Kleur nagels aan voortenen?

Gestart door Rients, februari 28, 2021, 17:52:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik heb laatst beide boomkruipersoorten kunnen fotograferen, en daarbij viel me op dat de gewone boomkruiper donkere (grauwe) nagels had aan de voortenen, en de Kortsnavelbboomkruiper witte. Is dat toevallig of zou dit een aanvullend kenmerk kunnen zijn om beide soorten uit elkaar te houden? Zie bijlage.

Rients
Rients Niks

Henri van Dodeweerd

Ik heb geen idee. De kortsnavel heb ik nog nooit gezien. Maar is het niet gewoon een lichteffect? De belichting op beide foto's lijkt mij namelijk ook niet hetzelfde..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

frankneijts

Citaat van: Rients op februari 28, 2021, 17:52:12 PM
Ik heb laatst beide boomkruipersoorten kunnen fotograferen, en daarbij viel me op dat de gewone boomkruiper donkere (grauwe) nagels had aan de voortenen, en de Kortsnavelbboomkruiper witte. Is dat toevallig of zou dit een aanvullend kenmerk kunnen zijn om beide soorten uit elkaar te houden? Zie bijlage.

Rients

Buiten dat ik de nagelkleur van dat Kortsnaveltje echt niet "wit" zou willen noemen, kun je sowieso onmogelijk op basis van slechts één geval een dergelijk onderscheidend kenmerk claimen. Je zult dus een heel aantal moeten checken om er iets zinnigs van te kunnen zeggen, Let er ook heel goed op dat de lichtval, beschadigingen en/of opgedane smurrie e.d. een belangrijke rol kunnen spelen in de beoordeling van die nagels. Ik vermoed echter dat het ehhh .. niks is .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'