Zilver, Geelpoot, hybride?

Gestart door Jan Verboom, januari 26, 2022, 21:40:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Verboom

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/232932865/.
1 Zilvermeeuw - Larus argentatus adult
datum: 2022-01-21
locatie: Barneveld - Vuilnisbelt (GE)

foto's:


Zelfs met het nieuwe, mooie handboek Meeuwen kom ik er niet uit. De vogel heeft wat kenmerken van een Geelpootmeeuw (zwarte band op P5 en rode oogring) en van een (Baltische) Zilvermeeuw (lichtgrijze mantel, lichte kopstreping, zou bij de Geelpoot meer bij het oog geconcentreerd zijn) en grijze tongen bij P8 en P7. De kleine spiegel op P9 past weer minder bij een Baltische Zilver en meer bij een Geelpoot. En bij een Baltische Zilvermeeuw verwacht ik eigenlijk ook minder zwart op de vleugel; dat lijkt weer meer op een gewone Zilvermeeuw. Of wellicht een hybride? Ik hoop dat een meer deskundig oog even kan meekijken. Alvast bedankt, Jan.

ruud_altenburg

Ik zou me niet teveel blind staren op de koptekening. De vogel heeft uitgebreid zwart op de vleugel (zelfs op p4) en echt gele poten. Kenmerkend voor Pontische (en in wat mindere mate voor geelpotige Zilver) is dat de lichtgrijze tongen ver doorlopen tot de vleugelpunt en zoals je kunt zien dat dat bij deze vogel zeker niet het geval. Prima Geelpoot dus.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jan Verboom

Beste Ruud, veel dank!

Vriendelijke groeten,
Jan

Jan Verboom

Toch nog een vraagje: de kleur van de mantel vind ik ook nogal licht, vergelijkbaar met die van de Zilvermeeuw ervoor. Maar dat kan dus ook bij een Geelpoot zo zijn?

ruud_altenburg

Grijstint is lastig te beoordelen als vogels niet onder dezelfde hoek te zien zijn. Normaal gesproken hoort een Geelpoot inderdaad een tintje donkerder te zijn, maar het verschil kan behoorlijk subtiel zijn, zeker als je deze vergelijkt met een wat donkerdere Zilver.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jan Verboom


Jan Verboom

Merijn Loeve heeft er toch weer een hybride Zilver X Geelpoot van gemaakt.

Oenanthe

Dit is een hybride = hier kom ik niet uit  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips