Bestaat er een determinatie boek over Springstaarten?

Gestart door robertknoops, februari 01, 2022, 22:39:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

robertknoops

Hallo,

Ik heb een sterkere macrolens aangeschaft en kan nu ook de kleinere beestjes vastleggen,
bestaat er een determinatie boek over Springstaarten? Ik heb gezocht maar kan niks vinden,
ook in Duitsland heb ik niks gevonden die toch vaak meer hebben.

Bij voorbaat dank,
Robert Knoops

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

jck

Geen boek maar altijd een genot om naar te kijken en een sleutel onderaan -

https://www.janvanduinen.nl/collembola.html

James

roelvanbezouw

Citaat van: robertknoops op februari 01, 2022, 22:39:36 PM
Hallo,

Ik heb een sterkere macrolens aangeschaft en kan nu ook de kleinere beestjes vastleggen,
bestaat er een determinatie boek over Springstaarten? Ik heb gezocht maar kan niks vinden,
ook in Duitsland heb ik niks gevonden die toch vaak meer hebben.

Bij voorbaat dank,
Robert Knoops

Ik geloof dat er een fotogids van de JBU is. De beste werken gaan over de microscoop. Fotografie is voor de meeste groepen niet genoeg voor een zekere determinatie. De beste werken zijn die van Fjellberg en de Synopsis serie, maar daar heb je met een fotocamera heel weinig aan.

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops


robertknoops

Hoi, Dankje allemaal voor jullie reacties. Dat boekje had ik al. Die determinatie sleutel voor foto's in inderdaad handig. Ik wil mij
later ook verdiepen onder de microscoop dus ik zal die werken gaan bekijken. Groeten, Robert

roelvanbezouw

Citaat van: robertknoops op februari 02, 2022, 15:30:36 PM
Hoi, Dankje allemaal voor jullie reacties. Dat boekje had ik al. Die determinatie sleutel voor foto's in inderdaad handig. Ik wil mij
later ook verdiepen onder de microscoop dus ik zal die werken gaan bekijken. Groeten, Robert

Voor microscopie is deze aan te bevelen https://www.pemberleybooks.com/product/a-key-to-the-collembola-springtails-of-britain-and-ireland/12544/ .

Deze was goed genoeg voor de eerste 40.000 springstaarten die ik in opdracht van Matty en De Vlinderstichting determineerde ;-) .

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

robertknoops

Hoi Roel, Dan moet het wel lukken de eerste tijd met dit boek, dan heb je er flink wat gedetermineerd. Bedankt voor de info ik heb het boek gelijk besteld.
Het zal wel even duren voor dat het aankomt ik ben blij dat het nog leverbaar is, via Amazon Duitsland was die niet leverbaar. Groeten, Robert

Ton van Haaren

Meestal is het bestellen rechtstreeks uit de UK erg tijdrovend. Conchbooks levert vrij snel:https://www.conchbooks.de/?t=53&u=34505&bookgroup=&subgroup=
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

mberg

Beste allen,

Op de website Checklist of Collembola of the World van Frans Jansens kun je ook heel veel foto's van Nederlandse soorten vinden.

met groet1
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging