(Nog een keer) Ditrichum? > Ditrichum pusillum

Gestart door Leighmus, november 30, 2021, 20:44:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leighmus

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/230080933/.
1 Klein smaltandmos - Ditrichum pusillum sporenvormend/fertiel, micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2021-11-30
locatie: Blaricum - Warandebergen (NH)

Zelfde locatie als https://waarneming.nl/observation/229276911/. Ik ben terug gegaan om meer te verzamelen. Groeit op een steilkantje van lemig zand, onderaan een heidehelling, in een heemtuin.
Goede blad- en stengeldoorsnedes lukte niet, maar de stengeldoorsnede die het beste was lijkt op een Ditrichum stengel Nog een poging leverde betere doorsnedes op dus ik heb nieuwe foto's toegevoegd. Een van de bladdoorsnedes laat een bladrand met twee cellagen zien, maar dat zou ook een tand kunnen zijn. Op 2 foto's ook archegonia, denk ik, (een overzicht en een waarop het is opengedrukt) met perichaetiaalbladeren die behoorlijk anders van vorm zijn; foto 11 is een doorsnede van een perichaetiaalblad. Op de foto van de bladtop meen ik een tandenpaar te kunnen zien, en dit zag ik ook op andere bladeren, maar nergen heel duidelijk. Planten werden niet meer dan 5mm. 1 div. = 2.47µm.
De stengel- en bladdoorsnedes, gecombineerd met de aanwezigheid van peervormige broedknolletjes brengt me bij D. pusillum, maar de bladvorm lijkt me nie te kloppen. Misschien groeien er verschillende soorten door elkaar en zie ik het verschil niet. Nog eens rustig gekeken en het zijn vrij zeker dezelfde planten in verschillende stadia. Ik heb best wat verzameld, deze keer, dus ik kan eventueel ook wat opsturen, als het iemand genoeg interesseert. Dank dank.

foto's:















Rens schreef wat je las

Pluijm

Ik kan je met deze bodem-kleintjes niet helpen denk ik. Ook Pleuridium wellicht optie, maar dan zijn meestal kapsels nodig voor determinatie.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Leighmus

Citaat van: Pluijm op december 10, 2021, 09:26:58 AM
Ik kan je met deze bodem-kleintjes niet helpen denk ik. Ook Pleuridium wellicht optie, maar dan zijn meestal kapsels nodig voor determinatie.

Goed goed, toch bedankt, Arno. Misschien dat ik later nog een poging tot determineren toe, maar eerst mijn achterstallige collecties verwerken.
Rens schreef wat je las

Leighmus

Jan Pellicaan heeft de waarneming goedgekeurd.
Rens schreef wat je las

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm