Iemand bekend met Gosky scopes?

Gestart door Ren-Stimpy, mei 10, 2021, 10:44:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ren-Stimpy

Is er iemand bekend met Gosky scopes? Ik vraag dit vanwege hun Gosky 20-60x80 Dual Focus ED Spotting Scope, voor €349. Het 'ED' in de titel suggereert dat het om ED glas zou gaan zou je zeggen. Het zal ongetwijfeld een 'te mooi om waar te zijn' verhaal zijn, maar ik wordt er toch nieuwsgierig van.

Ren-Stimpy

#1
UPDATE: ik heb contact gehad met de service desk van Gosky. Die beweren dat het wel degelijk om een scope met ED glas gaat. En dat dus voor ca €350  :o.

Ik heb inmiddels de Vanguard Endeavour HD 82A aangeschaft om eens te proberen, ook met ED glas, krijg m morgen binnen. Valt het tegen of is het een maandagochtend exemplaar (lees je regelmatig), dan gaat ie terug. Van de reviews weet ik dat hij boven de 40x vergroten donkerder, nauwer en onscherper wordt (zoals verwacht in dit segment), maar als dat het is en hij is daaronder wel helder en scherp, dan neem ik dat voor €450 op de koop toe. De meeste (leken-)reviews zijn redelijk tot behoorlijk positief dus ik ben benieuwd. Ik zal mijn bevindingen delen omdat er toch wel regelmatig mensen een scope zoeken onder de €500,-. Overigens heb ik onlangs een oudere Swarovski AT80 (niet HD) getest. Die viel me eigenlijk best wel tegen. Ook boven de 40x vergroten behoorlijk donker, minder scherp en behoorlijk wat CA.

Jaap van Steensel

Ik ken het merk Gosky niet. Een ED scope voor 350 euro klinkt inderdaad bijna te mooi om waar te zijn. Onder de 500 euro zijn ze dun gezaaid en zou ik eerder voor een goede niet-ED scope gaan dan voor een budget ED kijker van een zeer onbekend merk. Nu zegt dat laatste natuurlijk niet alles, maar bedenk dat het wel handig kan zijn dat je ingeval van problemen terug kan voor garantie of reparatie. Dat zal mogelijk voor een Gosky kijker lastig worden. Staar je dus bij jouw budget niet blind op de ED aanduiding. De beeldkwaliteit wordt door meer dingen bepaald en voor dit geld doe je ergens consequenties, maar dat geef je zelf ook al aan. Ook de bouwkwaliteit zou ik sterk mee laten wegen, afgaande op de plaatjes die ik via Google voorgeschoteld krijg ik de indruk dat die niet veel beter is dan van de gemiddelde chinese kloon, dus ook daar doe je een consessie. Dan kan een oude Swarovski wat tegenvallen, qua bouwkwaliteit zijn ze onverwoestbaar.
Je hebt dus inmiddels ene Vanguard HD82ED besteld, daar zou ik heel wat meer vertrouwen in stellen, bekender merk en ook een goede reputatie op prijs/kwaliteit verhouding. Ben benieuwd hoe die uiteindelijk bevalt en wat je kiest.

Ren-Stimpy

Helemaal gelijk. De Gosky vertrouw ik sowieso niet. Vage mailtes ook zonder aanhef of signature.

De meeste niet ED scopes van deze prijsklasse schieten sowieso wel redelijk tekort, hetzij aan lichtinval (50mm), hetzij aan scherpte/sweet spot e.d. Vandaar dat ik deze Vanguard wel wil proberen. Voor zover ik kan zien momenteel de enige ED scope onder de €500. Of heeft Celestron er nog één?
Mocht het een slecht exemplaar zijn probeer ik 1 keer een ander exemplaar en dan houdt het voorlopig op wat mij betreft. Dan maar een flinke poos geduld voor een betere (2ehands-hoewel zeldzaam en vaak niet veel goedkoper). Morgen krijg ik m binnen en ga m donderdag in het veld serieus uitproberen. Ben ook nog maar een beginnend vogelaar dus upgraden kan altijd nog als hij voor nu bevalt.

Rob Koelman

Citaat van: Ren-Stimpy op mei 11, 2021, 14:43:23 PM... Voor zover ik kan zien momenteel de enige ED scope onder de €500. Of heeft Celestron er nog één?

Ik heb vorig jaar een zgan tweedehands Celestron Regal M2 65ED Spotting Scope met 16-48 zoomoculair aangeschaft. Wordt door o.a. cameranu.nl aangeboden voor euro 819,-, maar is via internet eenvoudig te vinden voor prijzen tussen de euro 520,- en 550,-.

Heb er niet echt veel mee gewerkt, want kon vrij kort daarna een zeer betaalbare tweedehands Swarovski ATS 80  HD telescoop met 25-50 zoomoculair kopen. Het zoom-oculair geeft tot iets boven de 35x vergroting een prima beeld, daarboven wordt de beeldkwaliteit snel minder. Bij 48x vergroting is het beeld zelfs regelrecht onscherp te noemen. Schijnt gebruikelijk te zijn bij zoomoculairen in deze prijsklasse.
Met vriendelijke groet, Rob

Ren-Stimpy

Net de Vanguard binnen. Na kort testen in de tuin moet ik zeggen dat ik zeer blij verrast ben. Indrukwekkende toeter sowieso. Ik was met mijn oude Bynolit S60 niet veel gewend maar toch. Flink oculair zit er ook bij. Alles ziet en voelt zeer degelijk. Het beeld is echt ontzettend helder, voor mijn leken ogen. Scherp ook. Helderheid neemt niet eens zo gek veel af bij 40 en zelfs 60x. Scherpte gaat na 40x wel wat achteruit en is bij 60x tikkel fuzzy. Maar voor dit geld so far so very good. Bij 60x kijken naar rand dakpannen tegen felle licht nog een piets abberatie (voor mijn doen). Zelfs foto's met de telefoon uit losse pols is helemaal niet beroerd. Helaas kan ik die volgens mij niet bijvoegen. Morgen echte test in het veld. Weer is nu natuurlijk best ok (half bewolkt) dus met slechter weer zal het wel minder worden. Maar de grote die meter lens en het relatief gedrongen model kunnen dat misschien ook wel.beter aan dan ik gehoopt had.

Ren-Stimpy

Kleine update, de bevindingen uit voorgaande blijven grotendeels staan. Ik heb alleen bij het kijken naar een duif op een dikke tak met tegenlicht onderaan die tak nog wel abberatie geconstateerd, dus van echt heel goed ED glas (of uberhaupt) is geen sprake. Uiteraard gaat de randscherpte ook achteruit boven de 40x. Daarnaast bleek, nadat ik het oculair een keer verwijderd had en weer teruggeplaatst, dat er een klein haartje en stofje in het oculair zit. Dat hoort natuurlijk niet in een waterdicht oculair. Ik heb het oculair teruggestuurd en krijg als het goed is binnenkort een nieuwe. Verder blijft de scope voor dit geld wat mij betreft een prima helder en scherp beeld geven, zeker tot 40x vergroten. Vooral de helderheid tot 40x is prettig door de grote lens. Als je inzoomt boven de 20 keer moet je de oogcup al wel snel weer indraaien omdat het beeld kleiner wordt en de oogafstand su kleiner moet worden. Het scherpstellen met de 2-voudige wielen gaat prima, hoewel de grove scherpstelling nog wat stroef gaat. De bijgeleverde tas werkt prettig. Alleen ga ik de plastic clipjes en oogjes wel vervangen door rvs sleutelringen en alu clips want dat plastic vertrouw ik niet met 1,8kg aan gewicht. Al met al een prima scope om beter te kunnen determineren op grotere afstand. Ga je hier prachitge foto's mee maken, nee. Er zijn talloze mensen met mooiere appartuur dan ik dus laat ik dat graag aan hen over. Het gaat mij vooral om het beter op afstand te kunnen bekijken en determineren. Een foto maken gaat prima en de foto's zullen zeker goed genoeg zijn om later de vogel nog eens na te kunnen zoeken. Ik voeg geen foto's toe want met 400kb max zal dat weinig zin hebben. Ik heb een 2e hands Manfrotto 055 statief en een 128RC kop besteld, samen voor 9 tientjes. Dat zal de stabiliteit t.o.v. mijn lichtgewicht Hama statief hopelijk flink ten goede komen. Een meer ervaren vogelvriend van mij die sinds kort een mooie 8.5x42 Swarovski kijker heeft was ook erg over de scope te spreken.