BirdRing: Android app voor ringaflezers

Gestart door mariohuizinga, september 25, 2016, 11:42:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

mariohuizinga

Beste ringaflezers,

BirdRing is een mobile app voor het vastleggen en doorgeven van waarnemingen van vogels met (kleur)ringen op Android telefoons en tablets.

Wat kun je met BirdRing?
Met BirdRing kun je de waarnemingen eenvoudig vastleggen. BirdRing helpt je met de locatie, datum, tijd en het bepalen van de juiste ringcode. BirdRing voorkomt veelgemaakte fouten, zoals letters of kleuren die niet worden gebruikt. Je kunt waarnemingen uploaden naar aangesloten websites en je kunt waarnemingen e-mailen naar jezelf in csv (Excel) formaat. BirdRing laat je ook direct de 'life history' zien van vogels die zijn geüpload naar aangesloten websistes.



Wat is de bedoeling van BirdRing?
Het primaire doel van BirdRing is het vereenvoudigen van administratieve handelingen rondom het vastleggen en doorgeven van waarnemingen van ge(kleur)ringde vogels. Daarmee bespaar je tijd, die je kunt besteden aan vaker buiten naar vogels kijken of aan andere leuke zaken. BirdRing verlaagt zo de drempel, waardoor meer waarnemers meer waarnemingen zullen doorgeven. Bovendien wordt de kans op fouten kleiner, door controles in de app en omdat er minder gegevens worden overgetypt. BirdRing bespaart ook tijd voor onderzoekers, die waarneemgegevens via een vaste structuur kunnen ontvangen en dan (semi)geautomatiseerd kunnen verwerken.

En last, but not least: het is gewoon leuk, bijvoorbeeld het direct in de app kunnen raadplegen van de life history van ganzen die zijn geüpload naar www.geese.org.

Ik heb de app ontwikkeld en o.a. Jeroen Nagtegaal, moderator van waarneming.nl, heeft intensief geholpen met testen in de praktijk en aandragen van ideeën.
Ik nodig jullie van harte uit om de app uit te proberen. Meer info over BirdRing en hulp bij het gebruik vind je op de website: www.birdring.nl

Als je vragen of opmerkingen hebt kun je ze hier op het forum kwijt. Ik blijf het volgen en Jeroen vast ook wel.

Menno

Heel mooi idee en initaitief! Helaas heb ik Windows als besturingssysteem anders had ik de app zeker gedownload.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Jeroen Nagtegaal

Zelf een gelukkige gebruiker van Android. Om de zichtbaarheid van het topic te behouden maak ik hem even sticky.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Recent heeft er weer een update plaatsgevonden, nu is het ook mogelijk om te uploaden naar de projecten op submit.cr-birding.org. Dit zijn momenteel alle projecten van Frank Majoor, het zeearenden-project en enkele buizerden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hdijk

Hendrik Jan van Dijk

Jeroen Nagtegaal

Een account op Griel kun je aanvragen via het VT. Het aanvragen heeft alleen zin als je vaker metalen ringen afleest en meld.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ben Gaxiola

Ik kwam vandaag 2 Brandganzen tegen die links een oranje kleurring hadden met een horizontale zwarte band, bij de één hoog op de ring en bij de ander midden op de ring. Daarnaast hadden beiden een kleurring rechts met de één 1 cijfer en de ander 1 letter. Hoe kan ik deze via Birdring melden?

Bvd & groet, Ben Gaxiola
Ben Gaxiola

Jeroen Nagtegaal

één horizontale streep op de ring meld je als minteken, bij oranje dus O-
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com