Bladkruiper --> Lithobius (microps?)

Gestart door Henri van Dodeweerd, januari 19, 2022, 01:33:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/232526374/.
1 Bladkruiper onbekend - Cryptops spec.
datum: 2022-01-18
locatie: IJsselmuiden - Het meer (OV)

foto's:





Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Frank van de Putte

Een Lithobius, bladkruipers (Cryptops) hebben 21 pootparen, misschien weet Matty welke soort.
Groetjes,

Frank van de Putte

Henri van Dodeweerd

Ha Frank,

Dank voor je reactie. Naar aanleiding daarvan ben ik even gaan googlen. Inmiddels een mooi artikel met determinatiesleutel gevonden van Matty. Ik ga dus eens aan het sleutelen. Wie weet ga ik het dan een keer leren ;)

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Ik kom met zeer veel twijfel bij L. microps uit.. Hieronder mijn redenering ;)

Allereerst de onderkant van de coxa poot 15 is niet te beoordelen. Maar de enige soort die daar wel een stekel VmC heeft (L. pilicornis) klopt mijns inziens o.a. niet omdat de vorm van de antenneleedjes niet klopt.

Het prosternum is ook niet te beoordelen, maar beide soorten die 4+4 of meer tandjes hebben (L. piceus en L. forficatus) vallen mijns inziens af omdat het aantal antenneleedjes niet klopt. Mijn exemplaar heeft er als ik goed tel 28.

Toen sloeg de twijfel meer toe. De ocellen kan ik niet goed beoordelen en ook de gedeeldheid van tars 1 t/m13  is wat lastig. De tars lijkt mij niet gedeeld, maar dan kan ik beide stappen nemen. De ocellen lijken mij in 1 rij te liggen. Vandaar dat ik ben doorgegaan naar stap 29 (keuze uit L. microps en L. aeruginosus).

Het aantal antenneleedjes laat mij dan uitkomen bij de L. microps. Daarvoor pleit tevens dat poot 15 verdikt lijkt, de kop evenlang is als breed en daarnaast maakt de zeldzaamheid dat wel logischer.

Tot zover mijn redenatie. Nu de vraag klopt mijn determinatiepoging en heb ik geen stappen genomen die ik niet zou mogen nemen ;)

Ik wacht dus maar op Matty ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Dag Henri,

Dit is Lamyctes caeculus. Ik kan het oog niet goed zien (zo 1 ocel moeten zijn) maar op de poten zie ik geen stekels. Ook zijn de laatste paar poten niet verdikt (een kenmerk van Lithobius microps) en lijkt het dier mij wat groter dan L. microps. Het zou een vrouwtje moeten zijn (mannetje komen bij deze soort niet voor).

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Dan ben ik dus wel heel erg de mist in gegaan :(... Blijven oefenen dan maar.

Nu kan ik de soort helaas niet aanpassen, omdat deze niet in de database voorkomt.. Op Nederlandsesoorten.nl kom ik wel de exoot Lamyctes coeculus tegen. Is dat dezelfde? Dan zal ik die soort aanvragen..

Dank weer, Matty!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Frank van de Putte

Als hij 2x 1 ocel heeft dan bedoelt Matty volgens mij Lamyctes emarginatus ("Eenoogje") https://www.bmig.org.uk/species/lamyctes-emarginatus
Vond je deze gewoon in de tuin trouwens? Ik zie op die site een verwijzing naar een (exotische) soort die qua aantal antenneleedjes beter zou passen, maar ik weet niet hoe hard dat kenmerk is; https://www.bmig.org.uk/species/lamyctes-africanus#tabs-0-tabs-1
Groetjes,

Frank van de Putte

mberg

Hej Henri/Frank,

Sorry, tikfoutje mijnerzijds, ik bedoel L. coeculus. De oude naam (dus synoniem) van deze soort is L. emarginatus.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Dank je, Matty! Dat verheldert de hele zaak  :blink:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd