Soort (cultivar)

Gestart door nielseimers, januari 03, 2021, 12:11:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

#30
Wilde betram cultivar toegevoegd.

https://oudeversie.waarnemingen.be/soort/view/1024414

Vooral de variatie met gevulde bloemen wordt nogal eens aangeplant en kan ook verwilderen.

tekenaar

even een technisch vraagje, welke term is beter: "gevulde bloemen" of "dubbele bloemen"?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

RutgerB

Ik vermoed dat het verschillende dingen zijn. Bij gevulde is de hele bloem opgevuld met 'kroonbladeren'.

RutgerB

Toegevoegd voor BE

Grote klaproos (cultivar) - Papaver rhoeas (cultivar)
Te herkennen aan andere bloemkleur dan (intens-)rood en/of gevulde bloemen. Het gaat om onder meer paarse, roze, witte en bont gekleurde exemplaren. In populaties met verder alleen rode bloemen kan heel af en toe een totaal witte groeien en dit is zeer waarschijnlijk dan geen cultivar.

Rob Koelman

Citaat van: tekenaar op juni 23, 2021, 12:52:47 PMeven een technisch vraagje, welke term is beter: "gevulde bloemen" of "dubbele bloemen"?

Citaat van: Rutger Barendse op juni 23, 2021, 14:02:00 PMIk vermoed dat het verschillende dingen zijn. Bij gevulde is de hele bloem opgevuld met 'kroonbladeren'.

'Gevuld' en 'dubbel' zijn zeker niet synoniem.

Bij 'dubbele' bloemen heb je letterlijk ongeveer twee keer zo veel kroonbladeren als bij de 'basisvorm'. De bloem oogt dus min of meer normaal, maar met extra kroonbladeren.

Bij 'gevulde' bloemen zie je vooral heel veel kroonbladeren, waardoor de bloemvorm totaal niet meer lijkt op die van de 'basisvorm'.

Met vriendelijke groet, Rob

Datura

Citaat van: Rob Koelman op juni 24, 2021, 20:46:16 PM
Citaat van: tekenaar op juni 23, 2021, 12:52:47 PMeven een technisch vraagje, welke term is beter: "gevulde bloemen" of "dubbele bloemen"?

Citaat van: Rutger Barendse op juni 23, 2021, 14:02:00 PMIk vermoed dat het verschillende dingen zijn. Bij gevulde is de hele bloem opgevuld met 'kroonbladeren'.

'Gevuld' en 'dubbel' zijn zeker niet synoniem.

Bij 'dubbele' bloemen heb je letterlijk ongeveer twee keer zo veel kroonbladeren als bij de 'basisvorm'. De bloem oogt dus min of meer normaal, maar met extra kroonbladeren.

...

Is dat zo? Kun je een voorbeeld geven van zo'n 'dubbele bloem'? (ik zeg niet dat het niet zo is, maar kan even geen voorbeeld bedenken). Bij mijn weten zijn gevulde bloemen meestal een vervangingen van meeldraden (en/of stamper) door kroonbladen (en dan is een bloem al snel gevuld), óf (bij Asteraceae) een vervanging van buisbloemen door lintbloemen (en dan krijg je ook gevulde bloemen). Als natuurlijk bij een soort met bijvoorbeeld 5 meeldraden en 5 kroonbladen de meeldraden vervangen worden, dan lijkt/is het een verdubbeling, maar wel hetzelfde als een 'gevulde' bloem.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

Er zitten ook wel overgangen tussen 'dubbele bloem' en gevulde, maar ik denk dat het op zich wel duidelijk is wat we er mee bedoelen. Dubbel is geringer gevuld dan gevuld.  :lol:

migratorius

Citaat van: Rutger Barendse op juni 24, 2021, 10:15:08 AM
Toegevoegd voor BE

Grote klaproos (cultivar) - Papaver rhoeas (cultivar)
Te herkennen aan andere bloemkleur dan (intens-)rood en/of gevulde bloemen. Het gaat om onder meer paarse, roze, witte en bont gekleurde exemplaren. In populaties met verder alleen rode bloemen kan heel af en toe een totaal witte groeien en dit is zeer waarschijnlijk dan geen cultivar.
Ha, die heb ik meteen in Duitsland toegepast voor een vondst van eerder dit jaar! Ik begrijp natuurlijk niet waarom een andere kleur nodig is (maar dat heb ik ook bij Korenbloem).

JanHein

RutgerB

Ok, fijn!  Ik was er te licht overheen gegaan, maar natuurlijk zijn alle genoemde taxa ook beschikbaar op Observado.

RutgerB

Het nut van het onderscheiden en dus scheiden van de waarnemingen heeft zich ook hier al bewezen: https://zenodo.org/record/5094300#.YPZ4tugzaUk

CiteerAsplenium scolopendrium 'Furcatum' et autres formes curieuses au Grand-Duché de Luxembourg

In het artikel staan links naar de soort en cultivar in Observations.be.

RutgerB

Pitrus (cultivar) - Juncus effusus (cultivar) toegevoegd aan waarnemingen.be. Je hebt vormen met gekrulde stengels ('Spiralis') die wel eens gemeld worden. Ook bestaat er een vorm met gelige delen ('Aureus striatus).  Van de laatste vond ik geen afbeeldingen / meldingen.