Hoofdmenu

stereomicroscoop

Gestart door Norman, februari 17, 2022, 21:33:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Beste,

Ik wil tzt een stereomicroscoop aanschaffen om het determineren van planten thuis op mijn gemak te kunnen doen, maar ik kom er niet goed uit welke eisen ik hieraan moet stellen.

Het is duidelijk dat deze voorzien moet zijn van led verlichting, maar welke vergrotingen? En wat zijn de goede merken (behalve Leica, Olympus, etc)?

Vanaf welke prijsklasse maak je de stap van speelgoed, naar iets serieus. Koop ik iets nuttigs door 250 euro, of minimaal 500 euro? Of minimaal 1500?

Ik dacht dat het mooi zou zijn als er een camera op zou zitten, maar het lijkt dat je dan een relatief (te) goedkope stereomicroscoop koopt, met een te dure USB camera.

En hoe zit het met de service? Mijn verrekijkers zijn van Swarovski deels gekozen vanwege de service.
Een gedachte is Euromex, omdat deze in NL zitten en assembleren, hetgeen een voordeel zou kunnen zijn in service.


Ik hoor graag jullie ervaringen en overwegingen.

nielseimers

In dit forum topic vind je veel informatie.

Voor planten heb je overigens aan een vergroting van 100 keer ruim voldoende. Het lastigste wat je moet kunnen is kijken of sporen van varens steriel (wit) of fertiel (geel/bruin) zijn en daar heb je geen al te hoge vergroting voor nodig. Maar als je de uitgave doet, zou ik het meteen goed doen en een microscoop met grotere vergroting (400) nemen. Dan kan je ook mossen gemakkelijk op naam brengen. Als je ook sporenonderzoek bij korstmossen en paddenstoelen wil doen, dan zou ik vergroting 1000 nemen.

Norman

Dank je wel Niels.

Zeker veel informatie, maar geeft me nog niet voldoende informatie over mijn keuze over hoeveel budget ik moet vrijmaken.
Als ik kijk naar de beschikbare stereomicroscopen, dan zijn 10x oculairen gangbaar en de objectieven 2x, 3x of 4x, terwijl ik bij 100x dan een 10x objectief nodig zou hebben.

Is dat niet te veel als verlengstuk van een loep?

Het idee is, en zo begrijp ik het ook van anderen, is dat een microscoop (doorlicht) voor planten weinig gebruikt wordt en een stereomicroscoop voor het gros afdoende is.
Het idee is dan om, als beginnende florist, eerst een stereomicroscoop aan te schaffen van een bruikbare kwaliteit, en deze later evt aan te vullen met een doorlichtmicroscoop als ik meer kennis heb en eventueel ook korstmossen op naam wil brengen.

Ik ben benieuwd welke overwegingen anderen hadden bij de aanschaf van hun (eerste) stereomicroscoop.

nielseimers

Klopt, voor planten heb je eigenlijk geen doorlichtmicroscoop nodig. Hoogstens dus voor sporenonderzoek bij varens.

Van een stereomicroscoop heb ik weinig verstand vrees ik.

Datura

Mijn Stereomicroscoop is idd van Euromex (een 'Novex', heb ik sinds 2008), die bevalt prima. Ik ben inderdaad nog ter plaatse in Arnhem wezen kijken en getest of hij beviel, dit was idd zo :). Ik heb in al die jaren één keer een probleem met de verlichting gehad, toen de microscoop langs gebracht en die hebben ze toen goed en snel gerepareerd.

Waar de grens ligt tussen 'speelgoed' en  'serieus' vind ik lastig, en is afhankelijk van wat je er mee wil denk ik. Voor alleen planten kom je een heel eind met 20-40x vergroting en goede verlichting (ik heb zowel onder- als bovenverlichting). 
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Henri van Dodeweerd

Ik heb met een stereomicroscoop ook geen enkele ervaring en het enige wat ik tot nu toe van planten onder de microscoop heb onderzocht zijn wat sporen van een eikvaren. Voor de rest kijk ik voor onderdelen met een loep. Een stereomicroscoop lijkt mij inderdaad een verlengstuk van een goede loep.

Een voordeel kan wel zijn dat je makkelijker een foto kan maken van datgene wat je bekijkt. Met een loep lijkt me dat een aardig gepruts.

Als je de optie open hebt staan dat je in de toekomst ook mogelijk (korst)mossen, schimmels, algen enz. onder de microscoop zou willen bekijken, dan zou mijn persoonlijke keus zijn om gelijk een microscoop aan te schaffen. Met een 10x oculair en een 4x of 10x objectief kun je de planten denk ik prima bekijken en naar de toekomst heb je de uitbreiding van een 40x (en mogelijk ook 60x of 100x) objectief.

Mocht je minder dan 40x willen vergroten kun je ook nog andere oculairs bijkopen (bijv. de 5x).

