Isopodje

Gestart door Stippen, augustus 25, 2007, 11:18:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Op mijn balkon
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

z.o.z.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

#2
Hoi Kees,

Ruwe pizzinsbett (Porcellio scaber), kereltje ... of wilde je dat niet weten?  :huh:

Onderonsje: Dat andere komt eraan hoor, was eergisteren domweg op m'n toetsenbord/boekjes in slaap gekukeld  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

CiteerHoi Kees,

Ruwe pizzinsbett (Porcellio scaber), kereltje ... of wilde je dat niet weten?  :huh:
Mijn eerste officiele keldermot!  :gap:  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

CiteerMijn eerste officiele keldermot!  :gap:
Lijkt me meer een keldermort dan trouwens  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

Heb nog geen idee waar ik op moet letten, maar deze lijkt er wel heel veel op, klopt dat?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

en dit een transparant exemplaar?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

David Tempelman

die blauwe is inderdaad ook een Ruwe pissebed, helaas besmet met het iridovirus waardoor-ie helemaal blauw is uitgeslagen. De volhende is de zwartkoppissebed, goeie foto!
groeten David
met vriendelijke groet,
David

Stippen

Ah, da's dan mijn tweede!
Bedankt!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

Leuke vangsten Kees  :duim:  Waar heb je die zwartkop (Porcellio spinicornis) gevonden? 'kbedoel op watvoor ondergrond/habitat/biotoop? Ik heb er een beste tijd naar moeten zoeken en heb ze nog maar op één plek gevonden ;)

Leuk ook dat David een iridovirus besmetting in de Porcellio scaber herkent. Ik zou er wat aan getwijfeld hebben omdat sommige ook van zichzelf wel wat blauwgrijzig lijken - afhankelijk van het licht misschien ook. Heb je hem per ongeluk ook van de onderkant, dan is het vaak mooier zichtbaar - met (bijna) lila tinten erbij  :P  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

CiteerLeuke vangsten Kees  :duim:  Waar heb je die zwartkop (Porcellio spinicornis) gevonden? 'kbedoel op watvoor ondergrond/habitat/biotoop? Ik heb er een beste tijd naar moeten zoeken en heb ze nog maar op één plek gevonden ;)

Leuk ook dat David een iridovirus besmetting in de Porcellio scaber herkent. Ik zou er wat aan getwijfeld hebben omdat sommige ook van zichzelf wel wat blauwgrijzig lijken - afhankelijk van het licht misschien ook. Heb je hem per ongeluk ook van de onderkant, dan is het vaak mooier zichtbaar - met (bijna) lila tinten erbij  :P
Hij zat onder een bloempot, maar daar zitten ze toch meestal?  :D

Het blauwe exemplaar heb ik niet meegenomen. Hij was wel erg passief, is dat ook een symptoom van dat blauwe griepje?

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

CiteerHij zat onder een bloempot, maar daar zitten ze toch meestal?  :D
Nou, deze schijnen nogal van (realtief) droog te houden - oude kalkhoudende muren enzo. "Mijne" heb ik gevonden langs de muur van een oeroude watermolen (landkant), dat vond ik wel mooi passen - maar verder ben ik ze nog niet tegengekomen.

CiteerHij was wel erg passief, is dat ook een symptoom van dat blauwe griepje?
Nou ja, op den duur schijnen ze er 100% passief van te worden, dus zal wel redelijk gevorderd stadium zijn. Een rolpissebed die ik vond met dit virus en die ook nogal sloom was heeft het geen twee dagen meer uitgehouden, maar ik heb ze ook nog wel olijk lilia-blauw rond zien rennen, dus in het begin zal het nog wel meevallen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

zwartkoppen zitten vaak onder stenen, tegen een huis aan maar soms ook in huis. zodoende zie je ze wel eens in een web van de hooiwagenspin (trilspin). een stapeltje dakpannen tegen een schuurtje aan is favoriet maar ze schijnen ook van "weesper moppen" te houden. David
met vriendelijke groet,
David

Louis.Boumans

Zwartkoppen zitten speciaal op de zonbeschenen kant van gebouwen: achter afbladderend pleisterwerk, in scheuren in betonnen schuttingen, achter losrakende cementvoegen.
Ook op platte daken en zonbeschenen balkons. Voor platte daken heb je speciale 30x30 cm betonnen tegels die van onder hol zijn. Als het daaronder ook nog eens droog is, dan zitten de zwartkoppen daar graag.

Louis

Arp

David, Louis en Matty (elders) bedankt voor de extra habitatinfo/zoektips voor de zwartkop. Zal zelf ook weer eens op wat meer plaatsen gaan snuffelen dan  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)