpoppen en die zijn vrij makkelijk te kweken als je maar genoeg grond voor ze beschikbaar hebt. Cryptocephalus verpopt echter in d'r eigen tonnetje en ik weet dus niet in hoeverre het dan belangrijk is dat er aarde aanwezig is (ook al kan het over het algemeen geen kwaad: de aarde neemt vaak overtollig vocht op en lijkt ook qua temperatuur wat buffering te geven). Maar ook deze kweek van Spercheus emarginatus kostte me eigenlijk bijna geen moeite, net als het geval is bij lieveheersbeestjes... en enkele andere kevers (bijvoorbeeld deze Dasytes heb ik überhaupt gewoon in een bakje gedaan en niet echt bijgehouden of ze nog leefden, en leverden uiteindelijk een volwassen kever op.
Daarom denk ik dat, over het algemeen, kevers niet moeilijker zijn dan vlinders, en vaak zelf wel makkelijker als het kevers zijn die als larve boven de grond leven. Je hoeft alleen maar het juiste voedsel te geven, wat takjes en aarde aan te bieden om een wat natuurlijker klimaat na te bootsen, en dan zit het over het algemeen wel goed. Kevers die als larve onder de grond leven (helemaal als het predatoren zijn, zoals veel loopkevers) of die in rottend houd leven zijn vaak wat lastiger... maar dat is hier niet van toepassing.
Als je de larven in de omgeving van Wageningen of Barneveld hebt gevonden kan ik, ahv de locatie, ook wel even kijken of ik ze terug kan vinden en er een op kan kweken...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

M.Vullings

Bedankt voor de info Rayan, een volgende keer zeker het proberen waard.
Het was in de Mariapeel in Limburg en we hebben er maar één gezien :blink:
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.