Ecologische voetstap

Gestart door Hesterjacoba, januari 23, 2022, 15:47:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hesterjacoba

Uiteraard snap ik het, als vogelaars een zeldzame vogel willen zien. Dat ze er een paar uur rijden voor over hebben snap ik ook.

Maar ik wil toch melden dat ik sommige waarnemingen zot vind.

Er zijn namelijk mensen die lijsten bijhouden: Jaarlijsten, maandlijsten, weeklijsten, daglijsten, tuinlijsten, lijst van hun woonplaats, lijst van hun provincie, lijst van vogels die ik nog nooit zag op 1 januari en ga zo maar door. Dat kan erg leuk zijn voor zulke mensen maar voor het milieu niet zo.

Zo is te zien dat mensen een zeldzaamheid zien op 31 oktober bijvoorbeeld ( voor de 1e keer van hun leven) en vervolgens zien ze die vogel ook op 1 november en warempel ook op 1 december. De vogel blijft netjes zitten en wordt dan op 1 januari weer doorgegeven. Dat zijn 4 ritten om die lijsten zo lang mogelijk te maken. 4 x een heel stel kilometers soms. Ik denk dan ... 1x is toch genoeg? Dan heb je hem toch gezien??? Dat is 3x een vervuilende reis ( zelfs elektrisch rijden is vervuilend want waarmee wordt die stroom opgewekt??? Precies, steenkool of speciaal daarvoor gekapt hout.

M.i. zou deze site er niet aan moeten meewerken om van die lijsten te maken.

Ik ben benieuwd wat anderen ervan denken (na mij de zondvoed? --- letterlijk?. Of zijn jullie het eens met me? )

Velen hebben kinderen, die gun je toch ook een mooie wereld met een compleet Nederland en de flora en fauna die erbij hoort.

Bart van Hoogstraten

Leuk dat je over die kinderen begint want als je iets wil doen voor de natuur en het milieu moet je geen kinderen nemen. Een leven lang vegetarisch eten, nooit vliegen, geen auto's en uitsluitend openbaar vervoer en fiets, je dak vol zonnepanelen, je spouwmuren geïsoleerd, dubbel glas, HR-ketel, etc., etc... komt niet in de buurt van het nemen van een kind minder. En dat doen er maar weinig want er komen per dag 200.000 mensen bij op onze planeet. Er worden er elke dag 300.000 geboren en er gaan er maar 100.000 dood, elke dag komt er een stad als Eindhoven bij. Bekijk dan ook eens wat er zich per week aan mensen verplaatst die per auto voetbalwedstrijden, popconcerten, musea, sportscholen, etc. bezoekt. Wat jij aanhaalt lijkt kwalijker dan het is als je het niet in een groter geheel plaatst. Met het kleine aantal mensen wat zich 'schuldig' maakt aan twitchen krijg je allesbehalve een voetbalstadion gevuld. Toch zitten alle voetbalstadions elke week vol (als er geen corona heerst). De wereldbiomassa aan zoogdier en vogels (het totale gewicht van alle zoogdieren en vogels bij mekaar) bestaat inmiddels voor bijna 95% uit de mens en zijn vee. Minder dan 6% wordt ingenomen door 6400 wilde zoogdiersoorten en 10.200 wilde vogelsoorten, de resterende 95% is alleen maar mens, varken, koe, kip en hier en daar een geit, schaap of kameel. Het wereldecosysteem wordt echt niet om zeep geholpen door die paar jaar-, maand- en regiolijsters. En al helemaal niet door tuinlijsters.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

William de Jong

Het is de levensstijl van mensen die het probleem is. De rijkste 1% mensen ter wereld stoot dubbel zoveel CO2 uit in vergelijking met de armste 50% mensen ter wereld (Oxfam onderzoek van 2020). En juist in die rijke landen vallen de geboortecijfers best wel mee, de bevolkingsgroei zit 'm vooral in de armere regio's van de wereld. Dus ik ben erg benieuwd waar je dat onderzoek vandaan haalt Bart, want ook de aannames van de CO2 uitstoot per nieuwe wereldbewoner zijn ergens op gebaseerd. Is dat op een Westerse levensstijl, dan krijg je heel andere resultaten dan bij een levensstijl van iemand uit een ontwikkelingsland.

Nu blijven van die vergelijkingen maken altijd lastig natuurlijk. Ik snap het punt van Hester, maar ook die van Bart.
Maar door een onverantwoordelijke levensstijl te bagatelliseren met nog slechtere voorbeelden vind ik niet sterk.
Ik hoor te vaak mensen verantwoordelijkheid van zich afschuiven. Als het gaat over elektrische auto's dan zijn de accu's niet duurzaam genoeg. Als het gaat om Fairtrade-producten, dan weet men dat Fairtrade ook niet voor de allerarmste boeren zorgt. Vegetarische producten, oh maar die zitten in een plastic verpakking. Ik heb geen kind, nou dan kan ik ieder jaar op wereldreis. Men weet altijd wel iets te noemen om de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven. Meestal wordt er gewezen naar anderen die het probleem zouden zijn.

Een aanrader is de Netflix-docu Breaking boundaries: The science of our planet. Een mooi, helder en indringend verhaal over klimaat, overbevolking, biodiversiteit, extreem weer, smeltende polen, gezondheid, landbouw, voedselzekerheid en hoe dit allemaal met elkaar gelinkt is.
De uiteindelijke boodschap is: ieder voor zich moet in de komende 8 jaar zijn/haar emissies voor 50% reduceren, dan zitten we goed. Succes!

Groeten, William de Jong

Bart van Hoogstraten

Het is een lastige discussie waarbij het gehalte 'pot-verwijt-de-ketel' onvermijdelijk hoog is. Als je de discussie start met de stelling 'als je het niet met me eens bent, ben je een 'na-mij-de-zondvloeder', zal er nog minder uit komen. (Bush junior heeft die fout ook ooit gemaakt: 'als je niet voor ons bent, ben je tegen ons').

Mijn bron voor de groei van de wereldbevolking: https://www.worldometers.info/world-population/
Mijn bron over de verdeling van wereld biomassa's: https://www.visualcapitalist.com/all-the-biomass-of-earth-in-one-graphic/
(Mens + zijn vee = 0,16 Gt C. Alle wilde zoogdieren + wilde vogels = 0,009 Gt C. 0,009 van 0,16 = 5,63%)
Andere interessante bron is de World Overshoot Day: https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/
(Als alle wereldbewoners zouden leven zoals de Nederlanders, waren we in april al door onze reserves heen ipv augustus).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rayan Majoor

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 23, 2022, 16:57:06 PM
Leuk dat je over die kinderen begint want als je iets wil doen voor de natuur en het milieu moet je geen kinderen nemen.
:blink: :rolleye:

Maar ja, in slechts twee reacties is hier inderdaad al een heel aantal goede punten genoemd en de essentie van deze discussie benoemd.  Inderdaad zijn er dingen die meer uitmaken dan een aantal vogelaars dat zo af en toe het hele land door reist. Voor die vogelaars is dit een dagje uit of een vakantie, andere mensen reizen om andere redenen wel vaker grote afstanden (en dit zal vaak nog minder nut hebben voor iemand anders dan de persoon zelf, denk aan een dagje naar het pretpark).
Maar dat neemt niet weg dat Hester wel een goed punt heeft: heel veel extra waarde heeft het niet en er wordt toch weer wat extra aan uitlaatgassen geproduceerd. Dat het effect relatief klein is maakt het niet zonder waarde dat het benoemd wordt. Kinderen nemen is iets waar ons instinct ook een rol in speelt en zal minder makkelijk tegen te gaan zijn dan een vogelaar die een extra keer dezelfde foto wil fotograferen. Elk beetje helpt en m.i. kan je dan beter je energie stoppen in kleine dingen die daadwerkelijk te realiseren zijn dan in grote dingen die wellicht nooit gerealiseerd zullen worden.
Zo af en toe word ik ook weer wakker geschud als ik bijvoorbeeld bedenk hoe bananen helemaal niet nodig zijn in mijn dieet en ze wel een flinke invloed hebben op de natuur in hun productiegebied. Ik beschouwde bananen als een heel normaal iets dat ik dagelijks at. Maar om de natuur wat te helpen besloot ik bananen meer als een luxeproduct te gaan beschouwen en alleen nog te kopen als ik er écht veel zin in had. Het effect is dan niet zo groot als geen kinderen nemen, maar het effect is er wel degelijk en alleen omdat ik weer even goed ging nadenken over hoe ik precies naar bananen kijk en de effecten daarvan.

Dus Hester: ik vind het goed dat je het benoemt. Hoeveel invloed het zal hebben is maar de vraag (mensen zijn nou eenmaal van nature risico-mijdend en houden dus liever aan de 'veilige' gewoontes vast dan zichzelf te veranderen en daarmee een onbekende (en volgens ons instinct risicovolle) weg in te slaan), maar zelfs als een paar vogelaars genoeg om de wereld geven om open te staan voor een kritisch inzicht als dit en hun gedrag daarmee te veranderen, dan is de natuur toch weer een beetje geholpen.
En natuurlijk geldt dit ook voor mensen die zich met andere soortgroepen bezighouden. Bij vogelaars is het weliswaar veelvoorkomend en algemeen bekend dat dit soort dingen gedaan worden, maar bij andere soortgroepen gebeurt het ook.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

migratorius

Citaat van: Hesterjacoba op januari 23, 2022, 15:47:18 PM
Uiteraard snap ik het, als vogelaars een zeldzame vogel willen zien. Dat ze er een paar uur rijden voor over hebben snap ik ook.

Maar ik wil toch melden dat ik sommige waarnemingen zot vind.

Ik ben benieuwd wat anderen ervan denken (na mij de zondvoed? --- letterlijk?. Of zijn jullie het eens met me?)
Ik ben het niet met je oneens, net zoals ik het ook met Bart niet oneens ben.
Uiteindelijk heeft een procesingenieur bij Tata Steel véél meer invloed op de totale uitstoot van CO2 in Nederland dan welk individu dan ook.

Het zou desondanks mooi zijn als het bewustzijn bij mensen doordrong dat je af-en-toe ook eens een goed voorbeeld zou kunnen geven, in plaats van je maandelijkse ritje in je SUV naar een of andere uithoek voor je maandlijst.
Ik geloof niet zo in een belerend vingertje (want dat kan ook heel goed naar mij gewezen worden...).

JanHein

Guus Peterse

Als we vanwege het milieu geen kinderen meer zouden moeten nemen, waarom zouden we dan nog het milieu beschermen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rayan Majoor

Citaat van: Guus Peterse op januari 24, 2022, 13:10:06 PM
Als we vanwege het milieu geen kinderen meer zouden moeten nemen, waarom zouden we dan nog het milieu beschermen?

omdat de mens niet (of in ieder geval niet het enige) is waarvoor de wereld bestaat? :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Guus Peterse

Maar die bestaat toch ook zonder onze inspanningen wel?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rayan Majoor

Oh ja, de wereld bestaat zonder inspanningen zeker. En al het leven daarop zoals het nu is ook wel.

Maar juist door onze activiteit (dus onze inspanning) als mensheid is de kans groot dat er nu, veel eerder dan anders, een massa-extinctie gaat plaatsvinden. Er zijn activiteiten van ons als mens die ervoor zorgen dat het globale ecosysteem nog(?) niet uit balans raakt en mogelijk instort, maar die activiteiten zijn alleen maar nodig doordát de meeste activiteiten van de mens het globale ecosysteem juist in de richting van instorting duwen (de meeste inspanning zijn er namelijk op gericht om mensen een leuk leventje te geven en daarmee veranderen we de wereld op zo'n manier en op zo'n schaal dat de effecten op de andere levensvormen vaker niet dan wel positief zijn). Dus als we de wereld en het leven daarop een beetje zo willen behouden als ie is, met een plek waar wij als mens ook nog enigszins normaal kunnen leven, moeten we juist de inspanningen/activiteit/leefstijl van de mens verminderen of veranderen.

Dus de wereld als fysieke bol materie bestaat wel, of wij iets doen of niet (tenzij er op de grote rode knop wordt gedrukt waarmee alle atoombommen op deze planeet afgaan :rolleyes:). Maar het gaat er voornamelijk om of de rest van het leven op deze planeet, waar wij deel van uitmaken en van afhankelijk zijn, ook nog lang blijft bestaan.

Als er een massa-extinctie plaatsvindt, zullen er waarschijnlijk altijd wel enkele organismen zijn die overleven, dus je kan je ook om die reden afvragen waarom we überhaupt tegen zouden willen houden wat wij zo sterk versnellen. Bedenk dan wel dat de mens zeer waarschijnlijk, net als het overgrote deel van de andere organismen, niet zal overleven. Als je daar niet om geeft, dan is er niks aan de hand.

En ik snap wel dat dit allemaal een lastig onderwerp is. Want als we geen kinderen meer zouden nemen dan bestaat de mensheid straks ook niet meer en kan er niemand van ons genieten van dat mooie gebaar dat we hebben gemaakt door de rest van het leven de ruimte te geven. Dus waarom zou je dat dan doen? Maar helemaal niks doen zorgt ervoor dat straks bijna al het leven, inclusief alsnog ook de mens, waarschijnlijk weg is. Heel filosofisch allemaal, maar wel nuttig om erover na te denken om te beseffen wat onze positie op de wereld is :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Guus Peterse

#10
Er ontstaat gewoon nieuwe natuur. Soorten verdwijnen, soorten komen terug, zo gaat het al miljoenen jaren. Je schrijft zelf 'Dus als we de wereld en het leven daarop een beetje zo willen behouden als ie is, met een plek waar wij als mens ook nog enigszins normaal kunnen leven, moeten we juist de inspanningen/activiteit/leefstijl van de mens verminderen of veranderen.' Maar waarom zouden we de wereld en het leven daarop een beetje willen behouden zoals die is, behalve om er als mens ook nog enigszins normaal te kunnen leven? Dus, voor alle duidelijkheid, ik ben er helemaal voor 'de inspanningen/activiteit/leefstijl van de mens te verminderen of veranderen', maar in mijn ogen doen we dat dus uiteindelijk voor onszelf en, vooral, voor de generaties na ons.
En dit: 'Als er een massa-extinctie plaatsvindt, zullen er waarschijnlijk altijd wel enkele organismen zijn die overleven, dus je kan je ook om die reden afvragen waarom we überhaupt tegen zouden willen houden wat wij zo sterk versnellen. Bedenk dan wel dat de mens zeer waarschijnlijk, net als het overgrote deel van de andere organismen, niet zal overleven. Als je daar niet om geeft, dan is er niks aan de hand', is dus eigenlijk precies wat ik bedoel: als de mens je niks kan schelen, hoef je je nergens druk over te maken. Dus als we vanwege het beschermen van het milieu geen kinderen willen maken, is er straks geen mens meer en hoeven we ons dus niet om het milieu druk te maken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

#11
Ik zeg dit vooral omdat ik niet erg gelukkig ben met de redenatie dat iemand die kinderen heeft slechter is voor het milieu, slechter voor de wereld dan iemand die geen kinderen heeft. Natuurlijk ben ik ervoor om het aantal kinderen, en daarmee de bevolkingsgroei, binnen de perken te houden, maar deze gedachtegang impliceert toch echt dat we vanwege het milieu beter geen kinderen zouden moeten krijgen. Terwijl we de ecologische schade van een kind natuurlijk niet moeten optellen bij die van de ouders. De ecologische schade van een kind is de ecologische schade is van een nieuw, zelfstandig mens die zelf weer verantwoordelijk is voor het (al dan niet) beperken van zijn of haar eigen ecologische schade. Als we vanwege het milieu geen kinderen meer zouden moeten nemen, is het net alsof we tegen de denkbeeldige nieuwe generaties zeggen: sorry, voor jullie is geen plaats meer, want WIJ vervuilen de wereld teveel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Guus Peterse op januari 24, 2022, 13:10:06 PM
Als we vanwege het milieu geen kinderen meer zouden moeten nemen, waarom zouden we dan nog het milieu beschermen?

Uit welke categorie is deze drogreden? Standpuntvertekening?
Ik zeg nergens dat geen enkel mens nog een kind mag nemen maar dat ze wat kinderen minder moeten nemen. Minder dan 200.000 nieuwe aardbewoners erbij per dag zou wel erg prettig zijn voor het zwaar overbelaste wereldecosysteem. En nogmaals, een leven lang vegetarisch eten, niet vliegen, geen autorijden, je dak vol zonnepanelen, uitsluitend verplaatsen per fiets en trein, etc., etc., komt bij lange na niet in de buurt van een kind minder nemen.
Ik liet laatst weten dat ik naar Senegal vertrek om daar 3 weken soorten te gaan zoeken en wat natuur te genieten (voordat het weg is want het gaat daar nu heel erg snel) en ik kreeg daarop de vraag of ik geen last heb van 'vliegschaamte'. Uiteraard heb ik daar wel een beetje last van maar de vraagsteller heeft zelf drie kinderen, vier kleinkinderen en gaat elk jaar 1x met de hele club op wintersport in Oostenrijk. Vanuit die positie moet je me die vraag gewoon niet stellen. Vooral niet als je bedenkt dat ik volledig vegetarisch ben, mijn dak vol zonnepanelen heb, mijn huis goed heb geïsoleerd (mijn energierekening bedraagt momenteel € 80,- per maand incl. vastrecht en BTW) en geen kinderen heb.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rayan Majoor

#13
Citaat van: Guus Peterse op januari 24, 2022, 17:09:51 PM
(...) Terwijl we de ecologische schade van een kind natuurlijk niet moeten optellen bij die van de ouders. De ecologische schade van een kind is de ecologische schade is van een nieuw, zelfstandig mens die zelf weer verantwoordelijk is voor het (al dan niet) beperken van zijn of haar eigen ecologische schade. Als we vanwege het milieu geen kinderen meer zouden moeten nemen, is het net alsof we tegen de denkbeeldige nieuwe generaties zeggen: sorry, voor jullie is geen plaats meer, want WIJ vervuilen de wereld teveel.

