Oostvaardersplassen

Gestart door Freek Verkerk, september 03, 2005, 13:41:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi,
Ik lees net in mijn NRC dat de oostvaardersplassen worden vergeleken met een concentratiekamp. Ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat de dieren daar een beter leven hebben dan in de veelteelt of in de dierentuin, maar is is wel allemaal door mensen gereguleerd.
Ik ben van mening dat er nog wel wat soorten bijkunnen. Veel soorten kunnen daar op eigen kracht komen, zoals alle vliegende soorten, (vogels, vlinders, insecten, vleermuizen) veel zwemmende soorten ook en kleine soorten (muizen).
Voor sommige soorten zijn de oostvaardersplassen, dit dierenparadijs onbereikbaar.

Ik wil nog graag de volgende soorten toevoegen, Wat vinden jullie ervan:
- Damhert
- Moeflon
- Galloway
- Schotse hooglander
- Wild zwijn.
- Das.
- Eekhoorn
- Zwarte rat
- Visotter
(alhoewel die laatste 3/4 er eigenlijk op eigen kracht zou moeten kunnen komen.)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

Laat wat mij betreft de dieren maar uit zichzelf komen als over 15 jaar de ecologische verbindingszone met de Veluwe gereed is.

vriendelijke groet,

Pim Julsing

p.s.
De schrijver van dat stukje in het NRC (ik heb het niet gelezen) gaat wat mij betreft veel te ver met zo'n vergelijking, het is kwetsend zelfs.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

grunsven

- Damhert
Hoort in het mediterraan gebied, hoort hier dus niet

- Moeflon
Bergen van Corsica/sardinie en vroeger zuid Europa. Hoort dus zeker niet in een Nederlandse polder (of eigenlijk op de veluwe)

- Galloway
Er staan al koeien

- Schotse hooglander
Er staan al koeien

- Wild zwijn.
Komen wel als er een verbindig is

- Das.
Erg nat voor Das

- Eekhoorn
Komt wel als er een verbinding is, bovendien zijn de bossen in de OVP niet heel geschikt volgens mij  

- Zwarte rat
Komt in Nederland alleen in omgeving van mensen voor en is bijna verdwenen

- Visotter
OVP is erg geïsoleerd voor otter.

Lijkt me dus geen van alle een geweldig plan.


Bovendien zijn de paarden en koeien in de OVP een beheermaatregel en niet het doel.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

laatvlieger

Kamelen roy, Kamelen... Of Alpaca´s natuurlijk!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

-Arthy-

Olifanten, ook leuk  ;)

(dat was een 1 april grap hier in het dorp, stond in de krant, je wil niet weten hoeveel mensen er op af kwamen ;))
Rick Gevers

Freek Verkerk

Ach, het is een beetje flauw om te wachten tot er een ecologische verbinding komt geschikt voor koniks en Heckrunderen en wilde zwijnen. Dan kun je volgens mij lang wachten. En veel dieren zijn er nu ook al uitgezet, dus waarom niet nog een paar erbij. Echt natuur is het toch niet met zo'n groot hek eromheen. Het is meer veredeld tuinieren. Het leek me juist zo leuk om wat meer soorten toe te voegen om te kijken wat zich in die concurrentie strijd kan handhaven. Welke de beste fit heeft.
Als je meer koeien toevoegt kun je zien welke overleven in vergelijkbare omstandigheden. En dat gaat ook op voor de herten. Het damhert is in Nederland beschermd dus is het juist wel aardig om zijn gebied iets uit te breiden. En het lijkt me ook wel aardig om het wild zwijn en de Das even te helpen.

Hoe meer verschillende dieren hoe natuurlijker.

Bovendien zijn er meer vergelijkbare gebieden in Nederland (Met een groot hek eromheen) waar je dezelfde dieren kunt uitzetten. Volgens mij zijn de waterleiding duinen bij zandvoort vergelijkbaar. Of in schouwen duiveland waar nu ook al Damherten zitten, of op de Veluwe, waar nu de Moeflons zitten. Volgens mij allemaal grote terreinen met een hek eromheen en zonder ecologische verbindingszones.

Laten we even experimenteren met de OVP en als het een succes is de formule elders toepassen.

Dat die koeien en paarden er als beheermaatregel zijn uitgezet is helemaal onzin; alsof we in Nederland nog niet geneg koeien en paarden hebben! Het zijn gewoon leuke dieren in een parkje daar is toch niets mis mee. Kom daar maar gewoon voor uit. Want de beheertaak van koeien en paarden kan ook overgenomen worden door Edelherten, konijnen en zwijnen. Zo uniek zijn die koeien ook weer niet.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

Freek je enthousiasme is altijd leuk, maar..... de Heckrunderen en Konikpaarden vervullen zeker wel een belangrijke functie als natuurlijke grasmaaier. Elk dier heeft een ander menu en zo wordt door het team van de grote grazers het hele gebied aangepakt. De grauwe gans is eigenlijk de belangrijkste in het geheel, deze houdt het moeras open en gaat hiermee bosvorming tegen.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

#7
Offtopic:
Dit bericht stond op teletekst.
Uw mening?
Mijne  : onzin, de kudden (s?) worden door de natuur beheerd, alleen kan (wil) die Raad dat niet onder ogen zien.
Het is misschien te hard voor ze, natuur is leuk, maar moet niet zielig zijn?

Thijs

en nou lees ik net dat P. J. offtopic-berichten heeft verwijderd :P
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

Ha ha, nee dat was bij bugs, jouw onderwerp is niet off topic hoor ;)

gegroet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

Pim,
sorry dat ik wat onduidelijk had geformuleerd, ik ben niet tegen de koeien of paarden in de OVP. Ik vind ze juist mooi.

Ik vind het alleen overdreven om het een beheermaatregel te noemen. Het zijn gewoon leuke dieren om te zien, dat zal de reden zijn dat ze er zijn, want grasland hebben we in Nederland voldoende, juist moeras is sterk achteruitgegaan en bossen. Ik pleit juist voor meer variatie; niet wachten op ecologische verbindingszones, maar direct een aantal zoogdiersoorten toevoegen.

Ik pleit juist voor 3 soorten koeien in plaats van een soort; laat ze maar met elkaar concurreren en vermengen wat mij betreft.

Je mag dat ook gerust een beheermaatregel noemen.

In principe ben ik tegen beheer, maar in Nederland kan het niet helemaal zonder.

En in tegenstelling tot wat op teletekst staat vind ik het juist wel geslaagd. We kunnen de succesformule kopieren naar andere gebieden wat mij betreft.

Gewoon sterven van de honger is heel natuurlijk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Freerk,

Wat je zegt klopt gewoon niet. Die koeien en paarden zijn in de OVP gezet om te voorkomen dat het helemaal dicht groeit. Dat is een vorm van beheer. Dat jij ze leuk vind mag maar ze zijn daar niet neergezet omdat ze zo schattig zijn maar omdat ze de waarde van het gebied verhogen.
De grazers staan daar voor de natuur en niet andersom.

Bovendien zijn juist natuurlijke open gebieden zeldzaam in Nederland en bos is relatief algemeen.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

De feitelijke situatie is dat open gebieden in Nederland veel voorkomen en bos veel minder. Als je naar een meer natuurlijke situatie toe wilt zou je in Nederland juist richting bos moeten gaan. Ik vind die (half wilde) koeien en paarden juist leuk omdat ze verder vrijwel nergens in Nederland in een min of meer natuurlijke situatie voorkomen. Zeker niet in die aantallen. Ik wil de natuurlijke waarden van het gebied verhogen door meer soorten te introduceren en die soorten maar onderling te laten uitmaken hoeveel er overblijft. Dus gewoon regulatie op basis van het recht van de sterkte en accepteren dat in natuurlijke situaties dieren omkomen door voedselgebrek, ziekten, parasieten en predatoren.
En eigenlijk hoort de mens als top-predator er ook bij. Probleem is een beetje dat de mens zo'n succesvolle predator is dat er weinig overblijft.

Wat mij betreft is het ook wel bespreekbaar om Wolven toe te laten om het aantal herten, koeien en paarden wat te beheren.

Zo wordt het steeds natuurlijker.

Ik krijg de indruk dat er nu alles aan gedaan wordt om bepaalde vogelsoorten te bevorderen en dat de rest daarvoor moet wijken.

Dat is niet natuurlijk, maar lijkt erg op tuinieren.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Mark van Veen

Uit de Volkskrant website van vandaag:

woensdag 7 september 2005 uur.
'Overbevolking leidt tot sterfte grazers Oostvaardersplassen'
Van onze verslaggever

AMSTERDAM - De Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA) vindt dat het beheer van het natuurgebied de Oostvaardersplassen (Flevopolder) is tekortgeschoten. In een advies aan de minister van Landbouw concludeert de RDA dat er te veel dieren in het gebied rondlopen. Daardoor sterven in de winter onaanvaardbaar grote aantallen dieren door voedseltekort.

De filosofie achter het beheer van de Oostvaardersplassen is dat de natuur – planten en dieren – haar eigen gang moet gaan zonder ingrijpen of bijvoederen door mensen.

Afgelopen winter leidde die opzet tot ophef vanwege de relatief hoge sterftecijfers onder de grazers in het gebied: 22 procent van de edelherten, 14 procent van de konikpaarden en 34 procent van de heckrunderen verhongerden.

Morgen debatteert minister Veerman van Landbouw met de Kamer over het beheer van de Oostvaardersplassen. Een woordvoerder van het ministerie laat weten dat de minister nog geen standpunt heeft ingenomen over het advies en er eerst met de Kamer over wil praten.

De raad vindt dat Staatsbosbeheer, de beheerder, de kuddes beter in toom moet houden. Dat kan door afschot of door boventallige dieren te verplaatsen naar andere natuurgebieden. Volgens de raad is er ruimte voor 1500 dieren, maar lopen er 3100 rond.

Staatsbosbeheer waarschuwt in een reactie dat een ander beheer verregaande consequenties kan hebben voor andere natuurgebieden in Nederland.

referentie: Artikel Volkskrant
groet,

Mark van Veen

thijs

CiteerWat mij betreft is het ook wel bespreekbaar om Wolven toe te laten om het aantal herten, koeien en paarden wat te beheren.

Zo wordt het steeds natuurlijker.

Ik krijg de indruk dat er nu alles aan gedaan wordt om bepaalde vogelsoorten te bevorderen en dat de rest daarvoor moet wijken.
Het uitzetten van beesten, is wat anders dan het plaatsen van kunstnesten voor bijv. Visarenden, hetgeen ook niet gebeurd in de OVP...
En waarom vind jij het bijv. creeeren van houtwallen voor Grauw Klauw, meer op tuinieren lijken, dan het uitzetten van Moeflons (of Wolven)? (of begrijp ik je nu verkeerd)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

grunsven

Freek, Het idee dat bos zeldzaam is in Nederland klopt niet. Sinds het begin van de middeleeuwen is er in Nederland nooit meer zo veel bos geweest als nu. Open natuurlijke systemen zijn erg zeldzaam. Er zijn veel maisakkers en loliumwoestijnen (intensief grasland) maar die hebben niks met meer natuurlijk open gebieden van doen zoals heide's, hoogvenen, heischrale hooilanden of moerassen.

Hoe het natuurlijker kan worden door huisdieren rond te laten lopen zoals jij wil snap ik niet en voor wolven is de OVP veel te klein, er kan mischien anderhalve wolf in.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Ik ben voor zo weinig mogelijk ingrijpen van de mens. Maar helemaal zonder kan (helaas) niet meer. Dus beperkt ingrijpen is ok:
heggen, nestkasten, hekken er omheen, verplaatsen van dieren die er door de door de mens aangebrachte obstakels, niet meer uit zichzelf kunnen komen, heb ik ook geen probleem mee.
De Oostvaarderplassen zoals die er nu liggen zijn het resultaat van mensen werk.
Het ligt in een polder; Als je het echt natuur wilt laten zijn krijgen we daar weer de zuiderzee terug!
Dus ingrijpen ok. Dan is de vraag hoe grijpen we in, welke kant laten we het op ontwikkelen.
Dan is mijn idee; start het geheel met veel verschillende soorten en laat ze verder hun gang gaan.
In vergelijking met de huidige situatie: Nog een paar soorten erbij en dan met rust laten. Ook geen jacht, of afschot, of bijvoederen, of gras maaien. Als soorten zich niet binnen het hek kunnen handhaven; jammer, ze hebben hun kans gehad.
De tweede kamer gaat nu discusieren over de OOstvaardersplassen. En dan hebben ze het eigenlijk uitsluitend over de koeien en paarden, omdat dit vee is. Niet over de reeen en de muizen!
Als de sterfte van het vee problemen oplevert ben ik er voorstander van om ze er dan maar helemaal uit te halen en dan vervangen door echt wilde dieren zoals (ik heb een nieuw lijstje): Wisent en Eland.
Er is volgens mij ook plaats voor (ongeveer) anderhalve wolf. Ik stel dus voor een mannetje en een vrouwtje en hun nesten jongen van 2 jaar: oudere jongen afschieten of weghalen. Als we teveel predatoren / wolven handhaven krijgt het vee geen kans om van honger te sterven en gaat de bebossing sneller. In Nederland lopen elders in parken ook al leeuwen etc rond, dus dit moet kunnen.

De Nederlandse cultuur is vaak erg eenzijdig, ik heb dus geen bezwaar tegen open landschappen, alleen moet het zichzelf een beetje open houden. Het moet niet teveel moeite kosten om het open te houden. Het gaat dan naar half open; toch ook erg mooi!
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Bram Rijksen

Citeer

Wat mij betreft is het ook wel bespreekbaar om Wolven toe te laten om het aantal herten, koeien en paarden wat te beheren.

Zo wordt het steeds natuurlijker.

Ik krijg de indruk dat er nu alles aan gedaan wordt om bepaalde vogelsoorten te bevorderen en dat de rest daarvoor moet wijken.

Dat is niet natuurlijk, maar lijkt erg op tuinieren.

B)
Hoi Freek,

Sorry, ik ben je even kwijt; je wilt meer variatie in 'de natuur' en stelt voor om daarom meer soorten te introduceren. Gewoon, omdat je dat wel aardig vindt.

Wolven, herten, koeien en paarden: "zo wordt het steeds natuurlijker". Huh??!

Volgens mij lijkt het introduceren van excoten juist meer op tuinieren dan de maatregelen die nú gehanteerd worden. Nu wordt ervoor gekozen om zoveel mogelijk de natuur haar gang te laten gaan, zonder dat gebieden dichtgroeien en langzaamaan veranderen in wilgenbossen (waar de diversiteit van natuurwaarden uiteindelijk toch minder zal zijn dan dat nu het geval is). Om dat dichtgroeien tegen te gaan wordt gekozen voor een methode die uiteraard ook niet natuurlijk is in de meest letterlijke zin, maar zeker wel natuurvriendelijker dan beheermaatregelen die anders genomen zouden moeten worden

laatvlieger

#17
Ik wil het nog wel een keer herhalen hoor:
Kamelen!! Kom maar op met die kamelen.

(en om heel eerlijk te zijn zou dat voor de duinen geen slechte beheersmaatregel zijn!!)

Kom op zeg, je kunt niet serieus hierop ingaan. Ongefundeerd en totaal uit de lucht gegrepen gezwets. Ik hou er niet van om zo´n antwoord te moeten geven maar daar komt het natuurlijk wel op neer.

Ik zal toch proberen er nog iets zinnigs over te zeggen:
het grote dilemma/ de paradox:
Je kunt er niet omheen dat we een zorgplicht hebben voor de vele honderden dieren die zijn losgelaten in de oostvaardersplassen. Zij zijn daar onder het motto van beheersmaatregel en kunnen ook geen kant op. Als er voedselschaarste optreed kunnen deze dieren niet wegtrekken, waardoor er waarschijnlijk een veel grotere sterfte optreed dan wanneer deze mogelijkheid er wel zou zijn. Wij hebben ze er neergezet en vervolgens aan hun lot overgelaten.

Aan de andere kant wil je een zo natuurlijk mogelijk evenwicht en een beheersmethode met zoveel mogelijk rendement. daar hoort ook "natuurlijke sterfte" bij maar tegelijkertijd wil je ook grote aantallen beesten hebben rondlopen om bosgroei tegen te gaan. Als er een verbindingszone wordt gerealiseerd zullen sommige soorten uit de OVP verdwijnen en op plekken terecht komen waar men ze helemaal niet wil hebben en de totale aantallen zouden wel eens te laag kunnen worden voor het beheer dat men nu nastreeft. Welk evenwicht wil je bereiken?

De kadavers hebben weer een heel eigen plek in de kringlopen. Nederland is niet bekend met rottende lijken. Alles moet hier spik en span zijn. Toch geven die kadavers een hele nieuwe dimensie aan onze natuur. Ze zijn een echte verrijking in dat opzicht. En ik hoop dan ook dat die speciale mogelijkheid blijft bestaan in de OVP. (Ik weet eigenlijk niet of de kadavers van de runderen en paarden ook blijven liggen, of dat men alleen de edelherten laat liggen)

Afschot is ook geen goede optie: De beesten die de harde concurrentiestrijd overleven zijn genetisch waarschijnlijk beter aangepast aan het milieu waarin zij leven. Bij de volgende winter zullen hun nakomelingen een grotere kans hebben om te overleven. Als je nu wilt gaan afschieten, welke beesten schiet je dan af? Magere scharminkels? Misschien zijn dat juist wel de beesten die het in dit keiharde milieu het beste in staat zijn om te overleven? De mens kan die keuze waarschijnlijk niet maken. Door specifiek afschot zullen de beesten het zwaar blijven houden in de winter, misschien dat er absoluut minder dieren sterven maar percentueel nog evenveel.  Wat doe je met de geschoten dieren? Laten liggen? (en de kogels dan?) weghalen? (en de belangrijke plek die kadavers innemen dan?)

Natuurlijke sterfte: hoeveel sterfte is geoorloofd. Een natuurgebied is geen volmaakte ligstal.  


Dit zijn nog maar een paar puntjes en dilemma´s die spelen. Ik ga nu een biertje drinken en zal morgen eens kijken of ik nog meer hierover kan schrijven. de groeten allemaal!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ellen Luijks

Ik wil alleen even kwijt, dat dit weer zo'n onzinnige actie is van Den Haag, waar de de ballen verstand hebben van natuur en menen het weer even te moeten regelen.

Er is vast een kamerlid naar de oostvaardersplassen geweest en vond er waarschijnlijk niks aan en heeft nu dit verzonnen.

De dieren leven daar heel natuurlijk, gaan ze dood, dan gaan ze dood. Dat is in Afrika ook. Daar halen ze de leeuwen en zebra's toch ook niet weg.