In welke prijsklasse je gaat zoeken is ook weer persoonlijk. Ik wacht nu momenteel op deze. De adapter voor mijn spiegelreflex is er al. Daarmee zet ik de camera op de derde tube. Ervaringen kan ik dus nog niet geven (alleen dat de levertijd verdraaid lang is ;))
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Norman

Niels, Kim, Henri,

Bedankt voor jullie inzichten. Ik denk dat ik terzijnertijd ook probeer langs te gaan bij Euromex en evt Folux (Bresser), want winkels die e.e.a. op voorraad hebben zijn schaars.

Wellicht dat Ganymedes (Amstelveen) of Vermandel (Hulst) iets heeft staan.

grunsven

Bij een stereomicroscoop is verlichting heel belangrijk. Dat was altijd erg prijzig maar tegenwoordig heb je hele mooie leds. Deze zijn ideaal, worden niet warm en zijn goed te richten: https://www.ikea.com/nl/nl/p/jansjo-led-lamp-usb-zwart-70291232/
Kosten een fractie van een koud licht bron.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Norman

Hi Roy,

Helemaal waar. Ik gebruik zo'n lampje al voor priegelig werk. Ideaal en kosten niet zoveel.

Gerco Schutten

Ik heb in 2021 ook een stereoscoop aangeschaft voor het determineren van planten en insecten. Ik gebruik hiervoor de Euromex 7x-45x binoculair: https://www.veldshop.nl/nl/stereoblue-binoculaire-stereomicroscoop-7x45x.html

Deze bevalt mij enorm en is erg geschikt voor het lekker relaxed determineren van planten en insecten. Om bewijs vast te stellen maak ik gewoon foto's door het oculair heen met mijn mobiele telefoon. Dit zorgt wel voor een grote zwarte rand om de foto's heen, maar die zijn makkelijk weg te snijden (wel heb ik een 48 megapixel camera op mijn telefoon waardoor de foto's nog redelijk scherp blijven na het bijsnijden, met een standaard telefooncamera is dit misschien niet het geval)

Ik heb een paar mooie foto's toegevoegd van de polei en de bosogentroost om even een beeld te schetsen van het beeld dat je door deze stereoscoop te zien krijgt.

Matthijs Molenaar

Ik ben ook een beetje op zoek naar zo'n stereomicroscoop, is iemand die ervaringen heeft met zo'n ding onder de €100, of is dat niet mogelijk?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rien Ondersteijn

Misschien bij 'dun Action'...  ?  ;) . Sorry, zal lastig zijn.
Groene groe[n]tjes.Rien.

marcel123

#12
Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 21, 2022, 15:44:31 PM
Ik ben ook een beetje op zoek naar zo'n stereomicroscoop, is iemand die ervaringen heeft met zo'n ding onder de €100, of is dat niet mogelijk?
Ja, 15 euro is mogelijk. correctie Novex stereomicroscoop voor 12,50. Erg onhandig meenemen op excursie.
Een microscoop voor die prijs is veel eenvoudiger.

https://nl.microscope-online.com/nl/producten/microscopen/stereomicroscopen/novex-ap-serie-3/novex-stereomicroscoop-ap-1/
https://nl.microscope-online.com/nl/producten/microscopen/stereomicroscopen/novex-ap-serie-3/novex-stereomicroscoop-ap-2/

Matthijs Molenaar

Top, heb je ook nog een link van die van €12,50? Ik wil graag thuis de dingetjes bekijken en het helpt ook om preperaten te maken van miniscule dingetjes. Die linken zien er iig goed uit!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Norman

Citaat van: Gerco Schutten op februari 21, 2022, 14:08:45 PM
Ik heb in 2021 ook een stereoscoop aangeschaft voor het determineren van planten en insecten. Ik gebruik hiervoor de Euromex 7x-45x binoculair: https://www.veldshop.nl/nl/stereoblue-binoculaire-stereomicroscoop-7x45x.html

Deze bevalt mij enorm en is erg geschikt voor het lekker relaxed determineren van planten en insecten. Om bewijs vast te stellen maak ik gewoon foto's door het oculair heen met mijn mobiele telefoon. Dit zorgt wel voor een grote zwarte rand om de foto's heen, maar die zijn makkelijk weg te snijden (wel heb ik een 48 megapixel camera op mijn telefoon waardoor de foto's nog redelijk scherp blijven na het bijsnijden, met een standaard telefooncamera is dit misschien niet het geval)

Ik heb een paar mooie foto's toegevoegd van de polei en de bosogentroost om even een beeld te schetsen van het beeld dat je door deze stereoscoop te zien krijgt.

Bedankt. Dit geeft goed richting over de te verwachtte beeldkwaliteit en het budget spreekt mij ook aan. Het fotograferen door de microscoop heen was ook a iets waar ik aan had gedacht.

peeterke

Ik heb al weer 10 jaar geleden een NOVEX AR gekocht in Zaanstad bij ABRO.

Bewust met een extra tubus, later er een CMOS camera bij gekocht; die was ongeveer net zo duur als de binoc.
Kan mij foto's maken die ik gelijk op de laptop kan zien en opslaan.

Moet er wel bij zeggen dat ik die voornamelijk voor mollusken gebruik.
Gebruik ook de IKEA lampjes voor zijdelingse belichting.
vriendelijke groeten,

Kees

Norman

Allen,

We zijn enige tijd verder en het begint weer wat actueler te worden en heb nu 2 modellen op het oog;

De Bresser Researcher

+ Vergroting (20x, 40x, 80x)
+ Max. objectiefhoogte 32 mm
+ Traploos dimbaar (oplicht)
+ Losse oogschelpen (ik ben brildragend)


De Bresser Analyth

+ Oplicht én doorlicht dimbaar
+ Grotere voetplaat, mogelijk stabieler
+ Max. objectiefhoogte 50 mm
+ Witte en Zwarte objectplaat

Ik zie voordelen bij beiden, maar kan nog niet echt de keus maken wat doorslaggevend is en ondanks dat het geen onoverkomelijk bedrag is, is het ook meer dan kleingeld en wil ik wel de best mogelijke keuze maken.

Iemand een mening over deze modellen, bij voorkeur met enige onderbouwing?
Alvast bedankt.

Hannie Luijten

Citaat van: grunsven op februari 18, 2022, 19:36:21 PMBij een stereomicroscoop is verlichting heel belangrijk. Dat was altijd erg prijzig maar tegenwoordig heb je hele mooie leds. Deze zijn ideaal, worden niet warm en zijn goed te richten: https://www.ikea.com/nl/nl/p/jansjo-led-lamp-usb-zwart-70291232/
Kosten een fractie van een koud licht bron.

Goede tip! Ik heb er 2 besteld voor bij de mic en voor €8,00 ex verz.kosten heb ik nu prima belichting  :duim:
Groet, Hannie

Norman

Citaat van: Norman op december 11, 2022, 23:25:41 PMAllen,

We zijn enige tijd verder en het begint weer wat actueler te worden en heb nu 2 modellen op het oog;

De Bresser Researcher

+ Vergroting (20x, 40x, 80x)
+ Max. objectiefhoogte 32 mm
+ Traploos dimbaar (oplicht)
+ Losse oogschelpen (ik ben brildragend)


De Bresser Analyth

+ Oplicht én doorlicht dimbaar
+ Grotere voetplaat, mogelijk stabieler
+ Max. objectiefhoogte 50 mm
+ Witte en Zwarte objectplaat

Ik zie voordelen bij beiden, maar kan nog niet echt de keus maken wat doorslaggevend is en ondanks dat het geen onoverkomelijk bedrag is, is het ook meer dan kleingeld en wil ik wel de best mogelijke keuze maken.

Iemand een mening over deze modellen, bij voorkeur met enige onderbouwing?
Alvast bedankt.

Vandaag mijn microscopen binnengekregen.

Vwb de stereomicroscoop is het de Bresser Analyth geworden.

Dit vanwege de 3 objectieven in het revolver, waardoor ik makkelijk in de vergroting kan wisselen, ipv ook nog oculairen wisselen voor meer details. Deze bleek overigens ook de oogschelpen meegeleverd te krijgen en hoewel het dimmen niet traploos gaat, zijn de stapjes klein genoeg om nuttig te zijn.
Daarnaast schiet 80x het doel voorbij en zal de field of view niet of nauwelijks bruikbaar zijn.

Als bonus zat er nog een full HD USB oculair bij die volgens het UVC format verbinden kan met je laptop, zodat ik ook zonder de Bresser software (alleen voor Windows) prima gebruik kan maken met Linux en macOS met tal van applicaties.

Bovendien heb ik een Bresser Erudit doorlicht binoc erbij gekocht, omdat ik inmiddels ook aan het hobbyen ben met mossen en celdetails wil kunnen bekijken. Klein minpunt is dat deze alleen op batterijen werkt, maar mogelijk dat ik er tzt zelf een adapter aan knutsel. Voorlopig zal het LEDje de batterijen niet direct leegzuigen.

Bij deze zat een smartphone adapter, maar die is waardeloos, maar het USB oculair past ook op deze.

Qua prijs zitten deze microscopen aan de onderkant van de markt, maar voorlopig heb ik de indruk dat ik jaren plezier aan kan beleven en ze voldoen aan mijn doel.

Toen ik ooit begon met vogelen, gebruikte ik ook eerst mijn vaders loodzware 7x50 porro, voordat ik mijn eerste eigen kijker kocht (toevallig ook een Bresser) van wel 99 gulden. Later een Bynolyt van 199,00 en ik was er zeker geen slechtere vogelaar mee.

Inmiddels heb ik 2 Swarovski kijkers en daarmee ben ik niet beter geworden, maar het is wel een stuk comfortabeler geworden (en het blijft langer licht). Dus wie weet, voel ik over enige tijd, ook hier de behoefte om de microscopen te upgraden naar een premium merk.