Hoofdmenu

keverlarve?

Gestart door Mario Renden, december 11, 2021, 16:44:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/230467777/.
1 Kever onbekend - Coleoptera indet. larve/nimf
datum: 2021-12-11
locatie: Den Helder - De Linie (NH)

foto's:




op stam van onbekende loofboom

ajdees

lijkt me een vlinderpop
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Mario Renden


Rayan Majoor

Klopt, van een micro. Kan je iets meer vertellen over hoe je hem hebt gevonden? Dat kan helpen met de zoektocht... heeft namelijk wat weg van de vuurmot (ook al is die het niet, want die heeft bijvoorbeeld een veel puntigere achterlijfspunt), maar die zou je bovendien ook in een dichte cocon op een blad verwachten. In een stoffig hoekje in huis zonder een cocon zou dus al een heel ander biotoop indiceren.
Op stam van loofboom geeft aan dat het een loofboom was, maar dat zijn nogal wat soorten en als er heel veel verschillende plantensoorten daar staan zijn er al meer opties. En lag ie helemaal los op de stam, of zat ie aan een spinsel of cocon vast? Etc.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Mario Renden

Beste Rayan. Ik weet het soort boom niet, want zonder blaadjes is dat nog moeilijker. Hij zat op de stam tussen de korstmossen. De boom is onderdeel van een bomenrij van volgens mij allemaal dezelfde soort. Ik dacht eerst aan een slakje. Er was geen spinsel. Het is geen bos. Met vriendelijke groet, Mario

Rayan Majoor

Tja, lastig... het lijkt me een Oecophoriidae, maar verder wordt het dan wel erg lastig ben ik bang
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Mario Renden

Ok. Bedankt Rayan. Misschien kom er er van het voorjaar achter wat voor een soort boom het is. In ieder geval bedankt.

Met vriendelijke groet,
Mario

gbeersma

Als je zo'n boom fotografeert (hele boom, detail van takken en detail van knop) en op het plantenforum plaatst schat ik zo in dat er wel iemand is die je de naam kan vertellen. Want om nou op het voorjaar te wachten...
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Mario Renden

Ok. Bedankt Gerard. Ik zal het proberen. :blink:

Rayan Majoor

Natuurlijk kan Google streetview ook een uitkomst bieden... (zit nu alleen niet achter m'n computer dus kan even niet zelf kijken). Maar het blijft dan natuurlijk de vraag of de rups van de boom at of toch eerder van algen/mossen op de boomstam (of misschien zelfs van een van de planten onder de boom). Maar misschien dat ik dan met wat moeite nog wel een soort kan opperen. Dat wordt dan alleen wel na m'n tentamens deze week :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Bedankt :angel:

Heb even google streetview geprobeerd, maar dit pad is niet beschikbaar. Die tactiek werkt dus helaas niet :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl