Oostvaardersplassen

Gestart door Freek Verkerk, september 03, 2005, 13:41:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Reeen poortjes.

In sommige gevallen zijn hekken om gebieden zo laag dat edelherten er ook wel overheen kunnen. Hoe zit dat in dit geval zitten ze echt opgesloten (en is het technisch gesproken nog wel "wild" ) of is dit zodanig afgesloten dat ze er echt niet uitkunnen.

Vergelijkbaar met Artis of kinderboerderijen en hertenparken.

Voor wild hoeft minder gezorgd te worden dan voor opgesloten dieren.
Opgesloten dieren moeten mogelijk jaarlijks door dierenartsen bekenen worden.
Die vallen mogelijk onder de dierenbescherming of de veewet, die mag je mogelijk niet laten verhongeren etc  Ik ben geen jurist, maar het lijkt me van belang.

ik heb gehoord dat ze op de Veluwe wild swinters bijvoederen en in de herft afschieten. Dat zou een alternatief zijn voor dit gebied. Ik ben daar geen voorstander van.
Maar elders is dat al jaren de meest normale zaak van de wereld.

Dat doet waarschijnlijk omdat er minder hekken zijn, het wild dus de mogelijkheid heeft op boerenland schade aan te richten en omdat men jagen zo leuk vind.

Wat mij betreft laten we de jacht over aan (te introduceren) natuurlijke predatoren.
 B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

PKAN

Ik ben een voorstander van damherten. In alle interglaciale perioden kwam dit dier in Noord-West Europa voor, behalve in deze. De meest waarschijnlijke oorzaak lijkt me de opkomst van de mens sinds de laatste ijstijd. Dat de mens in de afgelopen eeuwen damherten als exoot heeft geimporteerd, is ironisch maar niet erg.

Ik ben ook een voorstander van selectief toevoegen van andere soorten runderen en paarden. Het heckrund heeft kortere poten dan de oeros, er zijn andere paarden die tarpan-eigenschappen hebben die koniks niet hebben. Meer genetische variatie zorgt dat de natuur uiteindelijk dieren selecteert die meer op de oorspronkelijke dieren lijken. Het gaat hierbij om selectie, een relatief snelle vorm van evolutie.

Voorwaarde is wel dat er een selectiedruk komt! Op dit ogenblik sterven veel dieren van de honger. Er moet daarom een roofdier in die Oostvaarders plassen komen. Die kan tevens een eind maken aan allerlei foute recessieve kenmerken die af en toe bij de heckrunderen naar bovenkomen.

Freek Verkerk

CiteerVoorwaarde is wel dat er een selectiedruk komt! Op dit ogenblik sterven veel dieren van de honger. Er moet daarom een roofdier in die Oostvaarders plassen komen. Die kan tevens een eind maken aan allerlei foute recessieve kenmerken die af en toe bij de heckrunderen naar bovenkomen.

Voedselgebrek is natuurlijk al een geweldige selectiedruk. De afgelopen 20 jaar zijn de aantallen in een situatie van voedseloverschot zodanig toegenomen dat ze nu al het voedsel opeten.

Voor de meeste dieren zijn er wel prooidieren, alleen de grotere leven wat dat betreft een veilig leven. De introductie van ziekten en parasieten kan natuurlijk ook, maar dat zal wel moeilijk liggen.

Een roofdier kan wel wat toevoegen. Ik denk dat een Beer het klusje niet kan klaren.  Dus zal het een Wolf moeten worden. Alleen moet die dan ongeveer 500 a 1000 van die grotere dieren per jaar opeten, dus zullen het er ongeveer 10 moeten worden. Ongeveer 1 Roedel.

Ik heb trouwens even ter plaatse gekeken en ik zag de ecologische verbindingszone voor de edelherten al liggen hoor; hij wordt al gebruikt door de reeen!. Gewoon langs de dijk, ten westen om Almere heen, onder de hollandse brug door, het water over naar het Naarderbos, Jammer dat je daar (als edelhert) niet de A1 kunt passeren want dan zat je al bij het Naardermeer, dus tussen de Haven en de A1 door, ten noorden van Naarden en de A1 langs, Tussen Naarden en Huizen richting Laren etc. en je zit al op de Utrechtse Heuvelrug. Die volgen tot de rivier en dan Naar het Oosten richting de Veluwe. Het is allemaal perfect geregeld. Alleen moet dan nog wel het schrikdraad van het hek aan het Jac. p. Thijsepad.
Want dat is de eerste onneembare barriere.

Als je wilt ligt de verbinding er al.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

PKAN

CiteerVoedselgebrek is natuurlijk al een geweldige selectiedruk. De afgelopen 20 jaar zijn de aantallen in een situatie van voedseloverschot zodanig toegenomen dat ze nu al het voedsel opeten.
Iedere feut kan graseten  B) , zo moeilijk is dat niet. Er is gewoon te weinig gras. Een roofdier is diervriendelijk (maakt een sneller einde aan het leiden dan honger) en selecteert ook op afwijkende, meestal recesieve kenmerken.

Mark van Veen

CiteerJammer dat je daar (als edelhert) niet de A1 kunt passeren want dan zat je al bij het Naardermeer

Daar wordt hard aan gewerkt. Het zal niet van vandaag op morgen gebeuren, maar het is de bedoeling de verbinding onder de A1 te maken.
groet,

Mark van Veen

laatvlieger

Kan iemand mij nog uitleggen wat nou die reeënpoortjes zijn??
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Pim

CiteerKan iemand mij nog uitleggen wat nou die reeënpoortjes zijn??

Over deze reeënpoortjes heb ik van Staatsbosbeheer gehoord, ze zijn net groot genoeg voor een ree om doorheen te komen, maar een edelhert kan er niet door.

Trouwens een gezond edelhert kan natuurlijk makkelijk over een wildrooster springen. Ze durven het meestal niet!

Ik zal komende week eens informeren naar die reeënpoortjes die echt schijnen te bestaan.

Beren en wolven uitzetten vind ik niet zo realistisch, als mensen al schrikken van vermagerde dieren aan het einde van de winter zullen ze een levend hert dat uit elkaar wordt gescheurd ook niet fraai vinden.

wordt vervolgd,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

laatvlieger

#37
inderdaad. behalve de praktische kant komt ook nog de van de natuur vervreemde nederlander om de hoek kijken...

mooi voorbeeld, een vale gier die ooievaars van nestpalen opvreet werd bijna daarom afgemaakt...

lijkt me dat die reeënpoortjes echt niet werken.. alsof een ree daardoor durft?? Misschien wel hoor, maar het zou me verbazen. Is dat met zekerheid vastgesteld dat ze gebruik maken van die poortjes?


(hmmm nou ben ik zelf off-topic aan het ouwehoeren geslagen... sorry alvast)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Freek Verkerk

CiteerBeren en wolven uitzetten vind ik niet zo realistisch, als mensen al schrikken van vermagerde dieren aan het einde van de winter zullen ze een levend hert dat uit elkaar wordt gescheurd ook niet fraai vinden.

Ik heb de gemiddelde nederlander ook niet zo hoog, maar je weet het maar nooit. Misschien dat een enkeling problemen heeft, maar de meeste mensen vinden roofdiernen toch geweldig. Kijk maar eens naar de populairiteit van Carmen. De herintroductie van visotters, dassen en vossen. Het kleine zwart witte wilde zwijntje (leeft hij nog). Dolfijnen! De meeste mensen hebben meer met een roofvogel dan met een eend. Misschien zien julle het helemaal verkeerd.
De meeste mensen komen toch niet in de natuur, die blijven in hun stad en hun auto. Het zal hun echt niets uitmaken!
In Nederland komen er jaarlijks kinderen om door honden; daar doet men toch ook niets aan.
Als je het niet probeert heb je het al van te voren opgegeven.

Ik heb even met mijn spreadsheetje gerekend en zie dat de edlherten jaarlijks met 45% toenemen, sinds hun introductie in de oostvaarderplassen. Dus of we laten hen vrij (ontsnappen), of we laten ze opeten (door wolven) of we verplaatsen hen met vrachtwagens naar andere natuurgebieden, of we gaan jagen, of ze komen om van de honger. Maar ze gaan zeker dood.

De winter sterfte gaat alleen maar toenemen als we niets doen.

