Welke wants?

Gestart door spectator, september 03, 2007, 13:31:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Geacht forum
Het diertje zat in het park aan de voet van de Euromast. Mijn zoeken bracht mij bij een arocatus, roeselii of longiceps, beide schijnen op platanen voor te komen, die zijn in het park ruim voor hande. Het gefotografeerde exemplaar zat echter op een brandnetel niet in de onmiddelijke omgeving van platanen. klopt mijn vermoeden en is er een deskundige die uitsluitsel kan geven a.d.h. van de foto?
vr. groet
Arend Breukel

GerardL

Hallo Arend,

Ik denk ook een Arocatus roeselii.

Dat is een leuke vondst, of dit iets te maken heeft met de haven ........ ?
Is van oorsprong dacht ik ook uit het Middelands zee gebied, maar heeft voor een paar jaar terug ook massaal Duitsland ontdekt.
Was in Frankfurt am Main zelfs effe een plaag. Of die nu ook in Nederland is ?
Hopelijk krijg je er nog meer info over!


Grtzzzz

Gerard

spectator

Dank je wel Gerard.
Ik vond inderdaad wat info op Duitse sites, niks over Nederland. Wellicht kunnen de kenners nog iets toevoegen.
vr. groet
Arend Breukel

Berend Aukema

Oeps! Inderdaad Arocatus roeselii (familie Lygaeidae). Niet eerder in Nederland waargenomen, maar bezig aan een opmars naar het noorden. In april ook bij Brugge waargenomen en in 2006 voor het eerst in Londen. Heb je het exemplaar bewaard?

spectator

Dank je voor het commentaar. Ik vang eigenlijk nooit, onze hobby is ze te fotograferen, dus ik kan je het diertje helaas niedt aanbieden. Ik zal de waarneming invoeren, zodat het vast ligt.
vr. groet
Arend Breukel