Ben het helemaal met dit punt eens. Het kind is zeker niet schuldig, en ouders met kinderen zijn ook niet per se slecht voor het milieu bezig. Maar de impact op het milieu van een kind nemen is over het algemeen wel veruit groter dan wat we dan ook met verder gedrag doen. Dat ligt deels ook wel weer aan ons gedrag: kinderen worden vaak heel erg in de watten gelegd en ze groeien vaak op met veel niet zo klimaat-neutrale gewoontes die voorgaande generaties ook hadden. Dus als je een kind op laat groeien met alleen maar het hoognodige en leert goed voor de omgeving te zorgen, dan is de impact alweer een stuk kleiner. Maar uiteindelijk ligt een groot probleem, zoals eerder benoemd, inderdaad bij het veel te grote aantal mensen op de planeet en gaat het dus eerder om minder kinderen dan om geen kinderen (ook al hecht ik persoonlijk ook niet zo extreem veel waarde aan het voortbestaan van de huidige mens, hoe mooi mensen dan ook kunnen zijn... maar daar gaat het nu niet over :rolleyes:)
Maar een belangrijk punt is hier nog dat ik (en de anderen hier denk ik ook) niet mensen bekritiseren die kinderen hebben. Daar kunnen ze niks meer aan doen, net als dat de vogelaars die ritjes naar vogels hebben gemaakt daar ook niks meer aan kunnen veranderen. Maar het is vooral om mensen bewust te maken van wat ze doen zodat dat hopelijk in overweging wordt genomen voordat mensen iets ondernemen. Dus geen kritiek, maar hopelijk een eye-opener voor de mensen op wie het betrekking heeft

Citaat van: Guus Peterse op januari 24, 2022, 16:46:09 PM
als de mens je niks kan schelen, hoef je je nergens druk over te maken. Dus als we vanwege het beschermen van het milieu geen kinderen willen maken, is er straks geen mens meer en hoeven we ons dus niet om het milieu druk te maken.
Alleen hier ben ik het nog niet volledig mee eens. Persoonlijk geef ik eigenlijk meer om de natuur dan om de mens die zichzelf buiten de natuur denkt te kunnen plaatsen. Dus ook als er straks geen mens meer is, maak ik me nog steeds druk om het milieu. Maar daarin ben ik wellicht wat radicaler dan de gemiddelde persoon en ik verwacht ook niet dat iedereen dat standpunt met mij deelt :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Guus Peterse

#14
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 24, 2022, 17:31:45 PM
Citaat van: Guus Peterse op januari 24, 2022, 13:10:06 PM
Als we vanwege het milieu geen kinderen meer zouden moeten nemen, waarom zouden we dan nog het milieu beschermen?

Uit welke categorie is deze drogreden? Standpuntvertekening?
Ik zeg nergens dat geen enkel mens nog een kind mag nemen maar dat ze wat kinderen minder moeten nemen. Minder dan 200.000 nieuwe aardbewoners erbij per dag zou wel erg prettig zijn voor het zwaar overbelaste wereldecosysteem. En nogmaals, een leven lang vegetarisch eten, niet vliegen, geen autorijden, je dak vol zonnepanelen, uitsluitend verplaatsen per fiets en trein, etc., etc., komt bij lange na niet in de buurt van een kind minder nemen.
Ik liet laatst weten dat ik naar Senegal vertrek om daar 3 weken soorten te gaan zoeken en wat natuur te genieten (voordat het weg is want het gaat daar nu heel erg snel) en ik kreeg daarop de vraag of ik geen last heb van 'vliegschaamte'. Uiteraard heb ik daar wel een beetje last van maar de vraagsteller heeft zelf drie kinderen, vier kleinkinderen en gaat elk jaar 1x met de hele club op wintersport in Oostenrijk. Vanuit die positie moet je me die vraag gewoon niet stellen. Vooral niet als je bedenkt dat ik volledig vegetarisch ben, mijn dak vol zonnepanelen heb, mijn huis goed heb geïsoleerd (mijn energierekening bedraagt momenteel € 80,- per maand incl. vastrecht en BTW) en geen kinderen heb.
Tsja Bart, jij schrijft, letterlijk: 'als je iets wil doen voor de natuur en het milieu moet je geen kinderen nemen'. En daar ben ik het dus, zie ook  mijn latere bijdragen, erg mee oneens. Minder kinderen, ja, daar kan ik in meegaan. Maar dat is iets fundamenteel anders. Mijn bezwaar is dat het niet nemen van kinderen wordt aangeprezen als een goede daad om natuur en milieu te ontzien, en nou ja, dat zie ik dus anders.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citaat van: Rayan Majoor op januari 24, 2022, 18:59:14 PM
Maar de impact op het milieu van een kind nemen is over het algemeen wel veruit groter dan wat we dan ook met verder gedrag doen. Dat ligt deels ook wel weer aan ons gedrag: kinderen worden vaak heel erg in de watten gelegd en ze groeien vaak op met veel niet zo klimaat-neutrale gewoontes die voorgaande generaties ook hadden. Dus als je een kind op laat groeien met alleen maar het hoognodige en leert goed voor de omgeving te zorgen, dan is de impact alweer een stuk kleiner. Maar uiteindelijk ligt een groot probleem, zoals eerder benoemd, inderdaad bij het veel te grote aantal mensen op de planeet en gaat het dus eerder om minder kinderen dan om geen kinderen (ook al hecht ik persoonlijk ook niet zo extreem veel waarde aan het voortbestaan van de huidige mens, hoe mooi mensen dan ook kunnen zijn... maar daar gaat het nu niet over.)
Ik geloof niet dat ik het nog een keer ga uitleggen. Maar dat 'ook' aan het eind van dit citaatje is voor mij niet van toepassing.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Cygnus

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 24, 2022, 17:31:45 PM
... dat ik volledig vegetarisch ben, mijn dak vol zonnepanelen heb, mijn huis goed heb geïsoleerd (mijn energierekening bedraagt momenteel € 80,- per maand incl. vastrecht en BTW) en geen kinderen heb.

Jammer dat mensen die zo goed bezig zijn hun genen niet doorgeven. Is hier nog iets aan te doen?  ;)
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Cygnus op januari 25, 2022, 13:48:28 PM
Jammer dat mensen die zo goed bezig zijn hun genen niet doorgeven. Is hier nog iets aan te doen?  ;)

Ik dacht het niet.

Bijgaand grafiekje is uit 2010 (7 miljard mensen). Inmiddels bestaat onze voor plaagziektes (corona bijvoorbeeld) steeds gevoeliger wordende monocultuur uit bijna 8 miljard mensen. (Voor elke kilo mens is er 1,66 kilo warmbloedig vee aanwezig. Voor de totstandkoming van 1 kilo warmbloedig vee heb je 10 kilo soja nodig [dat is dat spul waar ze het tropisch regenwoud in Zuid-Amerika voor aan het omzagen zijn] terwijl er in 1 kilo vlees evenveel eiwit zit als in een kilo soja. Voor de totstandkoming van een koudbloedig dier [vis/reptiel] heb je maar 1/6 van de hoeveelheid nodig als voor een warmbloedig dier. Een mens heeft maar 50 gram hoogwaardig eiwit per dag nodig. Reken de besparing aan soja eens uit als je een half ons soja eet ipv een half ons vlees. Maar dat even terzijde).

Het verschil tussen een Mb (miljoen) en een Gb (miljard) zegt de meeste mensen weinig omdat het allebei heel erg veel is. Ik leg dat altijd even uit met geld (geld vindt iedereen interessant). Als je riant verdient en het lukt je om in een jaar € 100.000,- te sparen en je was daarmee 10 jaar geleden begonnen, dan was je nu miljonair. Als je miljardair had willen zijn zou je 8000 jaar voor onze jaartelling daarmee begonnen moeten zijn. Maar dat is dus geen exponentiële groei zoals onze huidige bevolkingsexplosie en dat snapt ook niet iedereen. Om dat te illustreren is mijn tuinvijver met Klein kroos altijd leuk. Het begint in het voorjaar met wat blaadjes en het duurt wel een week voordat je ziet dat het er meer zijn. Het duurt weken (maanden) voordat je vijveroppervlak halfvol is met het kroos. Maar een week later is het plotseling helemaal vol. Ook als je maar 1 of 2 kinderen neemt draag je bij aan die exponentiële bevolkingsgroei want die kinderen hebben weer kinderen voordat je dood bent. En nu we allemaal ouder worden hebben steeds meer mensen ook nog achterkleinkinderen. Onlangs is de oudste man ter wereld op 112-jarige leeftijd overleden. Hij had 43 nakomelingen met zijn genen.
(En ik durf te wedden dat daar niemand tussen zit die vogels twitcht want dan heb je het over een bevolkingspromillage achter de komma.  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

Bart, in grote lijnen ben ik het heus wel met je eens, maar twee kinderen leidt niet tot exponentiele groei. Twee ouders gaan uiteindelijk dood, twee kinderen blijven achter, netto resultaat = 0. En die man met 43 nakomelingen, dat klinkt ook indrukwekkender dan het is. Want die man had daar om te beginnen ook een vrouw voor nodig, dus dat is twee mensen op 43 nakomelingen, een halvering. En die man had ongetwijfeld niet zelf 43 kinderen, maar zijn kinderen hadden ook weer kinderen en die kinderen vervolgens ook weer, en telkens is daar ook weer een partner bij betrokken geweest. Dus bij elke volgende generatie is het aantal betrokken ouders groter. Die 43 zijn dus niet exclusief toe te schrijven aan die ene man. Neemt niet weg dat hij uiteindelijk vermoedelijk ruim boven de twee kinderen zat.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

