Lichtflitsen bij cicade

Gestart door javanerkelens, augustus 24, 2007, 23:20:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik zag onlangs een cicade, die lichtflitsen maakte.
Heb aan mijzelf lopen twijfelen, maar heb geprobeerd om er een foto van te maken en bij de foto zie je de achterkant, met aan het uiteinde een soort kommetje en daar kwam volgens mij het flitsje vandaan.
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen, ik kan het niet vinden....
Ik meende dat het de Philaenus spumarius betrof.
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

Ik weet van nix enzo, maar volgens mij zitten die cicades geregeld met hun snuit in een vat van de plant waar lekker druk op staat en dan gaan de plantensappen er aan de voorkant in en komen ze er, afgewerkt, in een gestaag tempo als kleine druppeltjes aan de achterkant weer uit - vaak letterlijk eruitgeschoten. Als het (zon)licht daar op een bepaalde manier opvalt en steeds in de druppeltjes weerkaatst wordt kan ik me voorstellen dat je er lichtflitsjes in ziet.

Maar wellicht is het ook heeeel wat anders - weettikveel tenslotte :unsure:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

#2
Het was al later in de avond , dat ik de foto heb gemaakt en het was bewolkt.
Ik heb echt een poosje zitten kijken en observeren en het waren echt lichtflitjes, die om de zoveel seconden kwamen en toen de cicade door had, dat ik hem aan het fotograferen was, hield het op !!

Maar goed............misschien flits het in mijn bovenkamer, maar zag het toch echt !!  
Misschien is het een chemies proces (net als bij sommige vissen of vuurvliegjes)


Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

En echt geen (kunst)lichtbronnen in de buurt? Of lichtreflecterend spul (lens, bril, zilveren camera ...) ... ? Die opening ken ik in elkgeval als water/druppel-uitgang  :mellow:

Maar zoals gezegd - het is ook maar een wilde gok van mij. Misschien heeft iemand anders nog een suggestie?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

#4
Tja..........ik heb een ringflitser op mijn lens zitten en dacht.....ik probeer een foto te maken, net als het lichtflitje weer komt (en dat is puur gokwerk)
Dus ja....het kan natuurlijk de weerschijn zijn van de flits, maar ik heb ook nog nooit gehoord van een druppel uiteinde........of je moet bedoelen, wat ook de luizen doen, alleen komt er daar een hele druppel uit en jij bedoeld dan dat de cicade het "eruit schiet" als het ware !!??.
Trouwens ook interressant natuurlijk, want dat wist ik ook niet en ook niet dat cicades plantensappen tot zich namen, want ik zag geen duidelijk boortje bij cicades om plantensappen tot zich te nemen en ging er van uit dat ze iets anders aten (kleine beestjes of planten resten enz).

Flitsende groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#5
Kan niet te lang zoeken nu, maar deze druppel was net door de bovenste "afgevuurd" - er ligt ook een plasje van een oude. Als die ring"flitser" permanent brandt, dan lijkt me dat een nog steeds een goede optie dus. Anders zou ik het niet weten.  :unsure:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

#6
Leuke foto trouwens.

Interessant ook , dit is nieuw voor mij !!!
Zal mij er verder eens in verdiepen.

Erg bedankt voor je input Arp, ik ga eens verder op onderzoek de komende dagen.

(p.s. de ringflitser flits alleen als je een foto maakt en zit mooi voor op je lens, dus het insekt komt even vol in de flits.)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)