Onbekend dier in Ardennen

Gestart door OlivierO, mei 24, 2021, 19:11:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Wie kan hiermee helpen? Vandaag genomen foto's in De Ardennen (zuid België). Exacte locatie ken ik niet. Kopromp ongeveer 60 cm (schatting).

Een Belgische zoogdierkenner zegt Wasbeerhond maar ik zie het niet (ook geen ervaring met de soort). Ik heb geen rede tot twijfel aan zijn kennis, maar een bevestiging zou ik toch graag hebben.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OJGoreng

Als ik naar de klauwen aan de voorpoten kijk, zou ik in de eerste plaats aan een das denken, al ziet hij er dan verder wel redelijk onherkenbaar uit.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Inderdaad een das, zij het een niet al te fris exemplaar waardoor bepaalde kenmerken (bijvoorbeeld tekening kop) minder goed te zien zijn. Op de eerste en vierde foto is te zien dat de voorpoot 5 nagels heeft, waarmee je wasbeerhond automatisch uitsluit. Verder is dit een nogal 'bulky beest', ook typisch voor das.
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Ja, ik dacht ook meteen iets groot marterachtig, maar buiten Das weinig opties dan in België. Tenzij iets ontsnapt.
Die kleuren kloppen alleszins voor geen meter voor een Das. Of zijn kleurafwijkingen gekend bij Dassen?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op mei 24, 2021, 20:04:18 PM... Die kleuren kloppen alleszins voor geen meter voor een Das. ...

Citaat van: Rob Koelman op mei 24, 2021, 20:03:37 PM... een niet al te fris exemplaar waardoor bepaalde kenmerken (bijvoorbeeld tekening kop) minder goed te zien zijn. ...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Zo éénvoudig, Rob?

Het is alleszins wat de voorpoten suggeren, maar qua kleur eerder een Veelvraat dan een Das.  B) ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Volgens een andere bron zou deze kleurafwijking ook gewoon bestaan bij Das, dus niet persé door de slechte staat van het kadaver.

Edit: deze bron is via via een jager, die zei meteen Das uit de Ardennen bij het zien van de foto's. Blijkbaar niet onbekend daar.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Ik ben zelf niet bekend met de genoemde kleurafwijking, maar geloof graag dat deze bestaat. Ga ik even achteraan (ter leringe ende vermaak), tenzij iemand een verwijzing naar een artikel over dit verschijnsel heeft en deze hier even wil vermelden (scheelt mij weer zoeken).

Veelvraat zal het toch echt niet zijn...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op mei 24, 2021, 20:19:35 PM
Ik ben zelf niet bekend met de genoemde kleurafwijking, maar geloof graag dat deze bestaat. Ga ik even achteraan (ter leringe ende vermaak), tenzij iemand een verwijzing naar een artikel over dit verschijnsel heeft en deze hier even wil vermelden (scheelt mij weer zoeken).

Ja, ik ben daar ook alleen maar mee bezig "ter leringe ende vermaak". Als je iets meer weet zal ik blij zijn als je het deelt.

Citaat van: Rob Koelman op mei 24, 2021, 20:19:35 PM
Veelvraat zal het toch echt niet zijn...  ;)

B)

https://www.youtube.com/watch?v=RkVqV6NPpJ0
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Ik verneem nog dat die wel meer voorkomt maar dat het eerder te maken heeft met de leeftijd dan met een kleurafwijking.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Mijn contacten bij het Inbo laten weten dat er niks afwijkend aan is en dat dit een gewone Das is.

Een hele hoop bijgeleerd dus, maar bij deze stopt dan ook mijn zoektocht.  :blink:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Morten

Late bijdrage, maar voor mij ook direct een das. De zwarte poten in combinatie met de lichte rugvacht, vind ik juist kenmerkend. Zo vond ik er ook eens een: https://waarneming.nl/observation/199064708/

Mijn dier draagt een dunne blonde zomervacht, terwijl het jouwe nog een flinke pels heeft, maar de vacht lijkt "open" te staan en daarmee vooral de lichte ondervacht te tonen.
Groet, Morten


OlivierO

Ik vind vooral die oranje schijn zo opvallend (anders) dan wat ik van Das gewoon ben.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.