Ik ben er wel voor om er wat wolven in uit te zetten. Dat is natuurlijk en geeft meer het "wild"gevoel. Dan krijgen de dieren ook vijanden.

groeten
Groetjes

Ellen

Pim

#19
CiteerIk weet eigenlijk niet of de kadavers van de runderen en paarden ook blijven liggen, of dat men alleen de edelherten laat liggen

Nee, volgens de Nederlandse wetgeving mag dit niet. De Konikpaarden en Heckrunderen moeten nu nog naar een "destructiebedrijf" gebracht worden.
Staatsbosbeheer zou ze graag laten liggen.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

Citeer
De dieren leven daar heel natuurlijk, gaan ze dood, dan gaan ze dood. Dat is in Afrika ook. Daar halen ze de leeuwen en zebra's toch ook niet weg.

Sorry Ellen ik ben een groot natuurliefhebber maar Afrika is even iets anders dan de tuin van Ned.
We hebben de natuur in Ned. aangelegd en moeten dat dan ook zodanig beheren.
Zebra,s in Afrika leven mijn inziens niet op 6000 ha. grondgebied, toch?

Het feit is wat wij als Ned. willen. Vee houden kent een bepaalde zorgplicht. Nu is de hamvraag politiek gezien is het levende have in de OVP WILD of is het houden van dieren(VEE)

Als dat beantwoordt is of de juiste definitie is vastgesteld dan moeten we ons daar aan houden. Ik heb het niet verzonnen maar regels zijn regels.

En je mag van regel best afwijken ( ik rij ook wel eens te hard) maar dat heeft wel gevolgen. En wat betreft de wolven uitzetten. Deze discussie werd ook al eens gevoerd in de jaren zeventig. Wolven kan je uitzetten maar dan zonder hekwerk!
De actieradius van deze beesten is n.l. niet gering. Daarvoor ben ik ook tegen uitzetten want natuur is zelf regelen wat komt dat komt maar moet wel zelf zorgen voor....Een voorbeeld is van de Zeearend en Visarend. Hoe lang gaat het duren voor het 1e broedgeval komt???
M.v.g
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Freek Verkerk

CiteerJe kunt er niet omheen dat we een zorgplicht hebben voor de vele honderden dieren die zijn losgelaten in de oostvaardersplassen. Zij zijn daar onder het motto van beheersmaatregel en kunnen ook geen kant op. Als er voedselschaarste optreed kunnen deze dieren niet wegtrekken, waardoor er waarschijnlijk een veel grotere sterfte optreed dan wanneer deze mogelijkheid er wel zou zijn. Wij hebben ze er neergezet en vervolgens aan hun lot overgelaten.

Volgens de wet is er misschien wel een zorgplicht voor het vee, maar moreel voel ik die niet. Ik ben een aanhanger van de christelijke visie dat de dieren er voor de mensen zijn.
Ik vind dat er al heel goed voor die dieren gezorgd wordt! Vergeleken met het normale vee hebben ze een bruin leven.

Mocht de politiek hier problemen mee hebben dan zouden ze (de koeien en paarden) vervangen kunnen worden door echt wilde dieren (Wisent, eland, wild zwijn) (misschien damhert, moeflon) en / of  zou eventueel bijvoorbeeld de wolf geintroduceerd kunnen worden zodat het aantal dieren (vee) dat van de honger omkomt minder wordt; dan komen ze om door de wolven; (alsof dat zoveel beter is)?
Of dan komen er geen koeien en paarden om van de honger, maar edelherten, reeen, konijnen, hazen en muizen. (alsof dat zoveel beter is)
Ik vind het vee eigenlijk aardig vergelijkbaar met de zogenaamd wilde dieren als het edelhert en ree.

Je ontkomt niet aan een beetje tuinieren!

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

oh ja vergeten; ik ben er ook voor om de kadevers te laten liggen; want natuurlijker, niets doen! Er zijn een heleboel aaseters!
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Aantallen,

Zijn er mensen die iets weten over aantallen? Over hoeveel soorten en per soort over hoeveel dieren hebben we het? Ik lees in mijn krant dat de aantallen zich lijken te stabiliseren, maar klopt dat? Is de groei eruit? Hebben ze de maximale omvang bereikt gezien de voedselcapaciteit van het gebied. Gaan ze zich dan niet vergrijpen aan ander minderwaardig voedsel? En groeien de soorten dan niet mee ten koste van elkaar.
Ik ga altijd uit van het recht van de sterkste, een darwinistische benadering. Ik kan me indenken dat de ene soort de andere volledig kan wegdrukken. Gebeurt dat niet?
Zijn daar opmerkingen ver te maken per soort:
- Koniks
- Heckrunderen
- Edelherten
- reeen
- konijnen
- ganzen
- zwanen
- eenden

Toch allemaal voedselconcurrenten denk ik.
En hoe ontwikkelen zich dan de predatoren: Vos, marterachtigen, roofvogels? Ik kan me indenken als hun prooidieren hun maximale omvang bereikt hebben dat zij op een gegeven ogenblik qua aantal ook een maximum bereiken, zijn we daar al?
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

Heckrunderen circa 500
Konikpaarden circa 1000
Edelherten circa 1500

Reeën vooral in omliggende bossen, in OVP slechts enkele tot tientallen exemplaren.

Konijnen nihil

Ganzen (variabel tot vele tienduizenden)
eenden (idem dito)

Vossen is nooit geteld, maar ik schat het aantal op ongeveer 100 exemplaren.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

Als ik die cijfers zo zie, dan vindt ik dat lage aantallen reeen en konijnen en een hoog aantal vossen.
Mijn interpretatie is dan dat het aantal reeen al door de voedselconcurrentie laag gehouden wordt en mogelijk ook door de vossen.
De vossen houden de konijnenpopulatie ook goed onder controle. Wat zouden ze nog meer eten? Hazen? muizen? zitten die er in aantallen? kadavers?

Ik neem een beetje aan dat er 20 jaar geleden ongeveer gelijke aantallen edelherten, heckrunderen en konikpaarden zijn uitgezet. Omdat er nu veel meer edelherten zijn denk ik dat de edelherten het best passen in die omgeving en de andere soorten er uit concurreren.
Als dit klopt zullen op termijn de aantallen heckrunderen en konikpaarden afnemen, waardoor het probleem dat de politiek heeft met massale sterfte onder deze groep vee vanzelf kleiner wordt omdat hun aantallen afnemen.

Mogelijk is ook een andere interpretatie, namelijk dat ze(de edelherten) sneller toenemen, maar als er straks echt voedselschaarste is, dat ze het dan toch afleggen tegen anderen.

Pakken die vossen geen jongen van edelherten?






 B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jan-Pieter

Volgens mij zijn ze ooit begonnen met aantallen die meer rond de 30 a 50 liggen ipv aantallen van honderden. En ik zie een vos geen edelhertjong pakken.

MVG JP

laatvlieger

#27
Als die aantallen reeën werkelijk zo laag zijn, zouden ze wel eens zwaar onder inteelt te lijden kunnen hebben/ krijgen aangezien er geen nieuwe beesten bij kunnen komen.

Dat de konijnen in lage aantallen voorkomen lijkt mij andere redenen te hebben. De bekende ziekten, die de aantallen overal gedecimeerd hebben zullen een groot aandeel hebben en daarnaast denk ik dat konijnen in het algemeen niet erg van vochtige moerasgebieden houden.

Mag ik zeggen dat ik het nog steeds gezwets vind? Detailpraat, terwijl het item nog over iets anders begon...

(Overigens vind ik het wel leuk om de huidige en historische aantallen beesten uit de OVP te kennen, maar dan wel in een nieuw topic, tenzij het hier rechtstreeks aan dit onderwerp wordt gekoppeld)

De vraag zou wat mij betreft erover moeten gaan, hoeveel sterfte van beesten we willen toelaten? En in hoeverre willen we de beesten daarbij laten kreperen? Daarbij lijkt me ook van belang hoeveel dieren er nodig zijn voor de beheersmaatregel die wordt nagestreefd. Bovendien vraag ik me af wat er bijvoorbeeld met een kreupel konikspaard gebeurd? Worden die afgeschoten? Als de kadavers van koeien en paarden toch opgeruimd moeten worden, lijkt het me zinloos om zo´n beest eerst eindeloos te laten lijden. Dat heeft niks met natuur te maken. Er is ook geen grote predator zoals een wolf of een beer die hieraan een einde kan maken. (niet dat ik ervoor ben om die te introduceren, want op het moment onmogelijk,  hoewel een beer in de OVP wel heel fraaie plaatjes op zal leveren...)

Dan een tweede vraag: Laten we beesten los als beheersmaatregel (zie het als een straatveegmachine of een grasmaaier), of voor een zo natuurlijk mogelijk systeem (dubieus wat voor systeem dan voor Nederland anno 2005 zou moeten gelden),  of omdat we het leuk vinden (zie het als dierentuin, kinderboerderij)???
Dat maakt namelijk wel erg uit. Het bepaald immers je soortenkeuze. Laten we het zo? Kunnen er nog beesten bij (bijv. eland, bever, otter,...)? of moeten er beesten uit (bijv. koniks, heckrunderen, edelherten, ...)?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Pim

CiteerAls ik die cijfers zo zie, dan vindt ik dat lage aantallen reeen en konijnen en een hoog aantal vossen.

Hoog aantal vossen voor 6000 hectare? Vind ik wel meevallen. Ze pakken in het voorjaar honderden juveniele ganzen en zijn ook goede vuilnisopruimers.

Het aantal konijnen is zo laag doordat deze zoogdieren niet houden van zeeklei.

CiteerMijn interpretatie is dan dat het aantal reeen al door de voedselconcurrentie laag gehouden wordt

Reeën en edelherten blijven liever uit elkaars buurt. Reeën zijn tevens afhankelijk van bosjes om te schuilen, deze zijn er relatief weinig in de OVP. In omringende gebieden zitten wel veel reeën.

CiteerIk neem een beetje aan dat er 20 jaar geleden ongeveer gelijke aantallen edelherten, heckrunderen en konikpaarden zijn uitgezet.

In 1983 werden de eerste groep van 32 Heckrunderen in het gebied losgelaten en in 1984 kwamen hier twintig Konikpaarden bij. Zij zouden de rietruigtes kunnen omvormen tot meer open vegetaties van verschillend karakter.
Ook werden in 1992 edelherten geïntroduceerd. Deze begrazen de hele randzone en in de zomer ook het moeras.

Later zijn meerdere populaties toegevoegd om inteelt te voorkomen.

CiteerPakken die vossen geen jongen van edelherten?

UITGESLOTEN (dat is jagerslatijn)

CiteerAls die aantallen reeën werkelijk zo laag zijn, zouden ze wel eens zwaar onder inteelt te lijden kunnen hebben/ krijgen aangezien er geen nieuwe beesten bij kunnen komen.

De reeën in de OVP zitten niet opgesloten, er zijn zogenaamde reeënpoortjes.

CiteerBovendien vraag ik me af wat er bijvoorbeeld met een kreupel konikspaard gebeurd? Worden die afgeschoten?

Inderdaad.

CiteerDan een tweede vraag: Laten we beesten los als beheersmaatregel (zie het als een straatveegmachine of een grasmaaier), voor een zo natuurlijk mogelijk systeem

Ik denk dat dit zeker de belangrijkste reden is, door de grote grazers is er ook een variatie aan vogels. Als de grazers er niet waren zou de vegetatie te hoog worden, waardoor ruiende ganzen weer afhankelijk worden van het moeras en binnen enkele jaren de gehele zeldzame moerasvegetatie opvreten.

Tot zover even want ik moet naar mijn werk.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

laatvlieger

reeënpoortjes????
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
En waarom zouden edelherten daar geen gebruik van kunnen maken?

En maken de reeën wel gebruik van deze "poortjes"? Er worden soms hele leuke dingen bedacht die in de praktijk niet blijken te werken, dit wel?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/