Bloem in oostenrijk

Gestart door jeroen vinke, augustus 03, 2021, 18:43:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke

Bij welke plant horen deze bloem en dit blad?
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/221713771/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2021-07-25
locatie: Austria - Raggal (AT)

foto's:



None
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

William de Jong


Groeten, William de Jong

jeroen vinke

Het lijkt er enigzins op. In een omschrijving lees ik inderdaad dat 1 schermpje groter kan zijn dan de rest. Op foto's zie ik ook dat ze gelijke grootte hebben. Is het deze soort of is er nog verwarring mogelijk met een andere soort? Ik weet wel dat ik wat meer foto's had mogen schieten.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

migratorius

Astrantia major klopt.
Er zijn meer Astrantia's, maar aangezien ik nét naar de verschillen heb zitten kijken (die zijn vrij subtiel) durf ik dat wel aan!

JanHein

jeroen vinke

Dan ga ik maar mee met deze soort. Bedankt beiden!
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rien Ondersteijn

Citaat van: migratorius op augustus 03, 2021, 19:37:47 PM
Astrantia major klopt.
Er zijn meer Astrantia's, maar aangezien ik nét naar de verschillen heb zitten kijken (die zijn vrij subtiel) durf ik dat wel aan!

JanHein

Zou ik ook durven-de mijne in de tuin is exact zo.
Groene groe[n]tjes.Rien.

jeroen vinke

Dank voor de bevestiging Rien!
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

William de Jong

Er zullen in Oostenrijk vast nog wel een paar andere Astrantia-soorten voorkomen. Het viel mij op dat in het gebied waar jij deze plant hebt waargenomen alleen nog maar 2x eerder een Astrantia op de gebiedslijst staat, beiden Astrantia major, 1 daarvan is een waarneming van mijzelf.  ;D
In NL komt deze plant inderdaad ook regelmatig in de tuin voor, en heeft als tuinplant naast 'Groot sterrenscherm' ook de naam 'Zeeuws knoopje'. Die laatste naam zou slaan op de vergelijkbare metalen knopen die bij de Zeeuwse klederdracht (uit de 18e eeuw) horen.

Groeten, William de Jong

jeroen vinke

Blij dat ik kan bijdragen aan de verspreidingsatlas  ;D Het viel mij sowieso op dat Oostenrijkers niet zo actief zijn in het gebruik van observation.org en dat het niet het meest druk bezochte gebied is in Oostenrijk onder gebruikers van dit platform. Ik heb zelf wat meer de focus op vogels, dus die heb ik veelal toegevoegd. Af en toe als ik net even kans zag om een insect of plant goed op de foto te krijgen heb ik ze ook maar toegevoegd. Dat gezegd hebbende bedenk ik me net dat ik nog ergens een vreemd-ogende braam op de foto heb gezet die ik nog kan toevoegen..
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke