NIA-suggestie van de dag

Gestart door RutgerB, augustus 14, 2021, 16:17:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

frkvh

om bij Dubbelloof te blijven.

CiteerNIA beeldherkenning is het met je determinatie eens: Dubbelloof - Struthiopteris spicant (98.3%)!
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

RutgerB

Pijpenstrootje met een whopping 9,4% gelijkenis


frkvh

CiteerVertakt schaafstro - Equisetum x moorei (E. hyemale x ramosissimum) (62.7%)!

(geen idee wat het wel moet voorstellen)
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

RutgerB

Klein prachtriet. Dat heb je in allerlei vormen en smaken. Overigens was er weinig echt Vertakt schaafstro te vinden bij de gemelde ervan.

Onder andere deze stond er bij (Equisetum x moorei (E. hyemale x ramosissimum) (43.2%)):




frkvh

CiteerGroene naaldaar - Setaria viridis (53.5%)

ik zie de verwarring...
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

RutgerB

#95
Ik ben eens door Groene naaldaar gegaan:

Hier een kleine bloemlezing van afgekeurde Groene naaldaarwaarnemingen


















frkvh

Late guldenroede
CiteerNIA beeldherkenning is helaas niet zeker: de eerste voorspelling Ooievaar - Ciconia ciconia (46.3%). Probeer de foto bij te snijden.

'citizen science' noemen ze dat dan...
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

RutgerB

Echt stoppen gaat het nooit. Hier nog een paar van gisteren:

Amaranthus hypochondriacus


Muursla


Gele morgenster


Wit vetkruid


Tuinakelei


Boerenjasmijn spec.

frkvh

Citaat van: Rutger Barendse op november 26, 2021, 09:05:08 AM
Echt stoppen gaat het nooit.
ik begin het ergste te vrezen  :rolleye:

Kikkerbeet
CiteerNIA beeldherkenning is helaas niet zeker: de eerste voorspelling Stippelklaverzuring - Oxalis debilis (81.5%). Probeer de foto bij te snijden.



When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Rob Koelman

Citaat van: Rutger Barendse op november 26, 2021, 09:05:08 AMEcht stoppen gaat het nooit.

Citaat van: frkvh op november 26, 2021, 12:35:54 PMik begin het ergste te vrezen  :rolleye:

De admins werken zich dagelijks een slag in de rondte om dagelijks alle ingevoerde rotzooi te verwijderen. Verwijderen in de zin dat ze een waarneming afkeuren en deze niet meer zichtbaar is voor bezoekers van de website. De waarneming zelf blijft nog wel bestaan, maar is alleen zichtbaar voor de waarnemer zelf en de admins.

Dat is enerzijds heel lovenswaardig, maar daarmee snijden de admins/validatoren zich uiteindelijk zelf in de vingers. Waarneming.nl / waarnemingen.be kunnen nu namelijk naar de buitenwereld volhouden dat het met die problemen door Obsidentify (ondertussen ook bekend onder de naam ObsIdentfail) wel meevalt: 'Ik zie geen problemen, u wel?'.

Laat al die rotzooi gewoon eens een tijdje onbeoordeeld staan. Dan kunnen ook gewone bezoekers zien dat er toch echt wel heel erg veel rare waarnemingen worden ingevoerd. Op die manier komt er tenminste wat druk om nu echt eens wat te doen aan de problemen met het misbruik van Obsidentify, waarbij het alleen nog maar gaat om zo groot mogelijke aantallen ingevoerde waarnemingen. En met echt wat doen bedoel ik dat het probleem aan de basis wordt aangepakt en niet pas achteraf. Dus niet op allerlei manieren proberen achteraf de rotzooi te verkleinen, maar gewoon voorkomen dat er rotzooi wordt ingevoerd...

