AI zegt wrsch. Das, maar is een honden prent zeker?

Gestart door S.A. Gorter, april 08, 2021, 17:13:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

S.A. Gorter

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. De AI maakt er een das van, maar dat lijkt me op deze plek onwaarschijnlijk. Zal wel een hond zijn, zeker?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/210275035/.
1 Das - Meles meles verplaatsend richting zuid, prenten
datum: 2021-04-08
locatie: Ten Post - Tammingahuizen (GR)

Gr. Simon Gorter

foto's:



None

peterv

Peter Venema

Rob Koelman

Prenten van zoogdieren worden in veel gevallen niet beoordeeld omdat het een erg lastige materie is. Prenten van das zijn nou juist een van de uitzonderingen: prenten van deze soort zijn meestal goed te determineren.

Als admins al voorzichtig zijn met de beoordeling van zoogdierprenten, dan is het opmerkelijk dat ObsIdentify hier wel geschikt voor geacht wordt.

Zoals te voorspellen: ObsIdentify zit er in dit geval volkomen naast. Helaas geloven teveel waarnemers dat het programma 'onfeilbaar' is. Heeft vermoedelijk te maken met de niet aflatende juichpropaganda vanuit waarneming.nl zelf. ObsIdentify komt altijd met een suggestie, die vervolgens door de waarnemers zelf gecontroleerd dient te worden. Dat wordt echter nergens benadrukt. Waarneming.nl wil vooral zoveel mogelijk ingevoerde waarnemingen, inclusief duidelijke misdeterminaties.

Je hebt in dit geval dus gelijk dat je ObsIdentify niet vertrouwd, maar blijkbaar ook onvoldoende vertrouwen in jouw eigen kennis om de determinatie door ObsIdentify automatisch te verwerpen...

Ter afsluiting: ga maar uit van hond...
Met vriendelijke groet, Rob

gbeersma

Wat ook zou helpen is als ObsIdentify zo ingesteld zou worden dat het zekerheidspercentage nooit hoger komt dan bijv. 90%. Ik heb verschillende keren een 100%-determinatie gehad die een naam gaf uit een geheel andere soortgroep. Aan de andere kant merk ik dat er steeds vaker goede antwoorden komen, dus het gaat vooruit.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

S.A. Gorter

Dank, allemaal. Ik laat de waarneming nog enkele dagen staan, voor het geval dat er nog meer reacties komen, maar dan zal ik het verwijderen.
In dit geval had ik idd op mijn eigen oordeel kunnen vertrouwen, denk ik.

gr. Simon.

Merel

Waarom verwijderen? Is toch leerzaam dit. Zelfs de determinatiesoftware kan ervan leren.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

gbeersma

Leerzaam wordt het pas als de verschillen tussen das en hond benoemd worden. De grootste verschillen: bij de prent van een das kun je 5 teenkussentjes zien ipv 4 (maar dat is natuurlijk niet altijd even goed zichtbaar), en die liggen bijna op dezelfde hoogte, terwijl bij een hond de middelste 2 teenkussentjes ver uitsteken boven de andere 2.

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

S.A. Gorter

#7
Citaat van: Merel op april 09, 2021, 22:13:32 PM
Waarom verwijderen? Is toch leerzaam dit. Zelfs de determinatiesoftware kan ervan leren.
Ik meende dat Waarneming.nl met name gericht was op 'wilde' natuur en niet op 'tamme'/gedomesticeerde dieren.
Maar ik wil het wel laten staan hoor, geen probleem.

Ik heb de waarneming gewijzigd naar de gedachtenwisseling hierboven.
Ik kreeg uit het systeem dan twee opties:
1. loslopende hond (verstoring)
2. Wolf of hond

Omdat ik niet de indruk wil wekken dat het hier om mogelijk een wolf ging, heb ik dan maar gekozen voor optie 1, alhoewel dit niet per definitie een verstoring was natuurlijk.

gr. Simon.


gr. Simon Gorter