Vragen en opmerkingen over obsidentify

Gestart door hiskodevries, november 11, 2019, 08:46:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Gert de app heet obsidentify en de herkennings software die we overal gebruiken NIA
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,472378.0.html
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HarryK

Is het ook mogelijk om in ObsIdentify een levensstadium in te stellen? Mijn dochter fotografeert nog wel eens insecten en kijkt met de app wat voor soort het is en stuurt het dan door naar haar account. Maar ze krijgt steeds de vraag om een levensstadium in te voeren. We kunnen niet vinden waar we dat moeten doen, behalve als je naar de website gaat en dan iedere waarneming handmatig aanpast. Dat is natuurlijk niet erg handig. Oh ja, ze gebruikt de iPhone-app.

Groet,
Harry
Groet,
Harry

marcel234


HarryK

Kijk eens, dat zijn de goede berichten  :blink:
Groet,
Harry

AvanderHeijden

Mijn vader speelt graag met ObsIdentify en loopt tegen het volgende aan, bij mij werkt het precies hetzelfde dus ik zie het probleem wel. Als ik met ObsIdentify een onbekend kevertje/vlindertje etc determineer krijg ik alleen een wetenschappelijke naam te zien, als ik het via ObsMapp doe krijg ik er een Nederlandse naam bij. ObsIdentify is bedoeld als de laagdrempelige optie maar wetenschappelijke namen worden niet door iedereen als laagdrempelig ervaren. Ik kan geen optie vinden waarmee ik het resultaat kan aanpassen, is die er wel?

marcel234

Ik krijg bij roesten, kikkers, planten en vliegen ook de Nederlandse naam bij de nieuwste versie.

hiskodevries

Citaat van: AvanderHeijden op mei 10, 2021, 10:47:38 AM
Mijn vader speelt graag met ObsIdentify en loopt tegen het volgende aan, bij mij werkt het precies hetzelfde dus ik zie het probleem wel. Als ik met ObsIdentify een onbekend kevertje/vlindertje etc determineer krijg ik alleen een wetenschappelijke naam te zien, als ik het via ObsMapp doe krijg ik er een Nederlandse naam bij. ObsIdentify is bedoeld als de laagdrempelige optie maar wetenschappelijke namen worden niet door iedereen als laagdrempelig ervaren. Ik kan geen optie vinden waarmee ik het resultaat kan aanpassen, is die er wel?
welke obsidentify versie. Welke taal is ingesteld op de smarthpone
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

AvanderHeijden

Citaat van: hiskodevries op mei 10, 2021, 11:22:51 AM
Citaat van: AvanderHeijden op mei 10, 2021, 10:47:38 AM
Mijn vader speelt graag met ObsIdentify en loopt tegen het volgende aan, bij mij werkt het precies hetzelfde dus ik zie het probleem wel. Als ik met ObsIdentify een onbekend kevertje/vlindertje etc determineer krijg ik alleen een wetenschappelijke naam te zien, als ik het via ObsMapp doe krijg ik er een Nederlandse naam bij. ObsIdentify is bedoeld als de laagdrempelige optie maar wetenschappelijke namen worden niet door iedereen als laagdrempelig ervaren. Ik kan geen optie vinden waarmee ik het resultaat kan aanpassen, is die er wel?
welke obsidentify versie. Welke taal is ingesteld op de smarthpone

Taal van de smartphone is in beide gevallen Engels. Versie ObsID weet ik niet, ik heb zojuist gezien dat er een nieuwere versie was en handmatig geupdate, bij gebrek aan soorten op mijn werkplek kan ik niet controleren of er iets veranderd is nu.

hiskodevries

laat je vader eerst maar even updaten. engels zou prima moeten werken (met engelse soortnamen, vermits aanwezig)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

AvanderHeijden


lukasverboom

Klopt het dat in die "challenges" waarnemingen van alle domeinen worden meegenomen? Ik zie 22 reptielen staan, maar als ik naar mijn levenslijst (alle domeinen) ga zie ik er maar 20 staan. Kan ik ergens terugvinden welke 22 soorten dit zijn?

Het menu onder "filter" in het tab "waarnemingen" is wel erg summier trouwens...
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

hiskodevries

Citaat van: AvanderHeijden op mei 10, 2021, 11:51:59 AM
Geef ik door. Bedankt!  :duim:
zelf even mijn device op engels gezet en obsidentify 2.0 geeft keurig alles , ook de soortnamen, in het engels weer
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Lukas, op zich staan challenges los van de getoonde aantallen soorten en waarnemingen
een vergelijking tussen de oude site en de nieuwe zal geregeld mank gaan, want voor de nieuwe site staan nog wel een paar issues open met 'soorten gezien' lijsten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lukasverboom

Citaat van: hiskodevries op mei 10, 2021, 12:38:49 PM
een vergelijking tussen de oude site en de nieuwe zal geregeld mank gaan, want voor de nieuwe site staan nog wel een paar issues open met 'soorten gezien' lijsten

Op de nieuwe site is het voor zover ik weet niet mogelijk om een levenslijst van alle domeinen op te vragen, daarom linkte ik naar de oude.

