Locatiegegevens

Gestart door RB, juli 04, 2021, 09:37:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

RB

Al enige maanden kan ik geen waarnemingen meer inchecken in ObsIdentify en koppelen aan waarneming.nl. Dat was in de wintermaanden niet zo heel erg, maar nu is het wel erg irritant. De app geeft aan dat mijn foto's geen locatiegegevens bevatten. Dit klopt echter niet, ze hebben nog steeds de gevraagde locatiegegevens. Wel heeft mijn android/samsung device een paar maanden geleden het bestandstype gewijzigd van jpg naar heic. En ik denk dat daar het probleem ligt. Wat te doen?

hiskodevries

Heic bestandstype is een Apple uitvinding, de vraag is dus of je wel een Android toestel gebruikt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel234

#2
Misschien is het raadplegen van de handleiding van je telefoontoestel een goed idee (om het bestandsformaat terug te zetten naar jpg).

RB

#3
Ik snap niet hoe jullie opmerkingen bijdragen aan een oplossing voor een probleem dat ik bij deze app ondervind. De eerste reactie vind ik al helemaal raar. Dat nodigt niet uit om ooit nog eens hier iets te posten. Jammer.

Ik zou het standaard opslagformaat van foto's vast weer kunnen wijzigen naar jpg, ten koste van behoorlijk veel opslagcapaciteit. Lijkt me niet een wenselijke situatie voor een app dat niet naar behoren functioneert bij de meest wenselijke extensie. Ik zal eens kijken of meerdere apps problemen hebben met het lezen van de geo-locatie met deze Heic extensie.

En nee, het formaat is niet van Apple. Het is een vinding van Nokia, welke niks met Apple te maken heeft. Ik vermoed dat ik wel weet wat voor telefoon ik in mijn handen heb, wat ik nota bene in mijn post benoem.

Sjaak Schilperoort

Ophalen van de locatie in foto's in HEIC-format zou goed moeten gaan. Ik moet dus uitzoeken wat er mis gaat en of dat inderdaad aan het HEIC-formaat ligt. Dat is momenteel wat lastig, omdat ik zelf geen Android-hardware heb die HEIC ondersteunt. Mocht het inderdaad aan het formaat liggen, dan is teruggaan naar JPG een work-around.

RB en marcel234, berichten graag voorzien van eigen naam (zie de huisregels)

hiskodevries

even op mijn eigen samsung getest.
Bij de camera app instellingen kiezen voor 'Indeling en geavanceerde opties' => HEIF-foto`s aangevinkt-> Je krijgt gelijk een waarschuwing dat veel apps daar niet mee overweg kunnen.

Gevolg:
de heic (ja zeer verwarrend) foto bevat gps informatie als die opent.
Als ik deze foto naar mij zelf email ontbreken de gps gegevens.

Als ik in obsidentify direct een heic foto maak heeft deze gps gegevens
Als ik in obsidentify een foto ophaal uit de galerij heeft deze geen gps gegevens.

(de camera app instelling HEIF-foto`s weer snel uitgevinkt)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0