Extern geschoten foto met geotag worden niet herkend als foto met locatie

Gestart door jvogels, augustus 04, 2021, 12:15:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvogels

Hoi,
Ik heb gisteren een nieuwe camera uitgeprobeerd icm obsidentify.

Ik heb een canon M50 MII zo ingesteld dat deze de GPS gegevens van mijn android telefoon ophaalt en dat tijdens het schieten aan de exif toevoegt.
Wanneer ik die foto upload naar mijn telefoon, en open in ObsIdentify krijg ik echter nog steeds de melding dat er geen locatiegegevens beschikbaar zijn voor deze foto. Ik weet zeker dat er geo-info is toegevoegd, want op mijn PC kan ik de locatie wel ophalen uit de foto's, en deze zijn ook correct.

Mijn vraag is uiteraard of dit gefixt kan worden, zou nl een hele mooie toevoeging zijn aan de workflow; degelijke foto schieten -> uploaden naar android -> ObsiD soort laten bepalen -> opslaan.

Nu is de workflow: foto schieten -> uploaden naar android -> obsid soort laten bepalen -> obsmapp openen - soort invoeren -> foto toevoegen. Is toch wat omslachtiger, nietwaar?



Alex Kwak

Wellicht maakt je camera foto's in het HEIC formaat? Dat wordt nog niet ondersteund.
Indien mogelijk zet het formaat op JPEG
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jvogels

Nee, canon maakt geen HEIC formaat foto's, het zijn gewoon JPG'S...

jvogels

Als je wilt, kan ik wel een foto sturen met geo-info, geschoten met een M50 ?

Alex Kwak

Citaat van: jvogels op augustus 04, 2021, 12:29:39 PM
Als je wilt, kan ik wel een foto sturen met geo-info, geschoten met een M50 ?

Prima, stuur maar naar info@alexkwak.nl
De feitelijke ontwikkelaar is op vakantie, maar ik kan er in ieder geval wel even naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jvogels

Ik ben intussen op de oorzaak van het probleem gestuit:

bij downloaden naar android herkent de telefoon de geotag niet, en ik vermoed dat die dus niet meekomt. In dat geval is het dus geen obsID probleem maar een probleem van de canon connect software. Ik ga kijken hoe ik dat gefixed krijg.

Alex Kwak

Citaat van: jvogels op augustus 04, 2021, 12:44:42 PM
Ik ben intussen op de oorzaak van het probleem gestuit:

bij downloaden naar android herkent de telefoon de geotag niet, en ik vermoed dat die dus niet meekomt. In dat geval is het dus geen obsID probleem maar een probleem van de canon connect software. Ik ga kijken hoe ik dat gefixed krijg.

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jvogels

Probleem is opgelost, Canon vond het een goed idee om een functie 'geo info meenemen bij uploaden foto naar mobiel' in te bouwen, en vervolgens goed te verstoppen in hun app, en die dan standaard op 'uit' te zetten  :rolleye:

alles werkt nu naar behoren  :duim:

Alex Kwak

Citaat van: jvogels op augustus 04, 2021, 20:41:34 PM
Probleem is opgelost, Canon vond het een goed idee om een functie 'geo info meenemen bij uploaden foto naar mobiel' in te bouwen, en vervolgens goed te verstoppen in hun app, en die dan standaard op 'uit' te zetten  :rolleye:

:-X   :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

gcusters

Citaat van: jvogels op augustus 04, 2021, 12:15:35 PM

Nu is de workflow: foto schieten -> uploaden naar android -> obsid soort laten bepalen -> obsmapp openen - soort invoeren -> foto toevoegen. Is toch wat omslachtiger, nietwaar?
Je kunt obsmapp toch ook de soort laten bepalen. Dan hoef je de tussenstap met obsid niet te doen.

mvg
Geert