Advies/aanbevelingen bij aankoop camera/lens vrnl vogelfotografie.

Gestart door a.vanderlouw, oktober 19, 2021, 14:30:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

a.vanderlouw

Hoi, aan mensen in de fotografie, met name vogels, die mij kunnen adviseren welke camera/lens aan te denken bij aanschaf.
'Peperdure 'jongens, zijn niet te hanteren voor mij, 't is tenslotte een tikje dure hobby kan je wel zeggen, maar hoe meer
tips hoe beter, maar wil graag naar iets beters toe, en enigszins gebruiksvriendelijk, dus niet te ingewikkeld. Hoop op respons,
dank. Anne. :duim:

Bart van Hoogstraten

Dan zul je toch eerst moeten aangeven wat in jouw ogen 'duur' is. Wat is je budget?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Douwe van der Ploeg

En in wat voor omstandigheden je die vogels wilt fotograferen.. meesjes in de achtertuin, of meeuwen die op 100m boven zee langsvliegen..
Douwe van der Ploeg

OJGoreng

#3
Naast wat ik privé al heb gezegd over het spul dat ik gebruik.... een prima combinatie die buiten het gebruikelijke doosje valt is die van de jaren 60-70-80 Novoflex-objectieven met snel-scherpstelgreep, gekoppeld aan een moderne camera met in-body image stabilization. Die lenzen zijn loeischerp, vrij licht (maar wel groot) en voor een habbekrats te koop. Koppel zoiets aan een tweedehands Pentax K-3 ofzo (die zijn onder de €300 te scoren), en je hebt een prima combinatie met bewegingsreductie op de koop toe, al zit er een behoorlijke leercurve in het gebruik. Ik heb ze jarenlang met veel plezier gebruikt. Je loopt er alleen wel een beetje mee voor gek, en ik zou veiligheidshalve uit de buurt van Schiphol blijven.

Zie de Flickr user group hier voor wat voorbeelden van foto's.
Met vriendelijke groet, Zainal

woen

Even dit topic kapen, ik heb namelijk zo'n Novoflex lens liggen EN een moderne body met in-body image stabilization, kan je mij uitleggen hoe dat in zijn werk gaat? Of naar een site/forum/topic verwijzen?
Heb zelf namelijk nooit de link gelegd die te combineren :)
Groeten,

Jeroen

OJGoreng

#5
Je schrijft niet welk merk je gebruikt, maar bij Pentax is het een fluitje van een cent, omdat de vatting niet wezenlijk is veranderd (dus een Novoflex-Pentax-K-ring kun je gewoon in een moderne body klikken) en zelfs de meest hoogbejaarde Pentax-lenzen nog op die bodies te gebruiken zijn, zij het met wat beperkingen in de functionaliteit. De body vraagt je dan een brandpuntsafstand op te geven, en gebruikt die vervolgens om de uitslag van de corrigerende sensorbeweging mee te bepalen.

Ik kan me voorstellen dat zoiets hetzelfde werkt bij Olympus en Sony (als die tenminste nog dezelfde resp. de Minolta-vatting hebben). Mogelijk heeft Novoflex intussen zelfs ringen voor nieuwere vattingen gemaakt, want ze ondersteunen dat Noflexar-systeem nog steeds.

Hier een voorbeeldje, van intussen al weer meer dan 11 jaar geleden; Noflexar 600mm op (6 MP) Pentax K100D-body:
visdief4096 by Orang J. Goreng, on Flickr
Met vriendelijke groet, Zainal