#19
Dat klopt als een zwerende vinger! Maar als je twee kinderen maakt met een partner, en die twee kinderen doen dat ook en je kleinkinderen nog eens... Dan lopen er buiten de exponentiële groei toch vier stuks van jou rond te footprinten voordat je dood bent.  En het verschil tussen de footprint van een twitcher, lijster, voetbalsupporter, museum- of kerkbezoeker is marginaal.  ;) (Één kleine Bart had me wel leuk geleken maar ik neem er eentje minder. Bovendien krijg je met zo'n argument nog niet eens een hond mee uit het asiel).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

#20
En van de partners van de kinderen Bart. Blijft gemiddeld 1 kind pp.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

#21
Ook daar heb je gelijk in. Maar dat gaat dan dus weer over exponentiële groei. De discussie startte anders...
Ik stel dat twitchen zonder kinderen te hebben beter is voor het milieu dan niet twitchen terwijl je kinderen hebt. En ik plaats niet in de kanttekening dat je een 'na-ons-de-zondvloed-mens' bent als je het niet met me eens bent
De beste oplossing is dat we met zijn allen de wereldbevolking afbouwen totdat World Overshoot Day weer op oudjaarsavond valt. Mensen die daarna dan een kind willen hebben en met een beter argument komen dan 'lijkt me wel leuk', er max. twee mogen hebben en daarna dan zelfmoord plegen voordat die kinderen weer kinderen krijgen.  ;D

(Kunnen we daarmee deze zoveelste zinloze anti-twitch- en anti-lijster-discussie op dit forum afsluiten?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

tekenaar

#22
Opvallend dat niemand het hier heeft over de kennis en ook de toenemende betrokkenheid bij natuurbescherming + bewustwording van processen in de natuur, waarvoor de basis ligt bij soortenkennis.

Wanneer iets veranderd, vaak menselijke invloed, komen er in eerste instantie niet minder dieren en planten.

Er komen minder soorten, en andere soorten. Dit heb je pas door als je soorten leert herkennen. Het maken van soortenlijstjes is een uitstekend middel om soorten te leren herkennen. Dit gaat veel verder dan het land door rijden voor een twitch. Je ziet ook subtielere veranderingen waar andere mensen blind voor zijn. De lijstenbijhouder is een kanarie in de kolenmijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Bart van Hoogstraten

Dat is een goeie, Paul!  :duim:

Sinds ik een tuinlijst bijhou probeer ik die lijst ook te laten groeien. Ik probeer zoveel mogelijk soorten in mijn tuin te krijgen en verdiep ik me er in wat de oorzaken zijn van soortenrijkdom of -armoe. 'Onkruid' bestaat voor mij inmiddels niet meer, er wordt niet gespit of geschoffeld, plantensoorten die de overhand dreigen te krijgen over andere soorten worden handmatig uitgedund. Met gif behandelde exoten uit het tuincentrum zijn uit den boze, inheemse planten mogen hun gang gaan en krijgen versterking (ik plant ook regelmatig wat inheemse plantensoorten aan die ik nog niet had). De van de vorige bewoners geërfde troosteloze grasmat met coniferen eromheen veranderde langzaam in een verzameling van verschillende biotoopjes en mijn bloemenweitje van 15 m2 wordt jaarlijks ingezaaid met gifvrij biologisch zaadmengsel met inheemse planten van de firma Cruydt-Hoeck. Tijdens het seizoen besteed ik wekelijks vele ontspannende uurtjes met het zoeken naar soorten en daar hoef ik nog niet eens de fiets voor te pakken. Ik heb een klein ecologisch parkje gecreëerd van nog geen 400 m2 waar ik inmiddels 1040 soorten gezien heb (uiteraard tel ik soorten die ik inzaai of aanplant niet mee, alleen spontane vestiging of verschijning). Ik betwijfel het of ik zonder het handige administratie-systeem, de determinatie-app en de steeds mooier wordende database van Waarneming, zover gekomen zou zijn.
Ik wou dat iedereen een tuinlijster was...

Have a nice scroll: https://waarneming.nl/locations/users/20052/species/?species_group_id=0&start_date=&end_date=&filter_month=&filter_year=&include_exotic_and_extinct=on&use_local_taxonomy=on
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jva

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 29, 2022, 13:39:20 PM
[...] Ik heb een klein ecologisch parkje gecreëerd van nog geen 400 m2 waar ik inmiddels 1040 soorten gezien heb (uiteraard tel ik soorten die ik inzaai of aanplant niet mee, alleen spontane vestiging of verschijning). [...]