Laten we eens proberen ze vrij te laten; Dan stromen er jaarlijks 500 edelherten de polder in; interessant!
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

laatvlieger

Waar gaat dit over??????
CiteerIn Nederland komen er jaarlijks kinderen om door honden; daar doet men toch ook niets aan.
Als je het niet probeert heb je het al van te voren opgegeven.
bedoel je hier nou mee dat Nederlanders bewust niks doen aan die sterfte van kinderen door hondenbeten omdat ze zo van roofdieren houden? Ik neem aan van niet maar ik kan het niet anders lezen..

CiteerMisschien dat een enkeling problemen heeft, maar de meeste mensen vinden roofdiernen toch geweldig. Kijk maar eens naar de populairiteit van Carmen.
versus
CiteerDe meeste mensen komen toch niet in de natuur, die blijven in hun stad en hun auto. Het zal hun echt niets uitmaken!

Wat is nou je punt?

CiteerIk heb even met mijn spreadsheetje gerekend en zie dat de edlherten jaarlijks met 45% toenemen, sinds hun introductie in de oostvaarderplassen. Dus of we laten hen vrij (ontsnappen), of we laten ze opeten (door wolven) of we verplaatsen hen met vrachtwagens naar andere natuurgebieden, of we gaan jagen, of ze komen om van de honger. Maar ze gaan zeker dood.


van dit hele stuk begrijp ik ook helemaal niks. Alle dieren gaan toch op den duur dood? Maar als die herten nog steeds ieder jaar met 45% toenemen dan is de rek er voorlopig dus nog niet uit.

CiteerLaten we eens proberen ze vrij te laten; Dan stromen er jaarlijks 500 edelherten de polder in; interessant!
Begrijp je wel wat voor consequenties dit heeft in het overbevolkte Nederland??? verkeerslachtoffers, oogstaantasting zullen de belangrijkste dingen zijn. In Overijssel is geloof ik nog steeds een jachtwet van kracht: als er wilde herten of zwijnen uit Duitsland de grens over steken worden ze direct afgemaakt.... Ik zou het ook liever anders zien, maar het gebeurt. Als je dus 500 dieren per jaar vrij in de polder wil laten dan moet je daar wel heeeeeeeel goed vantevoren over nadenken en compensatiesregelingen voor boeren treffen, anders is de pret gauw voorbij!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Freek Verkerk

Wouter,
ik heb het misschien wat snel en onduidelijk geschreven. Hier de toelichting. Wolven kunnen net als honden mensen doden. En zo nu en dan gebeurt dat ook. Dat is vervelend, maar in het geval van de honden volledig geaccepteerd.

Voor de meeste mensen is "Natuur" een ver van hun bed show; van afstand vinden ze roofdieren best wel leuk.

De afgelopen jaren is in een situatie van relatief voedseloverschot de edelherten populatie ongeveer met jaarlijks 45% gegroeid (van 25 in 1992 naar 1500 in 2004) reken maar na.

Of de rek eruit is; ik denk het wel. In mijn hoofd heb ik een vuistregel dat de voedselcapaciteit is 1 koe per hectare. Lees voor koe ook edelhert en paard.
Op het ogenblik leven plusminus 3000 grote grazers op een gebied van ongeveer 3000 hectare grasland. Dus lijkt me het einde van de groei in zicht.

Het klopt dat dieren, net als mensen, eens sterven.
De vraag is hoe laten we hen sterven?

Bij ongewijzigd beleid wordt het de hongersdood.

Wat is jouw voorstel? B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

PKAN

Zo'n reeen poortje, kunnen wilde zwijnen daar ook doorheen?

Het lijkt me vanwege de verspreiding van varkenspest niet zo prettig dat die van de Veluwe naar de Oostvaardersplassen kunnen lopen.  

Freek Verkerk

ik was vandaag even in het Amsterdamse bos en dt bracht met toch op ideeen. In het Amsterdamse bos lopen Schotse hooglanders en geen edelherten. Een ruil van 5 schotse hooglanders tegen 5 edelherten met  de oostvaardersplassen lijkt me voor beide partijen een verbetering, want de soortenrijkdom neemt toe.

Misschien willen de Amsterdammers ook wel wat eekhoorntjes ruilen tegen iets anders, een grote grazer, want die gaan straks in de winter toch in grote getallen dood.

Mijn idee is om een pooltje op te zetten om het aantal dode grote grazers te gaan schatten in de Oostvaardersplassen. Deze winter. Van belang is dan wel dat er om internet een min of meer officiele bron is die met betrouwbare sterftecijfers komt. Is er ook een site van Staatsbosbeheer die dit soort cijfers publiceert, of "vrienden van de oostvaardersplassen" of zo? Misschien medewrkers van het destructiebedrijf?

Ik wil de pool wel openen met de volgende schatting.
De komende winter van december 2005 t/m April 2006 zullen in de oostvaarders plassen sterven:
Heckrunderen: 300
Konikpaarden: 400
Edelherten: 800
Totaal dus: 1500 dieren; Voor de winnaar: eeuwige roem!


Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

CiteerDe komende winter van december 2005 t/m April 2006 zullen in de oostvaarders plassen sterven.....

Wat een totale nonsens wat jij af en toe schrijft Freek!
Deze sterfte hangt samen met een heleboel factoren, bijvoorbeeld weersomstandigheden.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

tekenaar

Hebben jullie er in deze hele (theoretische en wat mij betreft wat zweverige) discussie al eens aan gedacht dat de edelherten van de OVP een mengvorm zijn tussen de Schotse vorm, een Tsjechische vorm (die op zich niet 'raszuiver' hoeft te zijn) en uit Duitse wildparken afkomstige edelherten (die zeker niet raszuiver zijn)? Die los laten betekend op den duur een vermening met de Veluwse (die al een deel vermengd zijnn met Duitse dieren) waardoor de genetische integriteit van de West Europese edelherten wel heel sterk verwaterd.

Als die al niet verwaterd is.

Maar de schotse dieren zijn wel erg anders en volgens de gangbare criteria mag dat best een aparte ondersoort zijn!

Huisdieren kruisen, wat mij betreft OK want alle huisdierrassen zijn in het verleden ontstaan uit kruising van weer andere rassen. Maar vermengen van autochtone vormen van wilde diersoorten die mogelijk sterk zijn aangepast aan de plaatselijke omstandigheden: dat gaat ten koste van de biodiversiteit in NL en ook wereldwijd...

(Jammer dat in het verleden niet alleen Veluwse herten op de OVP zijn losgelaten, overigens. Bij de huisdier-soorten is beter gekeken naar 'raszuiverheid'!)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Pim,
je hebt gelijk:
CiteerDeze sterfte hangt samen met een heleboel factoren, bijvoorbeeld weersomstandigheden.
In de winter groeit het gras niet; is er dus geen voedsel (en energie) en is het vaak nat en koud (en verbrand het dier dus veel energie). Op een gegeven moment is de in de zomer opgebouwde voorraad (vet=energie) op en gaat het lampje uit.
Zeker als er dan nog een griepje bij komt, of een parasiet of iets anders.
Sommige dieren hebben in de zomer ook weinig energievoorraad (=vet) opgebouwd door bijvoorbeeld ziekte of genetische factoren.
Ik kan mij bijvoorbeeld heel goed indenken dat de ene soort beter tegen een periode van voedselgebrek (de winter) kan dan een andere soort, zodat ik ook denk dat de ene soort de andere gaat wegdrukken.
Ik denk dat de meest wilde soort (het edelhert) of misschien dat wilde paard de konik gaat winnen.

Jammer dat het edelhert dus niet meer raszuiver is. Dat wist ik niet. Wel iets om over na te denken inderdaad als je deze in de Nederlandse natuur wilt loslaten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HuntingFreak

een wolf introduceren heeft geen zin behalve als de utrechtse heuvelrug aan de veluwe word verbonden zou je misschien 100 wolven kunnen hebbn ..  die af en toe daar zijn . .daarom moet er een beter alternatief zijn . .de Visarend heb je al in de blauwe kamer, er broeden er een stuk of 3 . . De Dhole is een bedreigde diersoort maar een beter alternatief dan een Beer of wolf . . :gap:  
Wilco Steenman

HuntingFreak

sorry ook nog aan het ovp
Wilco Steenman

Bram Rijksen

Citeerde Visarend heb je al in de blauwe kamer, er broeden er een stuk of 3 . .
Schoenmaker, blijf bij uw leest...

