Grote familie vleermuizen

Gestart door henrike1977, augustus 24, 2007, 13:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

henrike1977

We hebben een kolonie fruitbats bij het zwembad. En ze houden niet van paperazzi.
Ik heb een sony cybershot camera, heeft iemand enig idee hoe ik ze daarmee nog duidelijker op de foto kan krijgen? Ik gebruik geen flits.

Groetjes Henrike
Groet Henrike Visser

henrike1977

er was er 1 het zwarte schaap van de familie
Groet Henrike Visser

michel.wissink

Kun je met je camera zelf de ISO-waarde kiezen? Zo niet, dan zou je - als je de gelegenheid hebt om op een statief te fotograferen - langere sluitertijden kunnen kiezen.
Verder kun je, als de foto eenmaal scherp is, met bijv. Photoshop nog veel oplappen aan licht/schaduw, helderheid/contrast e.d.
Succes.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

henrike1977

Het punt is dat ik niet bij ze in de buurt kan komen. Ik wil ze niet verstoren. 1 vleermuis van de groep is zeer lichtgeraakt en laat mensen niet te dicht in de buurt komen. Ik heb er wel een topic over gestart in Informatie.
Ik zal eens zien of ik iets met die isowaarde kan.

Groetjes Henrike
Groet Henrike Visser

michel.wissink

Hallo Henrike,
Ik begrijp uit je reactie dat deze foto's behoorlijk gecropt zijn. Enige oplossing daarvoor zou dan optische zoom zijn. Heeft je camera een mogelijkheid voor voorzetlenzen (tele 2x of 3x)?

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

henrike1977

Geen idee, het is een gewone digitale camera, sony cybershot. Met de isowarde omhoog ging het wel iets beter maar ze zijn nog steeds wazig.
Ik kan niet zien of ik nou fruitbats voor me heb of flying foxes.

groetjes henrike
Groet Henrike Visser

Freek Verkerk

#6
Probeer eens gewoon te flitsen!

Je denkt natuurlijk dat die dieren niet van licht houden omdat ze vaak in het donker werken, maar dat hoeft niet zo te zijn. Blinden werken ook in het donker.
Ze werken volgens mij in het donker omdat hun vijanden dan weinig zien. Ze vliegen namelijk niet zo goed en zouden al snel een prooi zijn voor roofvogels. Het zou best wel eens zo kunnen zijn dan ze helemaal niet lichtgevoelig zijn, mogelijk zelfs vrijwel blind zijn. Ze maken namelijk voor hun navigatie voornamelijk gebruik van een soort echolocatie. En hoe erg is het als ze eens opvliegen, dat valt toch ook wel mee.
En inderdaad als ze toch stilhangen kun je met een statief en een grotere sluitertijd werken. Ze bewegen vrijwel niet tenslotte.

Als ze vliegen wordt alles anders natuurlijk. Superkorte sluitertijd en meebewegen met de camera met het object, bij voorkeur filmen bij lampen. Zitten ook veel insecten en is een erg aantrekkelijke plek voor vleermuizen. Maar mogelijk weer niet voor fruitetende dieren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

laatvlieger

#7
CiteerProbeer eens gewoon te flitsen!

Je denkt natuurlijk dat die dieren niet van licht houden omdat ze vaak in het donker werken, maar dat hoeft niet zo te zijn. Blinden werken ook in het donker.
Ze werken volgens mij in het donker omdat hun vijanden dan weinig zien. Ze vliegen namelijk niet zo goed en zouden al snel een prooi zijn voor roofvogels. Het zou best wel eens zo kunnen zijn dan ze helemaal niet lichtgevoelig zijn, mogelijk zelfs vrijwel blind zijn. Ze maken namelijk voor hun navigatie voornamelijk gebruik van een soort echolocatie. En hoe erg is het als ze eens opvliegen, dat valt toch ook wel mee.
En inderdaad als ze toch stilhangen kun je met een statief en een grotere sluitertijd werken. Ze bewegen vrijwel niet tenslotte.
Niet flitsen! Het kan tot gevolg hebben dat de kolonie gewoon wegtrekt en geen gebruik meer maakt van de slaapboom! Dan kun je waarschijnlijk beter inderdaad met een statief werken, de isowaarde omhoog zetten en achteraf met een fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop de foto bijlichten!

Als je een verrekijker hebt, kun je ook eens proberen om de verrekijker op een statief te zetten (of op een of andere steun, zodat die zo stabiel mogelijk ligt/ staat), vervolgens jouw camera op volledige optische zoom te zetten (waarschijnlijk 3 x, gebruik geen digitale zoom!), die dan tegen een van de oculairen van jouw verrekijker te zetten en dan door jouw verrekijker foto's te maken. Soms gaat dit best aardig! Je zit nu in ieder geval net te ver van je object af om mooie scherpe foto's te krijgen.


Aangezien je veel leuke foto's uit Singapore hebt, is het misschien wel leuk als je die ook op http://waarneming.nl zou willen zetten. In het linkermenu is een tab "buitenland", daar kun je ook waarnemingen uit Singapore invoeren. Ook met foto! Dat is ook leuk voor andere mensen die binnnenkort misschien naar Singapore gaan.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

henrike1977

Ik ben absoluut niet van plan om een flits te gebruiken. De eerste keer ging het per ongeluk. Resultaat was een hele boze vleermuis/vliegende hond, henrike moest dekking zoeken achter het muurtje. Geloof me, ze zijn echt niet klein en kunnen flink pissig worden als je ze stoort. Plus het feit dat ik het niet leuk vind om ze te pesten. Ik denk dat ik elke dag gewoon een half uurtje bij die boom ga zitten zodat ze een beetje aan mij wennen. Misschien dat ik dan dichterbij mag komen. ik sta er nu zo'n goede 10 meter vanaf en kan het iedereen aanraden om bij deze dieren gepaste afstand te houden.
Die tip van de verrekijker vind ik een goed idee. Ga ik ook zeker proberen.
Vandaag hebben we een zee arend gezien die boven het reservoir bij de dierentuin vloog.
De dierentuin in singapore is bij een natuurgebied gebouwd. Natuurlijk was ik mijn camera weer eens vergeten. Prachtig beest om te zien en erg groot ook. Ik heb even gevraagd aan de verzorgers van de dierentuin of ik een zeearend gezien kon hebben en zij vertelden mij dat er bij het reservoir een paartje zat.
Tijd om met een gids het reservoir te verkennen.

Groetjes Henrike
Groet Henrike Visser

frankw

idd nooit flitsen bij geen 1 soort... zie ander topic  B)