Nieuwe verrekijker? Help!

Gestart door Boyler1991, mei 09, 2021, 23:02:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Boyler1991

Beste forumleden,

Na een lange online zoektocht door allerlei nationale en internationale fora waarbij je op een gegeven moment toch graag wat hulp (of steun  :rolleye:) nodig hebt, bij dezen mijn hulpvraag:

Ik heb een week rondgebanjerd met een Vogelbescherming Stern II 8x32 die ik van iemand mocht lenen om uit te 'vogelen' of er genoeg plezier in zit om door te zetten. En ja hoor, geweldig!  ;D
Ik ben dus op zoek naar een eerste kijker. Nou kwam ik er snel achter dat kwaliteit geld kost dus heb met frisse tegenzin mijn budget verhoogd naar 600 euro. De volgende zaken zijn voor mij essentieel bij het model dat ik graag zou willen:

- Maatvoering zal vermoedelijk 42 zijn. Ik heb vrij grote handen en ik merkte dat de x32 Stern mede door de grootte niet lekker in de hand lag.
- 8x of 10x zal ik moeten ervaren bij een bezoek aan de winkel.
- de kijker dient over ED glas te beschikken.
- de kijker dient over een brede FOV te beschikken.
- ik draag (nog) geen bril dus daarvoor hoeft die niet per se geschikt te zijn.
- een porro kijker spreekt mij niet aan. Vraag me niet waarom, want daar zit geen logische reden aan vast  :lol:

Hoewel ik uiteraard graag ga testen in een winkel ben ik vooraf benieuwd of jij ervaring hebt met een of meerdere van onderstaande modellen. Daarbij de hoop dat ik er een paar van het lijstje kan schrappen voordat ik de reis richting wat winkels maak.

- Nikon Monarch 7
- Vortex Viper HD
- GPO Passion ED
- Bynolyt Buzzerd III (heeft deze ED glas?)
- Bynolyt Yellowbird II ED
- Bushnell Engage
- Kowa BD II
- Meopta Meopro HD
- Zeiss Terra ED
- Bushnell Legend Ultra HD

Om het nog wat eenvoudiger te maken: Ik heb veel goede reviews gelezen over de Meopta MeoPro Air 8x42. Deze is met 700 euro boven wat ik eigenlijk wil uitgeven... Wel waard volgens jullie?

Alvast hartelijk dank!

Ren-Stimpy

#1
Ik heb zelf sinds een paar maanden de Eden 8x42 XP kijker. Omdat de doos er niet bij zat voor €240, normaal voor €289. Ik ben er zeer tevreden mee ondanks dat er geen ED glas in zit. UIteraard waterdicht en gasgevuld (tot -20 condensvrij), 25 jaar garantie en scherpstellen vanaf 1,2m! 129m zichtveld op 1km, 660gram, zeer helder en scherp beeld, ook tot de randen en weinig tot geen randverkleuring. Een vriend van mij heeft onlangs een 2e hands 8,5x42 Swarovski EL gekocht. Uiteraard zie je verschil (nog breder zichtveld, tikje helderder en scherper en nog iets hogere randscherpte. Maar wel 5x de prijs voor een 2e hands. Kortom ik kan je deze Eden echt van harte aanraden. Scheelt je ook een hartverzakking als je m eens laat vallen of kwijtraakt ;D. Onlangs een 2e hands exemplaar voor mijn vrouw gekocht op Marktplaats voor €75! Lees de reviews maar na. Prijs-kwaliteit is nagenoeg onverslaanbaar. Jammer dat ze (nog) geen scopes maken. Oh en lees de review verderop in dit forum over deze Eden maar eens. Zelfs 10 jaar terug alleen maar positieve geluiden. En nee, ik heb geen banden met de betreffende winkel  :lol:.

Jeroen Nagtegaal

600 euro is wat mij betreft net zo'n budget waar je moet kiezen, een stapje terug of een stap erbij. Voor een euro op 300 is mijn advies om te kijken naar de Eden 8x42 XP of de Buizerd 8x42 van VBN. Beide goede kijkers waarbij de Buizerd mij persoonlijk wat beter in de hand ligt en de hele snelle scherpstelling is ook erg fijn.

De andere optie is doorstappen naar een Swarovski EL 8,5x42. Overigens valt die hartverzakking met vallen wel mee, ze kunnen heel wat hebben en de service is ongekend weet ik uit ervaring. Voordeel van zo'n Swarovski is de waardevastheid, bevalt ie niet dan verkoop je hem met amper verlies (of zelfs winst).
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Arno Wouters

#3
Ik kocht ruim 3 jaar geleden een Nikon Monarch 7 8x42 en ben er dolenthousiast over. Ondertussen zijn er in mijn omgeving al vier mensen die door mijn kijker geïnspireerd er ook een gekocht hebben en ook die zijn dolenthousiast. De kijker heeft een bijzonder helder beeld en nauwelijks rand onscherpte. Het beeld is duidelijk beter dan dat van de Buizerd 8x42 (en volgens een kennis met een Arend ook beter dan dat van zijn kijker). Een Swarovski EL 8,5x42 is natuurlijk nog beter, zolang je niet naar het gewicht (800 g) en de prijs kijkt. De prijs van de Monarch lijkt overigens nogal te variëren, ik betaalde er € 365 voor, een vogelkennis kocht hem 21/2 jaar geleden voor € 470, een vriendin kocht er verleden jaar een voor € 430. In de Engels-talige wereld wordt deze Monarch al een jaar of tien op veel forums aangemerkt als de beste kijker onder de € 750. Ik heb door lang niet alle kijkers die je noemt gekeken en ben geen kijkerdeskundige en niet heel gevorderd in het vogelkijken, maar qua specificaties (ED glas, gezichtsveld (op 1000 m) 140 m, 650 g) kun je inderdaad nauwelijks iets beters vinden voor deze prijs.

Jaap van Steensel

Over thema "eerste/nieuwe kijker" is op dit forum al vaak geschreven, het is een veel voorkomend fenomeen en dat is natuurlijk mooi. Inderdaad is het lastig om in één keer de juiste beslissing te nemen en om er maar direct een dooddoener tegenaan te gooien: je bepaalt uiteindelijk zelf welke kijker je het beste bij jou vind passen. Uiteraard bepaalt de prijs veel, maar lang niet alles. Je budget is duidelijk, daarmee vallen de topkijkers af, maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je niet een kijker kan kiezen waar je jaren plezier van hebt. Wat ik ook met de "dooddoener" bedoelde is dat het eigenlijk weinig zin heeft op een ideale kijker te kiezen aan de hand van de technische specificaties, op papier. Die zijn weliswaar van belang, maar niet alleszeggend. Zo twijfel je nog tussen een 8x of 10x verrekijker. Dat is een belangrijk verschil, omdat een sterkere vergroting wel een groter beeld betekent (wat bij vogels kijker natuurlijk prettig is) maar ook een smaller blikveld betekent. Je hebt dan wat meer moeite om snel een (vliegende) vogel in beeld te krijgen. Dat is wel iets om rekening mee te houden en daarom zou je kijkers ook in het echt moeten testen. Overigens verschilt de breedte van het blikveld van merk tot merk, ook bij dezelfde vergroting. Zo zijn er kijkers die met een 10x vergroting toch een groter blikveld hebben dan 8x kijkers. Meestal is het ook zo dat goedkopere kijkers een smaller blikveld hebben.
Zelf heb ik een Nikon Monarch 7 10x42. Ooit aangeschaft vanwege de brede blikveld voor een 10x kijker (=117m op 1000m), het relatief lage gewicht, ED glas en het verdere zeer heldere en scherpe beeld. Enig minpunt waar ik als brildrager nog wel regelmatig mee stoei is de overzichtelijkheid van het beeld. Ik heb een relatief grote pupilafstand (afstand tussen je ogen) en daarvoor is de Monarch voor mij op het randje. Voor het mooie zou hij iets verder uitgeklapt moeten kunnen worden, maar ik heb bij veel andere kijkers dit probleem nog veel sterker ervaren en was destijds blij dat de Monarch redelijk ver uitgeklapt kon worden. Inmiddels heb ik wel andere merken gevonden die nog verder gaan. Maar als je een gemiddelde pupilafstand hebt is dat niet zo'n probleem. Ook als ik zonder bril kijk heb ik het probleem niet, maar bril afzetten en kijker aan je ogen zetten vraag net wat extra tijd die je niet altijd hebt. Maar als ik rustig kan zitten dan gaat de bril af en kijk ik met uitgedraaide oogschelpen.
Overigens kwam ik van een 8x42 wijdhoekkijker van Kite en dan lever je qua overzichtelijkheid van het beeld wel in. Bedenk dat de breedte van een blikveld wordt uitgedrukt in xx meter op 1000 meter, maar dat je blikveld in werkelijkheid rond is en het oppervlak van je blikveld dus kwadratisch toe- of afneemt met de breedte.
Als je ED wilt, vallen de Eden en VB Buizerd dus af, die hebben beide geen ED, maar ik heb beide kunnen proberen en van de niet-ED kijkers die ik ken zijn dat wel precies de twee kijkers waar je dat het minste mist. Maar ik snap je punt, zeker voor jouw budget kan je ook prima voor ene ED kijker gaan.
Vanwege mijn eerdere ervaringen met een 8x breedbeeld kijker en het hiervoor genoemd punt over de overzichtelijkheid van het beeld van mijn Monarch ben ik momenteel ook aan het kijken of ik toch naar een 8x30 of 8x32 kijker switch. Misschien ernaast, misschien als vervanging. Een slagje kleiner dus ook omdat ik, zelfs ondank het relatief lage gewicht, een hele dag met de kijker om mijn nek toch niet heel prettig vind, dat merk je wel. Voor de 8x30 of 8x32 heb ik nu een aantal opties op het oog: de Nikon Monarch 7 8x30 (even kijken hoe die bevalt qua overzichtelijkheid van beeld), de Vogelbescherming Valk HD+ 8x30 of de Kowa BDii 8x32 XD. Met name die laatste heeft een enorm breed beeld van 154m op 1000m, wat echt ongekend is voor een kijker van iets meer dan 400 euro.
Van de overige merken die je noemt ken ik niet alle modellen, maar Vortex, Bushnell en Bynolyt zijn goede middenmoters die m.i. nergens echt in uitblinken, maar gewoon goede kijkers maken. GPO ken ik niet uit de praktijk, is volgens mij een relatief nieuw merk met wel wortels in bekende optiek merken. Wel mooie modellen qua uiterlijk. De Zeiss Terra vind ik tegenvallen. Het heeft de naam van Zeiss, maar het zijn gewoon in China geproduceerde kijkers (hoeft niet per definitie verkeerd te zijn), maar het is merkbaar een budget-Zeiss. Bouw- en beeldkwaliteit vind ik gemiddeld voor een kijker in deze prijsklasse. Meopta maakt wel heel mooie optiek, doet niet vele onder voor de echte topmerken terwijl de prijs toch een stuk voordeliger is.
Tot slot nog een paar tips: als je brildrager bent, kijk dan naar de eye-relief, meestal is die zo'n 15 tot 17mm. Dit is de afstand die maximaal tussen de kijker en je oog mag zitten om nog het hele blikveld te kunnen overzicht. Zeker als je een bril draagt ben je soms al gauw een groot gedeelte van die afstand kwijt aan de afstand van de bril tot je oog. Kijkers met minder dan 15mm kunnen dus voor brildragers problemen opleveren omdat je oog dan te ver van de kijker af zit en je dus niet het hele beeld kunt zien. Je gaat dan tegen de zwarte randen rond het beeld aan kijken.
Kijk verder ook wat je prettig in de hand vind liggen. Meestal zijn kijkers met een open brug prettiger om beet te houden en ook de wijze waarop de scherpstelknop draait is van belang voor het gebruiksplezier. Sommige kijker draaien zwaar, andere juist licht, wat je prettig vind is echt persoonlijk.
En zoals genoemd: denk ook na over wat je verwacht van eventuele service en garantie, dat verschilt ook nogal van merk tot merk. Nikon blinkt daarin niet heel erg uit, moet ik zeggen.