Freek Verkerk

Nu de discussie steeds ruiger wordt kan ik nog wel een ideeetje naar voren brengen:

Laten we gewoon in de OVP de jacht toelaten op die paarden koeien en herten net als in de veluwe op de wilde zwijnen.

Of moeten die dieren een "eerlijke" kans krijgen ????

:o  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

#50
Af en toe vraag ik me af of we met een puber hebben te maken, maar dan is het toch weer Freek........

Freedom of speech zullen we dan maar zeggen.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerAf en toe vraag ik me af of we met een puber hebben te maken, maar dan is het toch weer Freek........

Freedom of speech zullen we dan maar zeggen.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
Over freedom of speech gesproken.

Behalve weersomstandigheden mis ik ook een beetje het verhaal over concurentie.

Als je de gegevens bekijkt van de jaren wanneer er introductie plaatsvond van grazers in de OVP (voorheen in beheer van Rijkswaterstaat) oude rotten onder ons de Rijksdienst, is de concurentie in de OVP ook ernorm toegnomen n.l. die van de ganzen. De overzomerde en overwinterde populatie grauwe ganzen is tot heden sterk uitgebreid ( hierdoor onstaat ook voedselgebrek)

Het bejagen of afschot van zwakke dieren in de OVP vinden we misschien ontoelaatbaar maar de provincie Flevoland heeft wel toestemming gegeven op afschot van ganzen (in geheel Flevoland) m.u.v. de gedoog gebieden (aangewezen door de prov. in opdracht van LNV) hier valt dus ook de OVP onder.

Tja hoe gaan we daar nu weer mee om ?

Ik denk het u zegt het?

Rob Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

Nog even als reactie op Freek zijn verhaal. Ik blijf van mening dat sterfte door voedselgebrek ook een vorm van natuurlijke selectie is. Mensen vinden dit wreed, maar eten zich wel vol met dieren uit de bio-industrie.

In het NRC handelsblad stond in september een artikel dat mij wel aansprak, enkele citaten:

"Grote sterfte door voedselgebrek komt in tal van landen in grote omrasterde en niet omrasterde natuurgebieden voor, zelfs in gebieden waar dieren over grote afstanden trekken, zoals in de Serengeti, 450 maal zo groot als de Oostvaardersplassen. Onderzoek aan de gnoes of wildebeesten in dit gebied heeft aangetoond dat hun aantal (nu 1,4 miljoen) gereguleerd wordt door gebrek aan voedsel, ongeacht de aanwezigheid van grote predatoren als leeuwen en gevlekte hyena's. Voor de zwakke dieren die sterven is dat beslist geen pretje, maar voorstanders van deze vorm van aantalregulatie verdedigen dit als natuurlijk en beschouwen dit als middel voor het verkrijgen van een sterke populatie met een omvang die op de draagkracht van het gebied is afgestemd...."

"Ook treed er dichtheidsafhankelijke regulatie op. Dat betekent naarmate er meer dieren komen en de hoeveelheid voedsel niet navenant voorradig is , niet alle vrouwelijke dieren elk jaar drachtig worden en jongen krijgen. Ze slaan een jaar over......"

"Veertig jaar onderzoek naar de aantalsregulatie van de wildebeesten in de Serengeti laat zien dat ondervoeding de belangrijkste doodoorzaak is (75 procent van de gevallen) en vooral de kalveren treft............."

"Als we dat (lees: sterfte in de OVP) vergelijken met bijvoorbeeld de gemiddelde overleving van 32 procent voor onvolwassenen en 74 procent voor volwassen bontbekplevieren over de broedseizoenen 1999-2002, dan zijn zulke percentages zeker geen slecht resultaat......Ook een populatie koolmezen kent periodiek grote schommelingen in aantallen waarbij tien uitgevlogen jongen in het voorjaar in het jaar daarop slechts één volwassen broedvogel opleveren...."

"Voedselbeschikbaarheid in de natuur kent haar eigen grenzen. Het is de vraag of dat hek om de Oostvaardersplassen er zoveel toe doet...."


Het artikel is te uitgebreid om in zijn geheel te samenvatten, maar het komt er op neer dat mensen keuzes maken op basis van hun emotie en niet de realiteit, want "Koolmezen zijn toch geen paarden?" ( dat is tevens de prikkeldende titel van het stuk geschreven door Dhr.Hopster - Lector Welzijn van dieren aan de Hogeschool te Leeuwarden)

De ganzen in de Oostvaardersplassen zullen zichzelf ook wel reguleren en ga een gans maar eens uitleggen wat een gedooggebied is. Het wordt tijd dat ze de landbouwsubsidies eens gaan afbouwen moet je eens kijken hoeveel gedooggebied er dan bij kan komen.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jessesven

Citeer
Citeerde Visarend heb je al in de blauwe kamer, er broeden er een stuk of 3 . .
Schoenmaker, blijf bij uw leest...
Wie zegt dat de visarend incde blauwe kamer broedt???????????????

Freek Verkerk

Hi,
Ik zeg natuurlijk ook wel dingen om de discussie te stimuleren en jullie aan het denken te zetten.

Persoonlijk vind ik sterfte door voedselgebrek beter dan sterfte door jacht. Wat dat betreft vind ik het beheer in de OVP beter dan het beheer van wilde zwijnen.

Wat ik jammer vind is dat de natuur in Nederland opgesloten zit in afgerasterde terreinen. Dat wil ik eigenlijk nog steeds niet accepteren. Er moet meer ruimte komen voor de natuur!

Uiteraard vind ik ook dat de landbouwsubsidies (geleidelijk) moeten worden afgeschaft zodat de grondprijs niet zo extreem hoog blijft.

Ik zou graag zien dat de wilde zwijnen uit zichzelf naar de utrechtse heuvelrug zouden kunnen komen, gevolgd door de edelherten, de lynxen en de wolven.

Ik ben voor echte natuur op fietsafstand voor iedereen, terugdringen van de landbouw en veeteelt, meer ruimte voor natuur, recreatie en wonen in Nederland.

Maar dat zal wel een droom blijven;

Voor echte natuur moet je gewoon in de auto stappen en naar het zuiden rijden.
Of emigreren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

AvanderHeijden

Tsja we zitten nou eenmaal met 16 miljoen mensen op een klein stukje land. En we willen allemaal graag vaak van A naar B en dat doen we het liefst met een auto en met hoge snelheid. Met dat in het achterhoofd is het amper realistisch te denken dat er ooit nog op grote schaal groot wild los rond zal lopen in ons land. Maar dromen doen we allemaal...

Freek Verkerk

Overigens blijf ik erbij dat zolang de ecologische hoofdstructuur niet werkt en de dieren dus niet op eigen kracht ergens kunnen komen dat we ze gewoon met de vrachtatuo kunnen helpen om nieuw terreinen te bevolken.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan edelherten naar de duinen, damherten naar de OVP, zwijnen naar de utrechtse heuvelrug en drente en een paar wolven in de OVP.

Daar is voor hen voorlopig toch voldoende te eten.

En de wolven aantallen kunnen we dan wel gewoon via de jacht reguleren, omdat ze anders op termijn alle grazers te grazen nemen.

Qua aantallen zat ik in eerste instantie te denken aan EEN wolvenpaar en dan kijken we gewoon hoe het loopt.

Hebben die grazers ook een beetje beweging en gaan ze zich wat natuurlijker gedragen.

Tevens vind ik dat de natuur er is voor de mensen en dat de OVP opengesteld moet worden voor mensenbezoek. (Op eigen risico uiteraard).

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

AvanderHeijden

Ik zie het ja (dat je daarbij blijft). :lol:

Zijn wolven geen roedeldieren? Ik geloof nooit dat het slim is 2 wolven los te laten in een uitgelubberde kooi met grote grazers, om verschillende redenen. Over damherten was elders al een discussie; dat zijn exoten die je eerder binnen de perken wilt houden dan overal uitzetten. En zwijnen buiten de hekken is volgens mij ook al geen goed idee; nu al zijn ze alleen binnen de perken te houden door afschot en dat kun je niet overal doen.

grunsven

zwijnen maken meer kapot dan je lief is
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

Ja het zijn soms net mensen.

Misschien wel een goed idee die ook alleen maar in reservaten hun gang te laten gaan.