Lepidocyrtus springstaart, en iets te zeggen over welke (verzamel)soort?

Gestart door Rients, februari 12, 2022, 17:43:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

 Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/233706508/.
1 Lepidocyrtus spec.
datum: 2022-02-12
locatie: Grijpskerk (GR)

foto's:




In strooisellaag bij heg, meest dood klimopblad. Vrij droge beschaduwde condities. QWas helaas weggesprongen voor ik betere foto's kon maken.
Rients Niks

mberg

Dag Rients,

Dit is Lepidocyrtus lignorum of L. ruber. Heb je wederom een microscoop voor nodig.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

Dank! Dit is sinds 1 januari de 20e soort (verzamelsoorten zoals bietenspringstaart steeds als 1 soort meegeteld) die ik in mijn tuin aantref! Ik sta perplex!
Rients Niks

roelvanbezouw

Citaat van: Rients op februari 13, 2022, 16:29:27 PM
Dank! Dit is sinds 1 januari de 20e soort (verzamelsoorten zoals bietenspringstaart steeds als 1 soort meegeteld) die ik in mijn tuin aantref! Ik sta perplex!

Hey Rients,

Heb je die bietenspringstaart nog of kun je die afvangen? ;-) De soorten onder de bietenspringstaart zijn veel aanwezig en worden weinig gemeld, met name omdat een foto geen zekere determinatie oplevert.

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Rients

Ik heb hem niet bewaard, maar weet nog waar ik hem vond (= onder welke steen). Dus ik kan proberen hem opnieuw vinden, en dan te verzamelen. Ik laat het je weten als het gelukt is.
Rients Niks