Feit blijft dat ik ook op de nieuwe site niet verder kom dan 20 soorten reptielen, en dat getal 22 dus waarschijnlijk niet klopt.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

AvanderHeijden


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

#226
Ik neem aan dat ook wensen hier geplaatst mogen worden. Ik wil het volgende toch nog maar weer een keer onder de aandacht brengen, zeker sinds het aantal ObsIdentify waarnemingen de laatste dagen weer enorm is toegenomen.


1. Ik vind het onvoldoende duidelijk voor de (nieuwe) waarnemer dat het drukken op 'bewaar' leidt tot het verzenden van de foto naar waarneming.nl/waarnemingen.be/observation.org, en dat de foto dus ook 'nagekeken' wordt door een validator. Als de gebruiker daar beter en duidelijker op gewezen zou worden, zou dat een flinke vooruitgang in gemiddelde ObsIdentify-waarnemingen-kwaliteit betekenen denk ik.

2. Zowel in de app als in de PR van afgelopen week is het onvoldoende duidelijk dat het invoeren van aanplant in tuinen, parken, potten en perken niet gewenst is. Een zin als “Foto’s van potplanten en huisdieren, daar kan ObsIdentify niks mee” is niet stellig genoeg naar mijn mening. Gewoon duidelijk zijn: invoeren/uploaden van deze categorieën mág niet. In combinatie met punt 1 zorgt dit er op dit moment voor dat er een enorme toename van aanplantwaarnemingen is. Ten minste een deel van de andere soortgroepen heeft hier evenveel last van vermoed ik, alhoewel dit bijvoorbeeld bij de vogels minder zal spelen lijkt mij.

3. Ik ben er groot voorstander van dat de waarnemer na drukken op de 'bewaar'-knop in de ObsIdentify ten allen tijde een kaartje te zien krijgt met de locatie van de waarneming zoals deze verstuurd zal worden, met daarbij de mogelijkheid om deze locatie te wijzigen. Dat heeft als voordeel dat de locaties goed/beter binnen gaan komen (plus het lost een groot deel van de 999-waarnemingen op), maar zorgt er ook voor dat waarnemers zich er hopelijk bewuster van zijn dat hun foto naar een externe database verzonden wordt, en dat daarom enige vorm van kwaliteit gewenst is. Te veel waarnemers denken nu dat 'bewaar' gewoon betekent: 'sla op op mijn telefoon'. (De knop 'Bewaar' zou ook 'Uploaden' kunnen worden om deze reden wat mij betreft.)

Voordeel van punt drie is dat iedere foto in ieder geval met de drie belangrijkste componenten juist binnen komt: de foto, de datum en de locatie. De validator kan vervolgens op basis van die drie componenten (ook zonder de waarnemer, want ObsIdentify waarnemers reageren nogal eens niet, zo blijkt) de waarneming verder afhandelen/valideren. Zonder een (juiste) locatie is dat in veel gevallen simpelweg niet mogelijk.


Zie ook dit bericht: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,450739.msg2460812.html#msg2460812
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

Ad 1 helemaal eens.
Ad 2 dat staat in de app informatie . Je houd het niet tegen. Nieuwe app dan even de tuin in om te testen.
Ad 3 lijkt mij niet zo zinvol, toon kaart , en dan? In de app kun je niets wijzigen/ verwijderen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

2. Niet bij de app in de Android Play Store in ieder geval, daar staat: "Maak een foto en herken 22.303 wilde dieren en planten die voorkomen in Noordwest-Europa. Bewaar je foto's en waarnemingen overzichtelijk met de app en website. Je wordt beloond met tips op maat om soorten te vinden, behaalt badges en wordt uitgedaagd om mee te doen met challenges. Jouw waarnemingen en die van anderen dragen bij aan kennis van de natuur. Zo maken je waarnemingen en die van anderen deel uit van onderzoek naar deze soorten. Elke waarneming telt!". Ook in de app kan ik er niks over vinden. Dit punt sluit overigens aan bij punt 1. Ik begrijp wel dat het niet de bedoeling is dat mensen 'weggejaagd' worden door disclaimers in de app, maar er is vast een tussenoplossing te bedenken.

Citaat van: hiskodevries op mei 15, 2021, 17:11:04 PM
Ad 2 dat staat in de app informatie . Je houd het niet tegen. Nieuwe app dan even de tuin in om te testen.
Het regent buiten; als ik nu naar buiten ga dan word ik nat; dat houd ik niet tegen. Wil niet zeggen dat ik geen regenjas aantrek om te beperken hoe nat ik word... Het spreekt overigens voor zich dat het voor veel soortgroepen geen enkel probleem is om even de tuin in te gaan om de app te testen, maar de hoeveelheid aanplant en planten in potten die nu binnenkomt is bijzonder hoog.

3. Dat is het hele punt, laat het mogelijk worden dat de locatie wél gewijzigd kan worden in de app. Na 'bewaar' gewoon een kaartje net zoals op de website met een pijltje erin, waarna met het pijltje gesleept kan worden, en onderin de button 'upload/opslaan/locatie bevestigen' of wat dan ook. Dan wordt de waarnemer zich er op zijn allerminst bewust van gemaakt dat er ook een locatie meegestuurd wordt; nu hebben ze vaak überhaupt geen idee. Ik denk dat het grootste deel er met deze functie vervolgens ook nog eens netjes voor zal zorgen dat ze het pijltje naar de juist plek slepen als deze om wat voor reden dan ook niet automatisch helemaal goed staat.
Vriendelijke groeten,
Martijn

marcel234

#229
Citeer/i]. Ook in de app kan ik er niks over vinden.

Op het opstartscherm.

Martijn van Sluijs

Dan zal mijn telefoonscherm wel aan de kleine kant zijn, want daarvoor moest ik naar beneden scrollen voordat dat stukje tekst zichtbaar werd, en ik had niet door dat op dat startscherm gescrold kon worden. Maar goed: dan staat er alsnog (in tenminste sommige gevallen dus semi-verborgen) "Dus géén potplanten of huisdieren, daar kan ObsIdentify niets mee.". Blijft mijn punt twee (in combinatie met punt een) alsnog exact hetzelfde, en begrijp ik de reactie van Hisko op mijn opmerking "Gewoon duidelijk zijn: invoeren/uploaden van deze categorieën mág niet." (Hisko: "dat staat in de app informatie") alsnog niet, want dat staat er dus niet. Deze zin in de app is vrijwel gelijk aan wat in de media gesteld werd, en is wat mij betreft niet stellig genoeg.

Dat verteld wordt dat een app iets niet kan ('wie weet, toch maar even proberen') heeft heel andere implicaties dan wanneer duidelijk gemaakt wordt dat het gebruiken van de app (na drukken op de 'bewaar'-knop) tot waarnemingen leidt, en dat invoer van potplanten en huisdieren niet de bedoeling/verboden is.

Veel nieuwe gebruikers hebben blijkbaar a) niet door dat dit niet de bedoeling van de app is en/of b) dat de foto na 'bewaar' ook echt naar een centrale database wordt opgestuurd waar deze nagekeken wordt.
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

Martijn over die bewaar knop zijn we het helemaal eens.
Als jij een app installeert lees je dan eerst alle informatie? Nee toch. Pas als het niet goed werkt ga je lezen.
Prima om die tekst explicieter te maken, maar of dat 1 tuinplant zal schelen?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

Citaat van: hiskodevries op mei 16, 2021, 15:47:14 PM
Prima om die tekst explicieter te maken, maar of dat 1 tuinplant zal schelen?
Als dat zou kunnen, graag! Als dit zowel in de app als in toekomstige media-aandacht explicieter vermeld wordt, gaat dat zonder twijfel ingevoerde tuinplanten schelen.
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nielseimers

Laten we het toch maar proberen. En bij eventuele volgende media-berichten zou dat ook fijn zijn.

RutgerB

Helemaal met Niels en Martijn eens. De wens is overigens al lang bekend bij de makers van de app maar ze hebben het 'anders' willen verwoorden. Je zet liever niet groot op een app dat er iets niet mee mag natuurlijk.

mezze

Obs is in een loop terecht gekomen op mijn mobieltje. Na foto maken en vinkje klikken gaat de boel gewoon weer naar het startscherm. Verwijderd, opnieuw geīnstalleerd, cache leeggemaakt, telefoon opnieuw gestart: niks helpt. Wat kan ik nog meer doen?

hiskodevries

Eerst even vertellen wat voor smartphone met welk besturingssysteem en de versie daarvan vertellen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mezze

Ah ja: redmi 7A met android 10 (met alle updates )

marijn

Als je een (uit je galerij gekozen) foto zelf cropt in ObsIdentify wordt de gecropte versie naar de site gestuurd.
Als je de standaardcrop van ObsIdentify (midden) niet aanpast, dan wordt de ongecropte versie naar de site gestuurd.
Dat vind ik onverwacht, aangezien de app in de interface steeds de vierkante (gecropte) versie toont.
Het geeft soms een ongewenst resultaat: in de app ben je blij met de gecropte weergave die je ziet, vervolgens zie je op de site opeens weer de hele foto terug met overbodige ballast.
Is dit een bewuste keuze?
Marijn Prins