Vangen van exot. zoetwaterkreeften, hoe + mag dat?

Gestart door tamis, september 03, 2007, 10:08:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

tamis

Ik denk erover om als cursusonderdeel zoetwaterkreeften en krabben (onderwijs dus) te gaan vangen, maar hoe en mag dat?

Het gaat mij in principe om de exoten (dus niet om de inheemse zoetwaterkreeft) en om het zoete water.

Hoe?

- Schepnet ken ik;
- zelfgemaakte fuiken met of zonder aas? welk aas?
- andere manieren (behalve kopen in de winkel)?

Mag dat?

- Flora en faunawet?
- toestemming van eigenaren, van land en/of water? (waterschap e.d.)

Dank!

Wil

Leon Olsthoorn

Ik heb altijd geleerd dat vissen alleen mag met een hengel en bijbehorende sportvisakte (nu vispas). Vangen met fuiken en netten is dus verboden als je er geen speciale ontheffing voor hebt.

Dat je het niet op vissen maar op kreeften hebt voorzien maakt daarin niet uit, een bejaard lid van onze aquariumvereniging kreeg een bekeuring voor vissen zonder vergunning toen hij watervlooien stond te scheppen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

tamis

Dus voor het vangen van watervlooien voor mijn aquarium (guppy's) heb ik een vergunning nodig?

Wil

tamis

CiteerVangen met fuiken en netten is dus verboden als je er geen speciale ontheffing voor hebt.
Waar vraag ik zo'n vergunning aan? Gewoon bij de gemeente?

Groet

Wil

Leon Olsthoorn

CiteerDus voor het vangen van watervlooien voor mijn aquarium (guppy's) heb ik een vergunning nodig?

Wil
officieel heb je een ontheffing van de flora- en faunawet nodig, ja

En die ontheffing wordt volgens mij alleen verleend door het ministerie
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!


Maico Weites

Wat overdreven..
Ze mogen blij zijn dat iemand ze vangt..

Maico
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

A_kroon56

Vast niet legaal, maar kijk eens in rattenvallen die in de kant zijn geplaatst in pvc-buizen. Met regelmaat vind ik rivierkreeften en spinnende waterkever in de metalen fuiken.

Matty Berg
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Leon Olsthoorn

Ik zie ze met het uitlaten van de hond ook geregeld over het natte asfalt lopen en de hond vindt ze nogal eens in de berm. Maar vangen met iets anders dan een hengel is dus niet toegestaan.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

kroonp

Ik heb eens meegeholpen met een sloot opschonen en toen kwamen er ook massa's kreeften op de kant terecht. Dat sloten maaien begint nu zo'n beetje weer denk ik. Dus als je ze ergens bezig ziet dan kan je ze misschien zo tussen het slootvuil vandaan halen. Misschien willen ze je bij het waterschap of een aannemer nog wel verder helpen door te zeggen waar en wanneer ze aan het werk gaan. Nee heb je, ja kun je krijgen  :rolleyes:  
Groet

Peter Kroon

grunsven

Ook met een visakte mag je alleen met een hengel vissen wat niet heel praktisch is als je kreeften wil vangen natuurlijk.

Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met de AID dan zullen ze waarschijnlijk zeggen dat het wel goed zit en ben je gedekt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

David Tempelman

Blijft allemaal beetje lastig. AID bellen is slim. Echter ik zou ook even de beheerder bellen. Dat is waarschijnlijk het waterschap (zie internet voor adressen). Die zouden tenslotte ook geinteresseerd moeten zijn aangezien bv de rode amerikaanse rivierkreeft ook holen schijnt te graven, waardoor ze zelfs de dijken zouden kunnen perforeren. sukses, David
met vriendelijke groet,
David

tekenaar

#12
legaal: ' snachts met een zaklamp in het water schijnen en vervolgens met de hand vangen. Met wat omzichtigheid lukt dat prima, kwestie van weten hoe je ze vast moet pakken en heel langzaam benaderen zodat ze niet weg racen.

Schepnetten en fuiken zijn inderdaad verboden vangmiddelen volgens de visserijwet. M.a.w. je heb voor het gebruik daarvan een speciale ontheffing nodig. Dat je alleen kreeften wilt vangen is daarbij niet belangrijk: anders zou iedereen dat wel zeggen (oeps, heb ik per ongeluk toch weer een ander beest gevangen... vervelende bijvangsten toch, die modderkruipers enz.). Zo'n ontheffing kan je aanvragen bij het ministerie van LNV. Sommige PGO's kunnen ook ontheffingen uitschrijven voor mensen die serieus inventariseren, maar daar staat dus wel tegenover dat van je wordt verwacht dat je vangstgegevens door gaat geven en geen misbruik van de ontheffingmaakt (de sociale controle is vrij groot in dat "wereldje").

AID bellen: ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom dat nu geadviseerd is. David, kan je dat uitleggen?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tamis

Ik vind het maar verwarrend. Ik dacht dat lampvissen ook verboden was in Nederland.

Hoe zit het nu met de ganalenschepnet van mijn kinderen (voor aan het strand), moet ik daar ook een ontheffing van de FF-wet voor hebben?

Wil

Leon Olsthoorn

CiteerIk vind het maar verwarrend. Ik dacht dat lampvissen ook verboden was in Nederland.

Hoe zit het nu met de ganalenschepnet van mijn kinderen (voor aan het strand), moet ik daar ook een ontheffing van de FF-wet voor hebben?

Wil
Een garnalenschepnet is net als een watervlooiennetje verboden als je niet de juiste ontheffing hebt. Daartegenover staat dat de politie waarschijnlijk niet snel zal handhaven bij een kind met een garnalennetje of iemand die vlooien schept voor zijn guppies. Je zal misschien niet eens zo heel snel een opsporingsambtenaar tegenkomen die zich realiseert dat dt verboden is.

Ik vraag me ook af of het met de hand vissen zoals in Paul's voorbeeld voor de wet wel als vissen geldt. Ik kan me voorstellen dat dit als rapen of verzamelen wordt gezien. Want zoals Paul al zegt, met deze methode kun je wel zelf kiezen welke soorten je wel vangt en welke niet.

En als je graag kreeften wil verzamelen is het vaak genoeg om bij vochtig weer te zoeken op of langs wegen langs vaarten waarvan je weet dat de kreeften er voorkomen (en neem bij voorkeur een hond mee, die vinden veel meer dan jij zelf).
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

David Tempelman

Paul, ik was m.n. benieuwd wat een AID'er zou antwoorden op een vraag hierover.
met vriendelijke groet,
David

tekenaar

p.s. in zee mag je volgens mij wel met een schepnet vissen. Garnalennetje mag daar dus wel...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/