Oproep: houd de kwaliteit van je waarnemingen hoog

Gestart door nielseimers, mei 11, 2019, 11:41:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

BartAbc

#210
Het is fijn dat de admins zoveel aandacht hebben voor de juiste determinatie. En ook de status (escape etc) krijgt vaak veel aandacht.

Waar minder aandacht voor is is de plaatsing van de waarneming. Mijn ervaring is dat dat in het veld regelmatig mis gaat, stippen kunnen er zo maar 50 meter naast staan zonder dat je het door hebt. Voor mensen die een gebied niet kennen valt dat niet op. Fout geplaatste stippen geven een onjuist beeld van de verspreiding en dat kan ook gevolgen hebben voor soortbescherming en terreinbeheer.

Een technisch punt: het is van belang om te weten op welk moment van de invoer een locatie wordt vastgelegd. Het overkomt me regelmatig dat ik alle gegevens van een soort invoer, inclusief de onvermijdelijke foto, maar pas later op 'bewaar' druk. Dan sta ik inmiddels ergens anders. Wordt de locatie vastgelegd op het moment dat de soortnaam ingevoerd wordt, of op het moment dat er op 'bewaar' wordt gedrukt? Dat maakt een verschil. Sowieso is dat niet de enige foutenbron, het komt ook voort uit de software die kennelijk genoegen neemt met een plaatsbepaling op grond van onvoldoende ontvangst. Dat doet zich niet alleen in iObs voor, ik zie dat ook in TopoGPS.

In veel gevallen kunnen alleen kenners van een gebied controleren of een stip goed geplaatst is. Dat kan ook door verschillende vondsten met elkaar te vergelijken. Hierbij meld ik me aan voor nacontrole van de locatie van minder algemene soorten in de buurt van Abcoude.

Edit: ik zie nu pas dat er hierboven een reactie is verschenen over precies het zelfde onderwerp. Heel goed!
Edit2: zelf voer ik in met iObs op een iPhone 6c.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Martijn van Sluijs

Citaat van: BartAbc op mei 11, 2021, 14:00:10 PM
Een technisch punt: het is van belang om te weten op welk moment van de invoer een locatie wordt vastgelegd. Het overkomt me regelmatig dat ik alle gegevens van een soort invoer, inclusief de onvermijdelijke foto, maar pas later op 'bewaar' druk. Dan sta ik inmiddels ergens anders. Wordt de locatie vastgelegd op het moment dat de soortnaam ingevoerd wordt, of op het moment dat er op 'bewaar' wordt gedrukt? Dat maakt een verschil.
Dit kun je wellicht beter navragen in het iObs-forum-onderdeel. Best kans dat dit nog verschilt tussen iObs en ObsMapp ook. Bij het inladen van een foto wordt volgens mij in ieder geval de GPS-locatie die in de metadata van die foto (dus op het moment van nemen van de foto) opgeslagen zit gebruikt, maar uiteraard alleen als die beschikbaar is.

Citaat van: BartAbc op mei 11, 2021, 14:00:10 PM
Hierbij meld ik me aan voor nacontrole van de locatie van minder algemene soorten in de buurt van Abcoude.
In het geval dat je (vrijwel) zeker bent van een onjuiste locatie van een waarneming, dan is het mogelijk om dit in één keer bij zowel de waarnemer als bij het adminteam te melden door de waarneming op te zoeken in de oude site en te klikken op 'Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie'.
Vriendelijke groeten,
Martijn

RutgerB

Ter info: Op de oude site is voor de admins een belangrijk keurscherm een paar maanden geleden aangepast en krijg je ook direct een kaartje te zien van de waarneming. Dit is ook de bedoeling in het foto-keurscherm op de nieuwe site. Dat helpt in ieder geval bij het keuren van de foto's. Ik heb een aantal standaardtekstjes (zie hieronder) gemaakt om de waarnemers te helpen de correcte plaats aan te duiden. Daarnaast zijn ideeën om de geschetste problemen te verbeteren het liefst door te geven direct aan Hisko of in het wensen-topic. Ik vind het in ieder geval een zeer goed idee dat je bij invoeren ook direct een kaartje ziet, ook in de apps dus.

CiteerIs de vindplaats correct op de kaart aangeduid?
Mogelijk kun je het exacter aanduiden op de kaart?
Je kunt de waarneming evt. wijzigen door rechtsboven in beeld op Opties – Bewerk te drukken.
Daar kun je op de kaart klikken voor een andere plaats of het pijltje optillen en verplaatsen.
Groeten,
Rutger

Ik vermoed dat de hier aangegeven locatie niet klopt.
Zou je dit willen controleren en corrigeren? Bekijk meteen even of dit vaker fout gaat en corrigeer eventuele andere waarnemingen.
Als dit vaker mis gaat, is het belangrijk om met een andere app/apparaat in te voeren, want het is uiterst belangrijk om de correcte locaties door te geven.
Groeten,
Rutger

Graag bekijk je even of de door jou aangeduide plaats op de kaart klopt.
Deze lijkt midden in een veld te liggen en dat lijkt me niet erg waarschijnlijk
Je kunt de waarneming wijzigen door rechtsboven in beeld op Opties – Bewerk te drukken.
Daar kun je op de kaart klikken voor een andere plaats of het pijltje optillen en verplaatsen.
Ook kun je de nauwkeurigheid aanpassen door bijvoorbeeld 100 of 300 (meter) in te typen bij 'nauwkeurigheid'.
Groeten,
Rutger

Je duidde de vindplaats in een tuin / dicht bij een huis aan. Vandaar mijn eerdere vraag / opmerking.
Je kunt de vindplaats eventueel wijzigen door rechtsboven in beeld op Opties – Bewerk te drukken.
Daar kun je op de kaart klikken voor een andere plaats of het pijltje optillen en verplaatsen.
Groeten,
Rutger

Ik herken de door jou beschreven plaats niet op de kaart.
Zou je het exacter op de kaart willen aanduiden?
Dit kan je doen door rechtsboven in beeld op Opties – Bewerk te drukken.
Daar kun je op de kaart klikken voor een andere plaats of het pijltje optillen en verplaatsen.
Groeten,
Rutger 

Martijn van Sluijs

Citaat van: Rutger Barendse op mei 11, 2021, 14:40:20 PM
Daarnaast zijn ideeën om de geschetste problemen te verbeteren het liefst door te geven direct aan Hisko of in het wensen-topic.
Uiteraard, maar het zou wel helpen als daar iets van reactie op kwam. Ik ben er nu al een half jaar over bezig in verschillende topics. Over GPS, maar ook over andere onderwerpen (bijvoorbeeld NIA), en er wordt gewoon (vrijwel) niets mee gedaan, en in veel gevallen niet eens beantwoord. Zie ook hier (https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,476584.msg2434835.html#msg2434835)., maar ook andere topics bij ObsId, ObsMapp, NIA etc. Het is roepen in een leegte. Er komt ofwel geen reactie of de strekking van de reactie is dat men zich niet zo druk moet maken.

Vooral hetgeen wat ik in mijn bericht hierboven toelicht (verplicht kaartje tonen/locatie aanpassen) is in mijn ogen enorm belangrijk, en kan veel problemen oplossen. Dit heb ik ook meerdere keren aangekaart in de daarvoor relevante topics/discussies, en het wordt gewoon genegeerd. Als het dan weer een keer aan bod komt in een ander topic (zoals hier), licht ik mijn ideeën weer een keer toe, maar verder houdt het ook een keer op met suggesties aandragen als ze toch genegeerd worden.

Ongeveer de enige stap vooruit is dat waarnemingen waarbij de apps geen enkel idee over hebben wat de GPS-nauwkeurigheid van de foto is nu ook werkelijk opgeslagen worden met een nauwkeurigheid 'onbekend' ipv de nauwkeurigheid '25 meter'... (en nee, oude waarnemingen zijn niet aangepast met terugwerkende kracht (kan waarschijnlijk ook niet); de gevolgen daarvan hoef ik niet uit te leggen denk ik). Lees ook bijvoorbeeld de laatste paar berichten in dit topic om een idee te krijgen van hoe het vaak gaat (https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,476157.0.html).

En ja; op dit gebied ben ik inmiddels een beetje zuur geworden, dat lees je goed  ;D
Vriendelijke groeten,
Martijn

dirder

Je zou bijna denken dat er met die waarnemingen toch hier en daar wat euro's te rapen zijn en vandaar hoe meer hoe beter? 't Is toch raar dat een organisatie als Natuurpunt, die al dertig jaar lang met niks anders in het nieuws komt dan gezeur over tuinplanten en exoten en dat mensen inheemse planten in hun tuin moeten zetten etc. etc. plots helemaal de kar heeft gekeerd en nu blij is met elke rommelwaarneming.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op mei 11, 2021, 15:48:14 PMJe zou bijna denken dat er met die waarnemingen toch hier en daar wat euro's te rapen zijn en vandaar hoe meer hoe beter? 't Is toch raar dat een organisatie als Natuurpunt, die al dertig jaar lang met niks anders in het nieuws komt dan gezeur over tuinplanten en exoten en dat mensen inheemse planten in hun tuin moeten zetten etc. etc. plots helemaal de kar heeft gekeerd en nu blij is met elke rommelwaarneming.

Zoals eerder gezegd: een database met meer dan 10 miljoen ingevoerde waarnemingen (ingevoerde waarnemingen in Nederland in 2020) is nou eenmaal beter te vermarkten dan één met 'slechts' 5 miljoen waarnemingen, ook al is de wetenschappelijke kwaliteit van die laatste database beter dan die met ruim 10 miljoen waarnemingen.

Hisko et al. gaan duidelijk voor de grote getallen. Kwaliteit is daaraan ondergeschikt gemaakt...

Niet Hisko et al., maar de admins zijn daarbij uiteindelijk de l*l, want die laatste mogen vervolgens alle dmv ObsIdentify ingevoerde extra reut opkuisen...
Met vriendelijke groet, Rob

BartAbc

Eens met Rob Koelman: je hebt veel meer aan een database met een beperkt aantal waarnemingen van goede kwaliteit dan aan een enorme, onbeperkt groeiende database waarin je door de bomen het bos niet meer ziet.

Dat geldt zowel voor waarneming.nl als voor de NDFF. Voor zover ik er zicht op heb wordt die laatste vaak niet nuttig gebruikt, doordat het zo moeilijk is om er nuttige selecties uit te maken. Het feit dat er bijna geen plantensoorten meer beschermd zijn, dat rode lijstsoorten steeds weer anders zijn en dat de locaties niet altijd kloppen werkt daar ook niet aan mee.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

frkvh

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/11/herken-de-natuur-in-een-klik-nieuwe-natuurapp-biedt-veel-meer/
net even een kijkje genomen in het validatiescherm. 50+ pagina's met veelal obsidentify waarnemingen waaronder al heel wat planten in een pot...
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

nielseimers

De ratio van vandaag is 70% ObsIdentify waarnemingen en 30% overig (ObsMapp, iObs, handmatig, etc.)

Er zijn deze maand gemiddeld 3700 fotowaarnemingen planten per dag binnengekomen op waarneming.nl. Van mij hoeft ObsIdentify niet gepromoot te worden, zo is het als validator niet leuk meer.

RutgerB

Het gaat inderdaad door het dak vandaag op waarnemingen.be. We passeerden net 6500 plantenfoto's en we hebben nog 4 uur en 3 kwartier te gaan.

dirder

Ik vond het al raar dat ik gisteren op de vingers werd getikt door één of andere trien van natuurpunt omdat ik aan een waarnemer had gevraagd of het echt zo moeilijk is om met die apps een beetje een behoorlijke plaatsbepaling te verkrijgen. Dat is toch gewoon lachen met de validatoren dat die ***** van natuurpunt doen. I'm out.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Citaat van: nielseimers op mei 12, 2021, 18:37:23 PM
De ratio van vandaag is 70% ObsIdentify waarnemingen en 30% overig (ObsMapp, iObs, handmatig, etc.)

Er zijn deze maand gemiddeld 3700 fotowaarnemingen planten per dag binnengekomen op waarneming.nl. Van mij hoeft ObsIdentify niet gepromoot te worden, zo is het als validator niet leuk meer.

Ondertussen op de openingspagina van waarneming.nl:




(Bij meer dan 1000 ingevoerde waarnemingen een kusje van Hisko?  :wacko:)
Met vriendelijke groet, Rob

RutgerB

Het was dus gewoon in Het Journaal in Vlaanderen!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/11/herken-de-natuur-in-een-klik-nieuwe-natuurapp-biedt-veel-meer/


Daar kijken rond de miljoen mensen naar.

Inmiddels zijn er vandaag 8500 plantenfoto's gepost..

marcel234

Citaat van: Rob Koelman op mei 12, 2021, 20:18:29 PM
(Bij meer dan 1000 ingevoerde waarnemingen een kusje van Hisko?  :wacko:)
Ik zie net dat Rob al zover is. Daar heeft ie vandaag waarschijnlijk hard voor gewerkt ;-)


frkvh

Citaat van: dirder op mei 12, 2021, 19:46:51 PM
Ik vond het al raar dat ik gisteren op de vingers werd getikt door één of andere trien van natuurpunt omdat ik aan een waarnemer had gevraagd of het echt zo moeilijk is om met die apps een beetje een behoorlijke plaatsbepaling te verkrijgen. Dat is toch gewoon lachen met de validatoren dat die ***** van natuurpunt doen. I'm out.
plaatsbepaling ligt aan de gps van het toestel, daar kunnen de apps niets aan veranderen. verder ga ik wel met je akkoord.

Citeer"De waarnemingen komen terecht op www.waarnemingen.be, de grootste natuurdatabank van België. Let wel: het gaat om waarnemingen in de wilde natuur, want met foto's van kamerplanten en huisdieren kan ObsIdentify niets aan."
foto's van planten in pot stromen binnen...  :huh:
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Rien Ondersteijn

#226
Citaat van: dirder op mei 12, 2021, 19:46:51 PM
Ik vond het al raar dat ik gisteren op de vingers werd getikt door één of andere trien van natuurpunt omdat ik aan een waarnemer had gevraagd of het echt zo moeilijk is om met die apps een beetje een behoorlijke plaatsbepaling te verkrijgen. Dat is toch gewoon lachen met de validatoren dat die ***** van natuurpunt doen. I'm out.

Dirk : als ik je reacties lees, dan moet ik weer schaterlachen..  :blink:[maar níét uitlachen]

P. S. als straks die Apps overal in zwang zijn , dan gaat de hele mensheid met hond en al de natuur in ...
Dan vind ik er geen moer meer aan.   :'(
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

Citaat van: Rien Ondersteijn op mei 13, 2021, 14:26:22 PM
P. S. als straks die Apps overal in zwang zijn , dan gaat de hele mensheid met hond en al de natuur in ...
Dan vind ik er geen moer meer aan.   :'(
Ik word momenteel al gek van de ongeïnteresseerde hondenuitlaters, picknickers, e-bikers etc. Hopelijk mogen de winkels en café's snel weer open.
Ik denk dat de lol van zo'n app er voor deze mensen snel af is. Ik ga er vanuit dat er heel veel foto's van ingezaaide akkerranden, wegbermen en zo gaan komen.

JanHein

M.Vullings

De laatste tijd zie ik veel waarnemingen van planten in Venlo, De Zaar.
Daar ligt het voormalig Floriade terrein, met veel aanplant van planten en struiken die zijn blijven staan in een soort perken.
Is dat wel of niet de bedoeling om deze waarnemingen gewoon door te geven?
Bijvoorbeeld:
https://waarneming.nl/observation/231583256/
https://waarneming.nl/observation/231842153/
https://waarneming.nl/observation/230353005/
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

nielseimers

Dat was ons niet bekend en kunnen we vanaf de luchtfoto's ook niet inschatten. Dit zal een keer op aangeplant gezet moeten worden. Dit is echter een saai en ongewaardeerd klusje, dus ik denk dat dit uitgesteld zal worden. Als het inderdaad allemaal aanplant betreft, dan zou ik hier terughoudend zijn met waarnemingen invoeren.

M.Vullings

Misschien handig om de twee waarnemers hiervan op de hoogte te stellen voor de toekomst?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.