Witgerande/Gewone Tuinslak?

Gestart door linda, augustus 31, 2007, 19:15:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

linda

Onderstaande slak heb ik vorige week gefotografeerd. Nu kwam ik zelf uit op Witgerande Tuinslak - Cepaea hortensis, maar ik las dat de rand eventueel nog donker kan kleuren als die nog niet volledig is uitgehard. Wie kan er iets meer over zeggen?





Groeten,

Linda

alegro

#1
CiteerOnderstaande slak heb ik vorige week gefotografeerd. Nu kwam ik zelf uit op Witgerande Tuinslak - Cepaea hortensis, maar ik las dat de rand eventueel nog donker kan kleuren als die nog niet volledig is uitgehard. Wie kan er iets meer over zeggen?
Ik kan me voorstellen dat je tot Witgerande bent gekomen vanwege de witte "dwarsband" die je bij de mondrand ziet, maar dat is niet het kenmerk waarop deze soort gedetermineerd wordt.

Wat je ziet is de mantelrand van het dier, het orgaan waarmee de slak het huisje, door het afzetten van dunne randjes kalk aan de mondrand, uitbouwt & groter maakt.

Als het huisje volgroeid is bouwt de slak het huisje niet verder meer uit, maar versterkt de mondrand met een extra dikke kalklaag om de mondopening meer stevigheid te geven. De kleur van die verstevigde mondrand, dat is waaraan je de soort kunt herkennen. Is die bij vooraanzicht wit, dan is het Witgerande Tuinslak, is hij donker, bruin tot zwart, dan is het Gewone Tuinslak.

Het dier van jouw foto is nog niet zover. Dus is het zonder anatomisch onderzoek vrijwel onmogelijk om de soort te bepalen. Maar omdat de Gewone veel algemener is dan de Witgerande is de kans groot dat het de eerste is.
Grüezi mitenand,
Arjan

linda

Arjan, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Dan toch nog een vraag, hoe zie je nu of het huisje volgroeid is? Zie je dat aan de dikte van de mondrand of aan het aantal windingen of....? Dan kan ik daar de volgende keer op letten.  
Groeten,

Linda

alegro

#3
CiteerDan toch nog een vraag, hoe zie je nu of het huisje volgroeid is? Zie je dat aan de dikte van de mondrand of aan het aantal windingen of....? Dan kan ik daar de volgende keer op letten.
Ik denk dat ik deze vraag het best kan beantwoorden door er even een paar foto's bij te laten zien:

http://ipp.boku.ac.at/private/wf/Cepaea%20hortensis.html

Als je de middelste twee foto's op die pagina bekijkt, dan zie je dat de rand van de mond een beetje naar buiten omgebogen is. Ook is er een witte richel zichtbaar op de foto van de onderkant van de twee huisje.

Die twee kenmerken, de omgeslagen rand en de witte richel, geven aan dat het huisje volgroeid is.

(Edit: Deze foto laat het misschien nog iets duidelijker zien.)
Grüezi mitenand,
Arjan

linda

Nogmaals bedankt Arjan. De foto's en uitleg zijn duidelijk.

Dan is de slak hieronder dus een volgroeid exemplaar gewone tuinslak.

Groeten,

Linda

alegro

#5
CiteerDan is de slak hieronder dus een volgroeid exemplaar gewone tuinslak.
Helemaal correct!  :duim:

Te oordelen aan de slijtage & de beschadigingen van het huisje heeft deze slak niet bepaald een zorgeloos leventje achter de rug...
Grüezi mitenand,
Arjan

Noordkromp

Zijn dit dan onvolgroeide tuinslakken?

Jacob

Margreet Kwh

Dit lijken mij beide volgroeide, dus witgerande tuinslakken. Je ziet dat de rand omgebogen is, vooral op de bovenste foto is dat door het strijklicht goed te zien!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Noordkromp


Tello Neckheim

Bij veel soorten land huisjes slakken kun je aan de mondrand (geen rand van de mond maar rand van de opening van het huisje) zien of de soort volwassen is of (nog) niet. Bij Cepaea is de soort volwassen als de zogenaamde mondrand volledig uitgehard is, licht omgeslagen, verdikt en min of meer versmolten bij de navel (umbilicus). Bij C. hortensis is de mondrand bij 99% van de huisjes veel lichter (wit) dan de laatste winding en bij C. nemoralis is de mondrand bij 99% veel donkerder (zwart, bruin) dan de voorlaatste winding. Maar een ander verschil tussen beide soorten is dat C. hortensis wat ronder van vorm is, een kleiner huisje heeft en de laatste winding minder ver naar buiten loopt in vergelijking met C. nemoralis. C. hortensis is veel minder vaak in tuinen te vinden (terwijl hij Witrandtuinslak heet) dan de zwartrandtuinslak (heet officieel (Gewone) Tuinslak). Maar het is pas makkelijk als je meerdere volwassen vers lege huisjes in je bezit hebt van beide soorten om het onderscheid goed in je op te nemen.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

colossus

Leuke thread, door de uitleg van Arjan en de aanvullingen!

Ik heb ook een foto, gemaakt 26 juni 2010 in Het Westerveldse Bos bij Zwolle. Twee slakken vlakbij elkaar op dezelfde boomstam, een gele en een bruine. Gaat het om de Gewone (Zwartgerande) of de Witgerande Tuinslak, of om een hele andere soort? En is het huisje klaar? Het gele kereltje lijkt zijn opening wel wat om te buigen, maar ik zie niet of de rand wit of donker wordt. Ik gok er daarom op dat het huisje bijna klaar is, maar niet helemaal! B)
Graag nog wel even wat deskundig antwoord!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Margreet Kwh

Hoi Colossus,

Op de foto zie ik bij beide een donkere mondrand, dus Gewone tuinslak.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

colossus

Ja die rand zit er inderdaad gewoon. Ik zie het pas nu je het zegt ...
Leuk, dank je Margreet!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Tello Neckheim

Hierbij nog een mooi overzicht van foto's van lege verse huisjes van tuinslakken:

Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Tello Neckheim

Nog een foto overzicht waarbij de bovenste C. hortensis is, daaronder C. sylvatica en daaronder allemaal C. nemoralis.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Noordkromp

Hee, mooie platen, heel duidelijk!

Groeten,
Jacob

Rients

Is dit dan een witgerande? Dus 1% kans dat het toch een zwartgerande is?

https://waarneming.nl/observation/226862064/
Rients Niks

lukasverboom

Citaat van: Rients op oktober 06, 2021, 19:09:52 PM
Is dit dan een witgerande? Dus 1% kans dat het toch een zwartgerande is?

https://waarneming.nl/observation/226862064/

Dit is waarschijnlijk een jonge zwartgerande tuinslak. De kleur van de lip is pas zichtbaar als de slak een volwassen mondrand ontwikkelt, deze is dus te jong om dat als kenmerk te gebruiken. De witgerande is vaak wat molliger, met windingen die dichter op elkaar staan. Ook heb ik die kleurvorm nooit bij de witgerande tuinslak gevonden, wel vaak bij de zwartgerande. En ten slotte: bij ons in de provincie wordt de witgerande tuinslak maar zelden gevonden. Ik heb zelf duizenden tuinslakken bekeken maar nooit een zekere witgerande gevonden (alleen witgerande gewone tuinslakken, dat bestaat ook!).
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Rients

Hartelijk dank! Een illusie armer ....
Rients Niks

RB

Dank voor de goede uitleg. Als ik het goed begrijp is een zwarte mondrand dus altijd een gewone (zwartgerande) tuinslak, maar een witte mondrand is absoluut niet zeker een witgerande tuinslak. Dat stelt een aantal eerdere van mijn determinaties toch in een ander perspectief. Ik zal eens door mijn tuinslakken-waarnemingen heengaan en kijken of ik op basis van bovenstaande heldere uitleg tot een andere determinatie zal komen.

lukasverboom

Citaat van: RB op augustus 08, 2022, 12:20:59 PM
Dank voor de goede uitleg. Als ik het goed begrijp is een zwarte mondrand dus altijd een gewone (zwartgerande) tuinslak, maar een witte mondrand is absoluut niet zeker een witgerande tuinslak. Dat stelt een aantal eerdere van mijn determinaties toch in een ander perspectief. Ik zal eens door mijn tuinslakken-waarnemingen heengaan en kijken of ik op basis van bovenstaande heldere uitleg tot een andere determinatie zal komen.

Klopt! Als de mondrand duidelijk is verdikt en echt wit is is het wel vrijwel zeker die soort, witgerande gewone tuinslakken komen maar zelden voor.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html