vraag over gitzo-kop GH270QR

Gestart door Bas vd Burg, juli 15, 2021, 23:00:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

Hallo,

Ik heb al enige jaren een Gitzo GH2720QR op mijn statief zitten, en vandaag merkte ik dat de verticale beweging (telescoop omhoog of omlaag richten) niet vloeiend meer gaat. Het kost zelf kracht om de kop in beweging te krijgen. En dat terwijl de horizontale beweging wel nog steeds vloeiend gaat. Iemand enig idee hoe dit is op te lossen. Op https://www.gitzospares.com/gh2720qr-parts.html heb ik wel een plaatje gevonden van hoe de kop in elkaar zit, maar geen idee welk onderdeel ik dan zou moeten bekijken

Kortom, iemand enig idee?

Groetjes

Bas vd Burg
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jaap van Steensel

#1
Welk onderdeel het precies is, is zo lastig te zeggen. Op de scharnier-as die je beschrijft zitten diverse elementen die een dergelijk probleem kunnen veroorzaken. Ik zou om te beginnen de rubber ringen controleren, daar zie ik er diverse van, als die ingedroogd zijn kan er stof tussen komen waardoor het stroef loopt. Of een rubber kan door indroging scheuren en scheef gaan zitten. Verder zit er nog een soort rubberen voering en een vergrendelring op die as, ook het checken waard. Ik zou dus bus beginnen om van de kant van de lock knop de boel voorzichtig open te maken en ook van de kant van de handgreep. Volgens mij zit er een Torxschoef in de vergrendelknop, daar zou ik beginnen, daar zitten de meeste onderdelen achter waar ik een probleem zou verwachten.

Bas vd Burg

Hoi Jaap

Dank je wel voor de reactie. Ik heb overigens een GH1720QR ipv GH2720QR blijkt nu   :rolleye: maar dat maakt voor de onderdelen niet uit. Ik heb al geprobeerd lockknop los te draaien, maar dat lukte gisteren niet. Ook geprobeerd om de schroef 'achter' de lifthendel los te draai, maar ook dat lukte niet. Straks nog maar een keertje proberen. Of anders gewoon toch maar Kamera-express benaderen (ik de statiefkop weliswaar niet bij hun besteld maar de zaak waar ik het wel heb besteld is overgenomen door Kamera-express)

Groetjes

Bas
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012