Kleurrijke Kelderpissebedden - Oniscus asellus

Gestart door RutgervH, januari 14, 2022, 00:29:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgervH


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/232264138/.
5 Kelderpissebed - Oniscus asellus handvangst en losgelaten
datum: 2022-01-13
locatie: Stienser Oudland (FR)

foto's:






Groeten,

Rutger


RutgervH

Dank je wel Jan! Ik kijk regelmatig op je website en dan vooral naar de pissebedden. Erg mooie foto's en duidelijke informatie! Vandaag ook de Veldtabel Landpissebedden (jou wel bekend) binnengekregen en ook het boek De Landpissebedden van Belgiƫ. Dus van het weekend lekker bladeren en lezen.
Groeten,

Rutger


mberg

Dag Rutger,

Wat is zo bijzonder aan de vindplaats dat we al die pigmentafwijkingen zien?

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

RutgervH

Dag Matty,

Dat is een goede vraag waar ik eerlijk gezegd geen antwoord op heb. Wat ik je wel kan vertellen is dat deze exemplaren in het Stienzer bos zijn gevonden. Voor zover ik weet is dit een vrij jong bos en is aangelegd begin jaren 1990. In het jaar 2017 is een derde deel van het bos gekapt vanwege een essentaksterfte. Dat ging om een perceel van 3 tot 4 hectare. In dat stuk heb ik nog niet naar pissebedden gezocht.

Het gedeelte van het bos waar ik heb gezocht bestaat uit loofbomen en struiken. In het Stienzer bos laten ze de gekapte delen van de bomen liggen of stapelen ze ze op. Het is in de herfst en winter erg nat in het bos (kleigrond). Het bos is opgebouwd uit 5 delen, door het midden ligt een geasfalteerd fietspad. Aan beide kanten van het fietspad heb je natuurpaadjes waarmee je door de vijf verschillende delen kan lopen. 1 deel is voor 90% aangeplant met eiken.

De albino en gedeeltelijk albino die ik vond zaten in een stuk bos met loofbomen, voornamelijk beuken. Ik vond ze in een grote groep Oniscus asellus die onder een dikke boomstam zaten. Deze boomstam was gedeeltelijk verrot en viel bijna uit elkaar. Het is in dat stuk van het bos erg nat in de herfst en winter. Er liggen waterplassen tussen de bomen. Een 20 meter verderop vond ik het tweede exemplaar die op de foto staat. Tussen een grote groep, vlak langs het pad, onder een groot stuk verrot hout begroeid met gras en mos.

De eerste en derde vond ik ook onder verrot hout, maar dit keer in een ander gedeelte van het bos, en in een veel minder grote groep.

Wellicht geen antwoord op je vraag maar dan weet je wel in wat voor soort omgeving ze zijn gevonden.

Groeten,

Rutger

mberg

Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

RutgervH

Nee, eigenlijk niet. Wel opvallend dat drie van de 5 bij elkaar in de buurt gevonden zijn.
Groeten,

Rutger

RutgervH

Groeten,

Rutger