Foto`s zijn te groot voor Waarneming.nl

Gestart door Cas Heikens, maart 20, 2021, 12:54:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cas Heikens

Geachte forumleden,

Ik zit met een probleem. Voorheen schoot ik allemaal foto`s met een digitale camera. Hedendaags is dit met een goede systeemcamera. Nou heb ik laatste de camera meegenomen naar Texel. U raad het al, mijn sd-kaart helemaal vol geschoten. Eenmaal thuis, de foto`s uitzoeken en uploaden op waarneming. Helaas heb ik foto`s in RAW geschoten waardoor de afbeeldingen allemaal boven de 20 mb + zitten. Ook na het uitsnijden zijn bijna alle foto`s nog te groot.

Ik heb geprobeerd om met image resizer de foto`s te verkleinen, maar dan moet ik na een X aantal foto`s het programma kopen. Ook heb ik geprobeerd om de foto`s te verkleinen door deze te selecteren en vervolgens als e-mail bestaand te "verzenden". Ik heb de foto`s opgeslagen op mijn computer alleen de locaties van mijn waarnemingen zijn verdwenen. Ik wil deze daarom ook niet met natte vingerwerk uploaden.

Hebben jullie allicht een manier of een idee om de foto's te verkleinen EN de locatie te behouden van de foto`s? Zo voorkom ik ruis.

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

Met vriendelijke groet,

Cas Heikens

marcel234

#1
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,170304.msg1091863.html#msg1091863

Vroeger kon je in IrfanView ook batches processen, weet niet of dat nog steeds kan.

Cas Heikens

Vriendelijk dank Marcel! Ik ga het programma downloaden en proberen.  :duim:

Piet van Dijk

Ik gebruik Irfanview ook. Een handige optie om snel een uitsnede te maken (croppen) is de sneltoets Shift-C. Je kunt standaard een uitsnede van bijv 1000x750 pixels definiëren en met de rechtermuisknop ingedrukt sleep je het kader naar de gewenste plek. Ctrl-Y en Save, klaar.

Platbuik

Met Ctrl+R (resize) maak je er vervolgens een compactere foto van, bijvoorbeeld 800 * 600 pixels, die wnl accepteert.

Batchmethode zit er ook nog steeds in.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Morten

Ik geloof dat tegenwoordig de langste zijde van de foto 1000 pixels mag zijn om zonder kwaliteitsverlies op waarneming.nl geplaatst te worden.
Groet, Morten


Platbuik

Zou kunnen, maar als het aantal pixels van je onderwerp de limiet te boven gaat moet je de foto verkleinen. Tevens de plek om naar 72dpi (beeldscherm gebruik) om te zetten. Voor print juist hoger (300 dpi) maken.
Succes!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)