Have a nice scroll: https://waarneming.nl/locations/users/20052/species/?species_group_id=0&start_date=&end_date=&filter_month=&filter_year=&include_exotic_and_extinct=on&use_local_taxonomy=on

Begrijp me niet verkeerd Bart, je bent goed bezig en ik zou wensen dat ik zelf zo'n biodiverse tuin had, maar al die (hoog) overvliegende soorten zonder enige binding met je stadstuin zou ik nu niet echt tot 'tuinsoort' willen bombarderen.. :duim:
Jelle

jva

Overigens interessante discussie en een onderwerp waarin ik me ook wel verdiep als het gaat om het volgen van enkele bekende denkers, filosofen en hoogleraren op het grensvlak van ethiek, economie en ecologie. Zonder in een sematische discussie te willen belanden, komt het er eigenlijk op neer dat je als individu maar beperkte invloed hebt, in wezen alleen op je eigen handelen. Met de huidige exponentiële toename van de wereldbevolking,  is eigenlijk de enige oplossing voor alle vraagstukken na te denken over hoe deze toename in te perken. Daar hoor je haast niemand over en is een taboe onderwerp. Maar hoe goed we onze best ook doen om o.a. de opwarming van de aarde en massa-extinctie een halt toe te roepen, zal de roep naar ruimte, voedsel, water en andere hulpbronnen alleen maar groter worden. In die zin snap ik ook wel dat mensen willen genieten van wat er nu nog is voor het te laat is.
Jelle

William de Jong

Citaat van: jva op januari 30, 2022, 22:14:12 PM
Overigens interessante discussie en een onderwerp waarin ik me ook wel verdiep als het gaat om het volgen van enkele bekende denkers, filosofen en hoogleraren op het grensvlak van ethiek, economie en ecologie. Zonder in een sematische discussie te willen belanden, komt het er eigenlijk op neer dat je als individu maar beperkte invloed hebt, in wezen alleen op je eigen handelen. Met de huidige exponentiële toename van de wereldbevolking,  is eigenlijk de enige oplossing voor alle vraagstukken na te denken over hoe deze toename in te perken. Daar hoor je haast niemand over en is een taboe onderwerp.

Natuurlijk heb je als individu beperkte invloed, maar je bent ook niet alleen een individu, je bent ook onderdeel van een samenleving. Je hebt ook verantwoordelijkheid.
Als de rijkste 1% van de wereldbevolking dubbel zoveel CO2 uitstoot als de armste 50% van de wereldbevolking (in grote mate de groep die zorgt voor de groei van de wereldbevolking), dan klopt er natuurlijk niks van dat die groei het grote probleem zou zijn. Daar komt bij dat als we wat beter zouden zijn in het eerlijk verdelen van rijkdom, die geboortecijfers in arme landen ook zouden afnemen.

Citeer
Maar hoe goed we onze best ook doen om o.a. de opwarming van de aarde en massa-extinctie een halt toe te roepen, zal de roep naar ruimte, voedsel, water en andere hulpbronnen alleen maar groter worden. In die zin snap ik ook wel dat mensen willen genieten van wat er nu nog is voor het te laat is.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Er is meer dan voldoende voedsel voor de hele wereldbevolking, maar toch lijden er 800 miljoen mensen ter wereld honger. Dat is dus geen kwestie aanbod, maar van verdeling.
Maar vooral de redenatie van 'je best doen heeft toch geen zin, dus laat ik nog pakken wat ik pakken kan', is, over ethiek gesproken, verre van ethisch verantwoord.

Groeten, William de Jong

jva

Ik ken de correlatie tussen toenemende welvaart en een afnemende bevolkingsgroei (minder kinderen), maar dat neemt niet weg dat de populatie nog steeds toeneemt en voorlopig zal blijven toenemen. Deskundigen gaan er vanuit dat de populatiegroei op enig moment zal afvlakken, wanneer precies is onzeker. Ik lees 'gunstige' scenario's van 11 miljard. Je kunt je dan toch wel serieus gaan afvragen hoeveel leefbaarder onze planeet voor alle organismen zal gaan worden, ook bij een toenemende welvaart..

Je hoort mij daarbij overigens niet suggereren dat je nu vooral maar moet pakken wat je pakken kan. Ik verwijs daarbij vooral naar de beginpost van dit topic. Je kunt daarbij ook discussiëren over het nut en noodzaak daarvan, maar allemaal individuele keuzen. En daar hebben we als collectief geen invloed op.
Jelle

tekenaar

Dit gaat al lang niet meer over de ecologische voetstap van lijstjes maken en twitchen. Ik haak af.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/