Prenten marterachtige (Noorwegen)

Gestart door Marleen, december 13, 2021, 21:27:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo,

Vanochtend toen ik sneeuw wilde scheppen, ontdekte ik deze sporen.
Ze komen vanuit de tuin, langs de brede kant van het huis, langs de zijkant van het huis,
naar de voorzijde en dan steekt het spoor over naar de stabbur (een houten hut/schuur op pootjes).

Eerst dacht ik "oh, zal een kat zijn", maar toen vielen mij de tenen op, de hoeveelheid, de plaatsing van de tenen.
En ik herinner mij dat iemand eens ergens in mijn vele sporenvragen iets gezegd heeft over één soort die vaak prenten in zijn eigen prenten zet.
Maar welke soort was het ook alweer ? Dat weet ik niet meer.

Van een kat verwacht ik ook een ander sporenpatroon, daarom lijkt mij dit echt iets anders.

Ik dacht zelf met mijn Europese Zoogdieren veldgids aan Nerts. Maar ik kan het mis hebben.
Een buurman een stuk verderop in de straat zei dat hij dit jaar veel "mink" (Amerikaanse nerts?) sporen in de tuin heeft.

In de Veldgids Europese Zoogdieren lees ik bij sommige soorten (bijv bij bunzing) "bij mild winterweer". Dat is het nu.
Het is een tijdje tussen -7 en -20 geweest, maar nu is het rond 0 en soms zelfs iets erboven.

Maar om een lang verhaal kort te maken: Van welk dier zijn deze sporen?

https://old.observation.org/waarneming/view/230558066
























Groetjes, Marleen

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Je hebt jouw waarneming mooi gedocumenteerd Marleen. Foto's van het totaal en details met een meetlatje. Prima zo. Jouw eerste gedachte was de juiste. Dit zijn prenten van een kat. Ter vergelijking plaats ik een foto bij van een huiskat in een wat dunner laagje sneeuw. Waarom geen marterachtige? Bij marters zie je (vrijwel) altijd duidelijke nagelafdrukken in de prenten. Katten trekken hun nagels meestal in als ze gewoon lopen. Daarnaast is het middenvoetkussen van marters relatief kleiner en meer gebogen. Bij een nerts is de afstand tussen tenen en middenvoetkussen veel groter dan op jouw foto's.
Vooral in de sneeuw (of zachte modder) plaatsen katten vaak de achterpoten min of meer in de afdrukken van de voorpoten. Dan verkijk je je gemakkelijk op het werkelijke aantal tenen per poot (dat zijn er maar 4 terwijl het wel 5 of 6 kunnen lijken). De duim drukt bij een kat vrijwel nooit af in een prent.
Peter Venema

Rob Koelman

#3
Tenminste een deel van de foto's toont volgens mij toch echt prenten met vijf teentjes. Géén kat dus...

Maar mogelijk staan er meerdere soorten door elkaar op de foto's (?).
Met vriendelijke groet, Rob