Vanuit waarneming.nl / waarnemingen.be zelf moet je daarbij niet teveel verwachten, daar is men nog altijd geobsedeerd door zo groot mogelijke aantallen waarnemingen. In Nederland vorig jaar 10 miljoen, dit jaar 12 miljoen plus, en zo gaan ze maar door. Alleen tegen welke prijs?
Met vriendelijke groet, Rob

jck

Is het niet mogelijk om de software op te leiden om bloempotten/plantenbakken te herkennen? Dan kan de waarnemer een automatische melding krijgen "Waarneming.nl/be accepteert geen waarnemingen van planten in bloempotten/plantenbakken".

James

migratorius

Citaat van: jck op november 26, 2021, 17:06:00 PM
Is het niet mogelijk om de software op te leiden om bloempotten/plantenbakken te herkennen? Dan kan de waarnemer een automatische melding krijgen "Waarneming.nl/be accepteert geen waarnemingen van planten in bloempotten/plantenbakken".

James
Dat is wel eens geopperd, maar er kan ook wel eens iets in een bloempot opduiken.

Wat mij betreft wordt het gewoon onmogelijk een waarneming via obsidentify op te slaan. "Determineren": OK, opslaan: nee. Iedereen (behalve Hisko en Dylan) blij.

JanHein

Martijn van Sluijs

#102
Citaat van: migratorius op november 26, 2021, 17:54:01 PM
Wat mij betreft wordt het gewoon onmogelijk een waarneming via obsidentify op te slaan. "Determineren": OK, opslaan: nee. Iedereen (behalve Hisko en Dylan) blij.
Dat is natuurlijk geen haalbaar verzoek, en wat mij betreft ook niet de optimale oplossing.

Ik probeer mijn visie omtrent ObsIdentify hier nog maar eens te verwoorden.

Het is op dit moment gewoon niet duidelijk genoeg voor de appgebruiker wat er gebeurt met de data/foto, zo simpel is het. Inmiddels wordt de gebruiker wel verteld wat wel en niet kan/mag, maar zonder daarbij direct uit te leggen waarom (ObsIdentify herkent alleen....). Wat is dan de motivatie om zich daar aan te houden? Een nieuwe gebruiker denkt nu gewoon: so what als ik een foto van mijzelf of een object of een plant in de kamer wil maken om te zien wat voor moois/leuks de app voorspelt? En daarna: ik bewaar de 'waarneming' toch alleen maar? Moet ik toch lekker zelf weten?? Is toch míjn account??

Het probleem is niet dat ObsIdentify die andere dingen niet herkent, het probleem is dat die andere dingen niet welkom zijn op de websites waarnaar de data verzonden wordt en dat daar handwerk van vrijwilligers aan te pas komt om ze weer weg te werken. Men moet zich beter beseffen wat de doelen zijn van het eindstation van hun foto, en de app lukt het niet voldoende om die informatie te communiceren.

Allereerste stap in het proces van duidelijk maken aan de app-gebruikers wat er gebeurt met hun foto's? Laat de appgebruiker weten dat ze hun foto verzenden, en niet bewaren, aangezien bewaren impliceert dat de waarneming alleen zichtbaar is voor de waarnemer (en misschien zelfs alleen lokaal wordt opgeslagen), wat hier natuurlijk niet het geval is. Integendeel.

Pas wanneer de appgebruiker zich ervan bewust is waar de data naartoe gaat en wat daar met die data gebeurt zal het door beginnen te dringen waarom het maken van foto's van mensen, objecten en allerlei andere dingen niet de bedoeling is. Zonder die kennis ontbreekt alle urgentie om die foto's niet te 'bewaren'.
Vriendelijke groeten,
Martijn

RutgerB

#103
Prima discussie maar puntje van orde: Dat andere topic lijkt me hier geschikter voor. Hier proberen we ons te verbazen over de vreemde foto's die er dagelijks binnen komen. Heb ik er op een beetje verknipte manier toch nog plezier van.

Zoals van dit aangekochte viooltje




frkvh

When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

RutgerB

#105
In theorie zit dat ergens in deze kluwen verstopt  ;D

Hier een serie opmerkelijke Waterposteleinen










































Rob Koelman

Citaat van: migratorius op november 26, 2021, 17:54:01 PMWat mij betreft wordt het gewoon onmogelijk een waarneming via obsidentify op te slaan. "Determineren": OK, opslaan: nee. Iedereen (behalve Hisko en Dylan) blij.

JanHein

Citaat van: Martijn van Sluijs op november 26, 2021, 19:06:55 PMDat is natuurlijk geen haalbaar verzoek, en wat mij betreft ook niet de optimale oplossing.

Hoezo niet haalbaar? Jan Hein slaat hier namelijk de spijker op de kop, vandaar dat ik er toch even op verder ga. Obsidentify is in de basis een interessant programma, dat zou kunnen bijdragen aan een betere database bij waarneming.nl en waarnemingen.be. Ook zou het kunnen bijdragen aan het vergroten van de natuurbeleving voor de vele mensen die verder geen of hooguit een zeer beperkte basiskennis van soorten hebben. Het programma is echter door Hisko et al. gekaapt met als enige doel zoveel mogelijk waarnemingen binnen te harken. En daarmee is alle ellende begonnen.

Gewoon terug naar de basis dus en inderdaad Obsidentify loskoppelen van het invoersysteem van waarneming.nl en waarnemingern.be.
Met vriendelijke groet, Rob

lukasverboom

Mag er een keer een korstmos tussendoor? Beide kwamen vandaag binnen als een zeldzame soort (de ene gele poederkorst, de andere dragonderdooiermos) van dezelfde waarnemer, maar beide zijn... verf.



Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

frkvh

Wanneer een uitsnede niet veel helpt...

Bleke schubwortel (44.7%)


Rond wintergroen (24.4%)
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

RutgerB

De kerstboom is een terugkerende traditie!

Ingevoerd als Reigersbek. Volgens NIA 18% Reuzenlevensboom.


RutgerB


RutgerB

Ulmus spec (26%)

Deze Viburnum-soort wordt veel gemeld, maar ze is nog niet verwilderd aangetroffen in België. Ze gaan dus momenteel dus allemaal op aangeplant en afgewezen.


RutgerB

Nieuwe standaardtekst !

CiteerVoor de herkenning van tuinplanten is deze website aan te bevelen:
https://identify.plantnet.org/nl
Daar kunt u foto's uploaden of een url (link) toevoegen.
In Plantnet worden veel meer tuinplanten herkend.
Het doel is van Waarnemingen.be is waarnemingen verzamelen van spontane, wilde natuur.
Groeten, Rutger.
Admin Planten Waarnemingen.be

Zo wordt deze afgekeurde 'Heksenmelk' (volgens NIA 61.4% herkenning) door Plantnet als Euphorbia x martinii voor 51.47% herkend...





RutgerB


frkvh

^die ken ik. mijn moeder had er vroeger zo verschillende in de woonkamer staan. de naam ben ik wel vergeten.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Josee

De mijne ook. Ze noemde deze Hertshoorn en die mocht geen water van bovenaf, maar moest in een schaal met water worden gezet  :blink:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

RutgerB

Voor diegene die het nu echt wil weten: Je kunt de url van de foto kopiëren en het door

https://identify.plantnet.org/nl

laten benoemen  ;)

RutgerB

#117
Deze 'Zanddoddegras' (NIA zegt nu Brede wespenorchis - Epipactis helleborine (35.1%))  is volgens Pl@ntnet 70,9% Haworthia attenuata.

Wie zou er gelijk hebben?




frkvh

When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

RutgerB

Gelukkig weer eens een mooie zonnige dag. Ook neemt het aantal 'grapjes' dan weer toe.

Bij het ontbijt al deze prachtige narcis: