HEUKELS 24ste druk - errata

Gestart door Willemien Troelstra, februari 15, 2020, 00:30:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willemien Troelstra

Ik zag dat ik die inderdaad nog niet had toegevoegd waarschijnlijk omdat er eerst een discussie was of het niet toch purpure moest zijn omdat dat zo in de Belgische flora stond. Ik heb het nu toegevoegd.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Marcel-bedankt ! Ik kon dat hele item niet vinden en zeker niet in de index van Willemien.

Edit :Maar blijkt nu wél in de index te staan.... :huh:
Groene groe[n]tjes.Rien.

marcel234

#272
Graag gedaan. De discussie kwam me bekend voor...

Citaat van: Rien Ondersteijn op februari 01, 2022, 11:34:09 AM
Edit :Maar blijkt nu wél in de index te staan.... :huh:

Ja, nijvere Willemien is bezig geweest.
Citaat van: Willemien Troelstra op februari 01, 2022, 07:43:11 AM
Ik heb het nu toegevoegd.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 07:41:34 door Willemien Troelstra »

Rien Ondersteijn

Willemien : ik zag je reactie te laat.
Ben overigens blij dat er consensus lijkt te bestaan over de naam.
[Ja- in die discussie werd zelfs Barbie-klaver gesuggereerd  ;)]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Erik Simons

#274
In het register staat Iva xanthifolia. 

In de soortbeschrijving onder de betreffende familie staat Iva xanthiifolia.

Ik ben er even ingedoken, want beide varianten worden gebruikt in flora's, op websites etc.
De tweede naam, dus met ii, is de juiste spelling, die met één i is fout. (de naam is gepubliceerd met 1 i, maar dat is een fout van de auteur geweest, die had een dubbele i moeten gebruiken)

Dus de naam in het register moet worden gewijzigd. :right: (bij de niet floristische en typografische errata want daar staan nog een paar typfouten in de index)

Op waarneming.nl staat ie goed
Op verspreidingsatlas staat ie fout

Overigens zijn veel auteurs het erover eens dat deze soort in een ander genus moet; Cyclachaena

groetjes
Erik
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'


Erik Simons

Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rien Ondersteijn

#277
@ Erik :  om de verwarring compleet te maken staat onder de tekening op blz 725 Iva xanthifolia .  :right:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Erik Simons

Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

robvandam

Mevrouw, Meneer,

Kan het zijn dat de beschrijving van Vogelmuur op blz. 523 van de 24e druk niet helemaal klopt? Of dat de illustratie niet correct is?

Ik lees: "... Kroonbladen tot even lang als de kelkbladen ...". Maar afbeelding 102.16 toont een bovenaanzicht van het bloemetje met kelkbladen die onmiskenbaar langer zijn dan de kroonbladen.

Bovendien: welke flora of plantengids ik ook opsla, overal vertonen de illustraties hetzelfde beeld.
In het wild heb ik inderdaad Vogelmuur gevonden met bloemen die aan Heukels' beschrijving beantwoorden, maar evengoed ook met langere kelkbladen.
Ik werk als vrijwilliger op Thijsse's Hof in Bloemendaal. Ook daar vertoont de (vermeende?) Vogelmuur bloemen met kroonbladen die korter zijn dan de kelkbladen.

Zou er sprake kunnen zijn van bastaardisering door kruisbestuiving met andere muursoorten?

Met vriendelijke groet, Rob van Dam.

Rien Ondersteijn

Goed gezien Rob.[je bedoelde w.s. dat de kelkbladen veel korter zijn afgebeeld].Het lijkt wel Watermuur/bosmuur...qua bloem.Kruisingen met deze 2 laatste zijn niet bekend volgens mij.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Beste Rob,

Op de figuur staat een bloemetje van boven afgebeeld en daar zijn de kroonbladeren kleiner dan de kelkbladeren en dat klopt met de tekst "Kroonbladeren tot even lang als de kelkbladeren." Ik vermoed dat de tekst "tot even lang" voor jou niet helder is. "tot even lang" betekent "korter of even lang".

Dit zou je/zouden we aan de auteur van de flora Leni Duistermaat kunnen doorgeven maar het is in de flora steeds balanceren tussen compacte en begrijpelijke formuleringen.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Willemien: ik heb een sterk vermoeden dat Rob het rechtsbovenste deel van fig 102.16 bedoelt, waar de kroonbladen zowat dubbel zo lang zijn als de kelk.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Rechtsboven is een tekening van de opengebarsten zaaddoos met daaromheen de kelk, de zaaddoos is wel groter dan de kelk. En als ik de tekst van Rob lees is dat niet waar hij over struikelt.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Als dit gedeelte v/d tekening het opengebarsten vruchtkapsel aan zou geven dan snap ik de 6 zichtbare tanden niet.Ook zouden die veel meer omgebogen moeten zijn en niet veel groter dan de kelkbladen.
http://www.tropengarten.de/Pflanzen/stellaria-media.html
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

#285
Rien,
Hier onderaan kun je wat plaatjes vinden van zo'n 'opengebarsten' vrucht: http://www.missouriplants.com/Stellaria_media_page.html

Rien Ondersteijn

Bedankt Rutger [ik had ze eerder gezien].Ik vond/vind ze niet in overeenstemming met de hoektekening op blz 523.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Citaat van: Willemien Troelstra op februari 23, 2022, 22:26:42 PM
Beste Rob,

Op de figuur staat een bloemetje van boven afgebeeld en daar zijn de kroonbladeren kleiner dan de kelkbladeren en dat klopt met de tekst "Kroonbladeren tot even lang als de kelkbladeren." Ik vermoed dat de tekst "tot even lang" voor jou niet helder is. "tot even lang" betekent "korter of even lang".

Dit zou je/zouden we aan de auteur van de flora Leni Duistermaat kunnen doorgeven maar het is in de flora steeds balanceren tussen compacte en begrijpelijke formuleringen.

Dit wordt ook duidelijk als je de sleutel door zou lopen, waarin bij punt 4 dezelfde formulering wordt gebruikt (tegenover het even lang of langer zijn van de kroonbladen bij Heggenvogelmuur).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

StevenG

Er is een iets vernieuwde versie van het uit te printen errata boekje:
https://www.dropbox.com/s/vzod978vixuequ8/Heukels24-Errata.pdf?dl=0

(Dit is nog dezelfde link, maar het document is ververst.)
O.a. de 'errata in de errata' zijn verwerkt en achteraan is nu ook de lijst met de errata in beschermingsstatus opgenomen.
Discussies over wat wel of geen kenmerken / juiste illustraties zijn laat ik vooralsnog buiten beschouwing.

Gr.
Steven

Martijn van Sluijs

De Barbarea-sleutel op pagina 481 doet bij sleutelstap 2 vermoeden dat de hoeveelheid wimpers aan de oortjes een (sterk) onderscheidend kenmerk is ("Oortjes gewimperd" bij B. intermedia en "Oortjes kaal of zeer spaarzaam gewimperd" bij B. verna). Beide soorten kunnen echter weinig tot veel wimpers op de oortjes hebben. Zie ook https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=384755.msg2348917#msg2348917.
Vriendelijke groeten,
Martijn

nielseimers


Willemien Troelstra

Jullie hebben vast gelijk, maar ik wil voorstellen om dit niet in de lijst met errata op te nemen zonder dat het door Leni is bevestigd omdat het geen evidente vergissing/verschrijving is. Schrijft een van jullie hierover een bericht aan Leni?
(Als achtergrond voor wie dat niet paraat heeft: B. verna (Vroeg barbarakruid) is nieuw in deze druk van de Heukels.)
groet, Willemien Troelstra

Martijn van Sluijs

Citaat van: Willemien Troelstra op mei 08, 2022, 22:32:50 PM
Schrijft een van jullie hierover een bericht aan Leni?

Ga ik zodra ik daar weer tijd voor heb doen! Ik laat de uitkomst hier weten.
Vriendelijke groeten,
Martijn

David de Wit

p 680: Centaurea, vraag 1, zijn de pijlen naar 2 en 3 goed of moeten ze andersom?

Willemien Troelstra

Citaat van: David de Wit op juni 08, 2022, 09:46:41 AM
p 680: Centaurea, vraag 1, zijn de pijlen naar 2 en 3 goed of moeten ze andersom?
Kalketrip heeft stekels aan de omwindsels, dus ik begrijp niet helemaal waarom je denkt dat het (net zo goed) andersom zou kunnen zijn. Komt dat omdat eerst naar 3 wordt verwezen en dan naar 2? Dat gebeurt op meer plekken in de flora.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Die verwijzing die vaak numeriek afloopt in deze Heukels, daar kan ik ook niet aan wennen.In de oudere Heukels' is dat [logisch] oplopend .
[In de nieuwe worden trouwens Malteser, Wijdvertakte[die nog steeds wordt gevonden] en Macrocephala [idem] niet meer vernoemd ].
Groene groe[n]tjes.Rien.

David de Wit

Citaat van: Willemien Troelstra op juni 14, 2022, 23:36:12 PM
Citaat van: David de Wit op juni 08, 2022, 09:46:41 AM
p 680: Centaurea, vraag 1, zijn de pijlen naar 2 en 3 goed of moeten ze andersom?
Kalketrip heeft stekels aan de omwindsels, dus ik begrijp niet helemaal waarom je denkt dat het (net zo goed) andersom zou kunnen zijn. Komt dat omdat eerst naar 3 wordt verwezen en dan naar 2? Dat gebeurt op meer plekken in de flora.

Bedant Willemien! Mea culpa, ik had de tekst blijkbaar niet goed gezelen.

David de Wit

p615 vraag 4 over Stachys - Steelblaadjes (2x)

"Steelblaadjes ... ten hoogste 3 mm lang", nodig om bij Stachys palustris uit te komen

Ik begrijp "Steelblaadjes" niet. De steelblaadjes zijn veel langer.

Zou het toch "Steel blaadjes" moeten zijn?

Willemien Troelstra

Ik weet niet of dit helpt, maar 'steelblaadjes' zijn blaadjes aan de bloemsteel.
groet, Willemien Troelstra

rapunzel

Zie pagina 836 van de nieuwe Heukels.
Koos


Citaat van: David de Wit op juni 23, 2022, 08:08:14 AM
p615 vraag 4 over Stachys - Steelblaadjes (2x)

"Steelblaadjes ... ten hoogste 3 mm lang", nodig om bij Stachys palustris uit te komen

Ik begrijp "Steelblaadjes" niet. De steelblaadjes zijn veel langer.

Zou het toch "Steel blaadjes" moeten zijn?
Koos Ballintijn