Wilfred

Ik denk dat het door jouw opgesomd rijtje stuk voor stuk goede kijkers zijn (GPO ken ik niet). Ik heb ooit de Bynolyt Buzzard (1e versie , 8x42) evenknie gehad van Kite, het merk van de Belgische vogelbescherming. Dat was een hele fijne kijker, messcherp met een mooi contrast. Inmiddels heb ik al een paar jaar een lichtere compacte Nikon Monarch 7 8x30. Ook die is heerlijk scherp maar dan met een veel breder gezichtsveld (aanrader) dan de Kite. Hoewel het merk Nikon bij iedereen bekend is en hoog staat aangeschreven op gebied van cameras en lenzen heeft het op kijker gebied een beetje een underdog positie wat mede komt doordat Nikon er zelf niet erg actief mee is. Voordeel daarvan is dat je voor relatief weinig geld erg goede optiek krijgt.(de kijkers zijn overigens niet heel "sexy" qua uiterlijk). Nadeel: er zijn nauwelijks winkels waar je Nikon kijkers of scopes kunt uitproberen.
Als je twijfeld kun je het beste een goede winkel opzoeken en daar wat verschillende kijkers voor laten zetten. Want naast een messcherp, contrastrijk, kleurneutraal en breed blikveld moet een kijker ook fijn in de hand liggen, een goede balans hebben, prettig tegen je oogkassen staan, een soepele focussing hebben en bovenal moet de focus vlot gevonden kunnen worden zonder dat je het gevoel hebt dat je nog correcties moet doen.