(jonge)muis met puntoortjes Hortobagy Hongarije

Gestart door Danoz1977, november 10, 2021, 22:27:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danoz1977

Welk soort muis is dit? Lag dood in de berm langs de oever van een meer.
Hij heeft van die gekke puntoortjes. Nat en daarom donkerder gekleurd? Jong beestje?
ik kom er niet uit:
https://hungary.observation.org/waarneming/view/229066913
onzeker Woelmuis onbekend - Microtidae spec. gezien op 2021-11-05 Hungary - Hajdú-Bihar
Foto's:

Ben benieuwd wat dit is geweest,
Alvast dank,
Groet,
Daan van Werven

Rob Koelman

#1
Dit soort natte muizen zijn erg lastig te dermineren adhv alleen een foto. De kleuren van de vacht zijn dan niet goed te beoordelen en doordat de haren plat liggen komt de vorm van allerlei lichaamsdelen heel anders over.

Daarnaast is het formaat niet geheel duidelijk en is ook niet de hele staart te zien (lengte?)

Ik vermoed hier één van de bosmuizen (Apodemus spec.). Géén woelmuis dus, maar een ware muis.
Met vriendelijke groet, Rob

Danoz1977

Ah jammer, ik dacht dat die oortjes misschien nog typisch waren. Nog nooit gezien. Ik heb nog wel een tweede foto toegevoegd waar wel de hele staart (enigszins vaag) te zien is. Groet Daan

Rob Koelman

Die oortjes zijn denk ik vooral erg verfomfaaid en niet echt puntig.

Op de nieuwe foto is niet alleen de lange staart te zien, maar is ook het formaat beter in te schatten.

Ik ben nu wel vrij zeker van 'bosmuis'. In het gebied komen van het genus Apodemus gewone bosmuis, grote bosmuis en brandmuis voor.


Hieronder de nieuwe foto:
Met vriendelijke groet, Rob

Danoz1977

Ah, dacht die oortjes misschien een kenmerk. Ik heb m aangepast naar bosmuis onbekend. Dank
Groet Daan