Hoofdmenu

Vechtende Mollen

Gestart door Marijn de Weijer, maart 07, 2021, 11:25:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn de Weijer

Is dit gedrag te verklaren, is het territoriaal vechten, of hoor te bij t paarritueel. en word het vaak gezien, ik kan niet veel info vinden,

bij voorbaat dank voor de info.
Foto's zij zeer matig, ik stond met een grote telelens Plevieren op afstand te fotograferen toen dit op 2 meter afstand opviel.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208275961/.
2 Mol - Talpa europaea sociaal gedrag, gezien
datum: 2021-03-04
locatie: Wageningen - Binnenveld (GE)

foto's:






2 mollen bovengronds leken te vechten, territorium afbakenen? Nooit eerder gezien, tot 2 x toe uit en in de grond, razendsnel. Fotos volgen.
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

Rob Koelman

Lijkt me idd een territoriaal gevecht. Heel bijzonder dat je dat hebt kunnen zien. Ben best wel een beetje jaloers.  ;)

Levende mollen zie je sowieso vrijwel nooit, terwijl het toch een heel algemene soort is (kijk maar eens naar alle molshopen die je overal ziet).
Met vriendelijke groet, Rob

marcel234

Op facebook komt dit ook voor, maar dan ondergronds.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Erg bijzonder en mooie foto's!
Ik heb eenmaal een levende mol gezien. Die kwam toevallig vlakbij me uit de grond omhoog, keek even om zich heen (figuurlijk dan want ze zien bijna niks) en verdween weer ondergronds. Dat vond ik al bijzonder genoeg. Maar dit gevecht is wel echt heel stoer!

Wat gebeurde er naderhand? Verdwenen beide weer onder de grond of bleef er 1 boven?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Henri van Dodeweerd

Citaat van: marcel234 op maart 07, 2021, 18:39:06 PM
Op facebook komt dit ook voor, maar dan ondergronds.

Vechtende mollen op facebook? ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

jva

Citaat van: Henri van Dodeweerd op maart 08, 2021, 15:55:20 PM
Citaat van: marcel234 op maart 07, 2021, 18:39:06 PM
Op facebook komt dit ook voor, maar dan ondergronds.

Vechtende mollen op facebook? ;D

Ik denk dat dit sarcastisch bedoeld is.. ;D
Jelle

Marijn de Weijer

Citaat van: Merel op maart 08, 2021, 14:24:33 PM
Erg bijzonder en mooie foto's!
Ik heb eenmaal een levende mol gezien. Die kwam toevallig vlakbij me uit de grond omhoog, keek even om zich heen (figuurlijk dan want ze zien bijna niks) en verdween weer ondergronds. Dat vond ik al bijzonder genoeg. Maar dit gevecht is wel echt heel stoer!

Wat gebeurde er naderhand? Verdwenen beide weer onder de grond of bleef er 1 boven?

Dank je Merel.

Ik zal het iets uitgebreider vertellen.
Het eerste wat opviel was een zwart glanzend kontje, uitstekend uit een molshoop.
De eerste mol kwam dus al vechtend achteruit de molshoop, na een gevecht van ca 40 seconden werd de ene mol een gang in gejaagd,  of hij vluchtte erin, de andere er achteraan.
We konden het gevecht volgen door de ondiepe gang, tot de volgende molshoop, daar kwamen ze beide weer boven,  en begon het gevecht opnieuw, ca 20 seconden nu.
Toen werd er 1 verdreven, die in een molshoop ca 1,5 meter verder verdween, en de andere verdween in de molshoop waar ze samen uit tevoorschijn waren gekomen.
Het was apart om te zien, en nu blijkt het ook nog een bijzonder spektakel te zijn, jammer van de slechte foto's, maar ik stond met 560 mm telelens op f8 of zo, en had geen tijd om de extender te verwijderen.
Groet,
Marijn
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer