Rups nachtvlinder...

Gestart door henny pen-de jong, februari 10, 2022, 19:20:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/233610659/.
1 Volgeling - Noctua comes rups, gezien
datum: 2022-02-09
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:






Zag deze rups op een afgevallen blad in mijn tuin.
Bij Waarneming wordt aangegeven dat het gaat om een rups van de Volgeling (vreemde naam trouwens.
Maar ik heb geen idee of dat wel zo is. Misschien kan het Forum mij iets meer vertellen...
vriendelijke groet, Henny

Rayan Majoor

Vanwege de gelige zijlijn die niet duidelijk zwart is afgezet en over het algemeen geelbruinige kleur zou ik dit een zwarte-c-uil noemen (gelijkende Xestia-soorten heb ik geen ervaring mee, maar zouden een (enigszins) duidelijke dwarslijn op segment elf hebben en dat is hier niet het geval).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

henny pen-de jong

Dag Rayan,
Zelf had ik ook al naar die zwarte-c-uil gekeken. Vond die zwarte vlekje op de bovenkant niet zo duidelijk...
Bleef daardoor voor mij toch lastig...
Vriendelijke groet, Henny

Rayan Majoor

Die zwarte vlekken zijn bij de zwarte-c-uil erg variabel, vaak vergelijkbaar met de volgeling maar soms ook bijna afwezig
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

henny pen-de jong

Een Zwarte-c-uil dus...
Vreemde namen hebben die vlinders. Een "volgeling" ...Dan denk je waar komt zo'n naam vandaan...
Vriendelijke groet, Henny

Rayan Majoor

Daar kan je voor op de site van de vlinderstichting terecht. De Nederlandse naam is waarschijnlijk van de wetenschappelijke naam afgeleid, waar 'comes' iets als 'vriend' betekent (en zoals ik het interpreteer, is dat waarschijnlijk gebaseerd op dat ook deze vlinder mee deed aan de geel-zwarte achtervleugeltekening die je in het genus Noctua ziet). Maar uiteindelijk blijft het vaak toch een beetje gokken waar de naam uiteindelijk echt vandaan kwam
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

henny pen-de jong

Toch bedankt Rayan...
Ik weet weinig van rupsen en de nachtvlinders...
Vriendelijke groet, Henny

henny pen-de jong

Bij de eerste foto zie je ook nog een spinnetje!
Ik heb daar meer foto's van. Moet daarvoor ook nog op zoek.
Verbazend wat je allemaal aan onderkanten van afgevallen bladeren ziet in je tuin...

Rayan Majoor

Citaat van: henny pen-de jong op februari 10, 2022, 22:12:03 PM
Verbazend wat je allemaal aan onderkanten van afgevallen bladeren ziet in je tuin...

;D :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl