Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Platbuik

Dat is niet het voorstel, het huidige lijntje blijft zichtbaar. Het grote, blauwe niks dat er nu is wordt gebruikt om de staafje in te plaatsen, ieder jaar 1tje.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Daandrukker

Gerelateerd daaraan heb ik nog twee wensen betreffende de grafiek. Ik weet niet of ze al eerder geuit zijn en het is ook niet het eind van de wereld zoals het nu is, maar het zou goed zijn als:

1. er geen smoother door de lijn heen zou gaan, maar dat het gewoon netjes trapsgewijs oploopt. Het ziet er nogal onprofessioneel uit nu, zeker wanneer de lijn plots weer naar beneden gaat. Zoals in het voorbeeld:

2. Dat de grafiek doorloopt tot de huidige datum en niet tot de datum van de laatste nieuwe soort. Het is tenslotte interessant om te zien hoe de grafiek er uit ziet en hoe lang je al geen nieuwe soort meer hebt gezien.

Groetjes,
Daan
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Douwe de Boer

Ik weet niet of dit al eerder is gevraagd, maar is het mogelijk om voor een bepaald gebied/land de ondersoort toe te voegen of te veranderen bij je eigen waarnemingen van een soort, zonder dat je elke waarneming afzonderlijk moet corrigeren. Als je veel waarnemingen hebt is dit namelijk enorm tijdrovend.

In de oude site kun je wel een hele set waarnemingen aanvinken en daarna op eenvoudige manier mutaties aanbrengen voor die waarnemingen, maar dat geldt niet voor het wijzigen van de soort zelf.

Mvg Douwe de Boer

Julian

Citaat van: Julian op oktober 11, 2020, 21:55:30 PM
Over lijsten valt te twisten en dat is al vaak gebeurd.

Welk type waarnemingen meetellen voor een persoonlijke soortenlijst verschilt per soortgroep.
Zo tellen exoten bij vogels nooit mee maar bij planten op den duur wel (na 'inburgering').
Waarnemingen van sporen zorgen er bij een zoogdier niet voor dat deze op je lijst terecht komt terwijl bij de nachtvlinders ze wel meetellen (bijv. bladmijnen) en dat geldt ook voor dode exemplaren.
Bij weekdieren belanden, voor zover ik weet, zelfs uitgestorven soorten standaard op de persoonlijke lijst (fossiele schelpen).

Wanneer de lijst op 'alle soortgroepen' staat krijg je dus een vreemde combinatie. Het lijkt een eenheid maar dat is het niet.
Het zich niet interesseren in exoten of sporen heb ik nooit echt begrepen maar een standaardreden voor het bewust niet invoeren van zulke soorten/waarnemingen luidt: "ze komen toch niet op de lijst".

Dan is er de vraag hoe een persoonlijke lijst binnen Waarneming.nl eruit zou 'moeten' zien.
1. Een lijst met soorten die je zelf hebt gehoord of gezien, mits levend, niet gevangen, inheems, etc. maar waarbij het bij de soortgroepen onderling heel anders kan zijn.
2. Een lijst met soorten waarvan je een waarneming hebt geregistreerd (en daarmee niet rare uitzonderingen maken door bepaalde -wel in het systeem aanwezige- invoeropties niet standaard mee te laten tellen).

Ik neig zelf naar de 2e optie maar besef ook dat de huidige vorm (1) is ingeburgerd bij waarnemers die al enige tijd meedraaien (voor nieuwe waarnemers overigens een stuk minder 'logisch').

Daarom de wens om dit https://waarneming.nl/users/3121/species/ (persoonlijke soortenlijst) en dit scherm https://waarneming.nl/locations/22769/species/ (gebiedssoortenlijst) uit te breiden met een vakje 'alle methodes' (bij de gebiedssoortenlijst worden alle methodes al standaard weergegeven in tegenstelling tot bij de persoonlijke soortenlijst. Met deze toevoeging trek je beide varianten gelijk) én een vakje 'onthoud deze instellingen' zodat ze bij elke soortenlijst die je opent (ook die van andere waarnemers) blijven gelden.

Deze wens weer even omhoog. Mij lijkt het logisch dat optie 2 de standaard wordt. Ik snap het nut van de huidige weergave (optie 1) niet voor Waarneming.nl (is ooit ontstaan voor 'n aantal vogelaars -die kennelijk liever ontkennen dat ze bepaalde exoten hebben gezien- én voor het vergelijkbaar maken van lijsten). Optie 1 zou nog steeds kunnen bestaan maar wat mij betreft hoort dat onder een knop 'volgens lokale soortenlijst'; zoals op de oude site. Dat er voor de ranking wél optie 1 gebruikt wordt kan natuurlijk prima. Hoe denk jij daarover, Hisko?

hiskodevries

hoe ik daarover denk is niet zo spannend, wat de grote gemene deler van de gemeenschap daarvan vind is veel boeiender
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Dat snap ik maar je weet hoe dat gaat; men heeft over het algemeen niet zoveel behoefte aan vernieuwingen (of daar over na moeten denken) als het gewoon loopt.
Het overgaan van de oude op de nieuwe site zorgde voor de nodige opschudding maar pakt op de lange termijn beter uit.
Het zou hier moeten gaan om logica en houdbaarheid voor de toekomst en minder om sentiment.

hiskodevries

ik denk dat niets gewijzigd hoeft te worden. Per soortgroep kan worden aangegeven welke aktiviteiten en telmethodes wel/niet meetellen
de rest krijg je met de aanwezige filter te voorschijn
Gedrag: zie bijlage
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

determinatie methodes die niet meetellen zie bijlage
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Citaat van: hiskodevries op februari 25, 2021, 15:19:47 PM
determinatie methodes die niet meetellen zie bijlage

Deze tellen nooit mee?
Hoe krijg je dan een lijst met alle soorten waarvan je ooit een waarneming hebt ingevoerd?
Ik gebruik Waarneming.nl/Observation.org voor waarnemingenregistratie en zou dat graag meteen terug zien in mijn persoonlijke lijst. Dat ik bijv. een Wasbeer alleen met cameraval heb vastgelegd en het een exoot is zou dus niet uit moeten maken. Het is een soort waarvan ik een waarneming heb doorgegeven en dus hoort 'ie wat mij betreft op de persoonlijke lijst met waargenomen (= waarvan ik een waarneming heb doorgegeven) soorten. Het lijstenvergelijkspel zou ondergeschikt moeten zijn aan waar het systeem vooral om draait: verzamelen van waarnemingen (dood en levend, inheems en uitheems, gezien, gehoord, met geluidsrecorder, met cameraval etc.; allemaal even belangrijk).

Jan Borst

Citaat van: Julian op februari 25, 2021, 19:29:15 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 25, 2021, 15:19:47 PM
determinatie methodes die niet meetellen zie bijlage

Deze tellen nooit mee?
Hoe krijg je dan een lijst met alle soorten waarvan je ooit een waarneming hebt ingevoerd?
Ik gebruik Waarneming.nl/Observation.org voor waarnemingenregistratie en zou dat graag meteen terug zien in mijn persoonlijke lijst. Dat ik bijv. een Wasbeer alleen met cameraval heb vastgelegd en het een exoot is zou dus niet uit moeten maken. Het is een soort waarvan ik een waarneming heb doorgegeven en dus hoort 'ie wat mij betreft op de persoonlijke lijst met waargenomen (= waarvan ik een waarneming heb doorgegeven) soorten. Het lijstenvergelijkspel zou ondergeschikt moeten zijn aan waar het systeem vooral om draait: verzamelen van waarnemingen (dood en levend, inheems en uitheems, gezien, gehoord, met geluidsrecorder, met cameraval etc.; allemaal even belangrijk).

Op de nieuwe site kun je bij je levenslijst toch gewoon aanvinken dat hij exoten wel mee moet nemen?
Dat hij bijvoorbeeld cameravallen niet meeneemt vind ik vrij logisch (je hebt ze zelf niet waargenomen). Als je die perse op je totaallijst wilt hebben dan maak je toch even een exportje?

Julian

Hoi Jan,

Waarom vind je dat logisch? Ik vermoed omdat de huidige lijstcultuur bij jou is ingeburgerd en het dus logisch voelt. Verbeter me als ik dat verkeerd zie. Als je onderstaande 2 varianten objectief probeert te bekijken, welke is dan logischer voor een systeem dat alle waarnemingen verzamelt en waardevol acht (ongeacht de totstandkoming ervan en status van soorten)?

Citaat van: Julian op oktober 11, 2020, 21:55:30 PM
Dan is er de vraag hoe een persoonlijke lijst binnen Waarneming.nl eruit zou 'moeten' zien.
1. Een lijst met soorten die je zelf hebt gehoord of gezien, mits levend, niet gevangen, inheems, etc. maar waarbij het bij de soortgroepen onderling heel anders kan zijn.
2. Een lijst met soorten waarvan je een waarneming hebt geregistreerd (en daarmee niet rare uitzonderingen maken door bepaalde -wel in het systeem aanwezige- invoeropties niet standaard mee te laten tellen).

Daandrukker

Citaat van: hiskodevries op februari 25, 2021, 15:19:47 PM
determinatie methodes die niet meetellen zie bijlage
Fijn om hier inzicht in te hebben! Dank voor het delen. Verder ben ik het met Jan eens. Dat die huidige lijstcultuur zou zijn ingeburgerd is toch logisch? Over de details valt altijd lekker te discussiëren, maar over het algemene principe is toch best goed over nagedacht, waardoor die lijstcultuur is ontstaan.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

hiskodevries

ik sluit niet uit dat ooit een knopje komt 'laat alles meetellen'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Borst

Citaat van: Julian op februari 26, 2021, 09:54:27 AM
Hoi Jan,

Waarom vind je dat logisch? Ik vermoed omdat de huidige lijstcultuur bij jou is ingeburgerd en het dus logisch voelt. Verbeter me als ik dat verkeerd zie. Als je onderstaande 2 varianten objectief probeert te bekijken, welke is dan logischer voor een systeem dat alle waarnemingen verzamelt en waardevol acht (ongeacht de totstandkoming ervan en status van soorten)?

Citaat van: Julian op oktober 11, 2020, 21:55:30 PM
Dan is er de vraag hoe een persoonlijke lijst binnen Waarneming.nl eruit zou 'moeten' zien.
1. Een lijst met soorten die je zelf hebt gehoord of gezien, mits levend, niet gevangen, inheems, etc. maar waarbij het bij de soortgroepen onderling heel anders kan zijn.
2. Een lijst met soorten waarvan je een waarneming hebt geregistreerd (en daarmee niet rare uitzonderingen maken door bepaalde -wel in het systeem aanwezige- invoeropties niet standaard mee te laten tellen).

Neuh, het is zeker niet wat jij vermoedt. Bij waargenomen soorten of "Soorten gezien" zoals het nu op de nieuwe site, is het voor mij gewoon het meest logisch dat je soorten te zien krijgt die je ook daadwerkelijk hebt waargenomen, anders zou het een andere naam moeten hebben ("Geregistreerde soorten" ofzo). Het is denk ik een kleine moeite om de optie toe te voegen die Hisko hierboven geeft (en die er op de oude site volgens mij ook is), maar de standaard (bij "Soorten gezien") zou voor mij, uit jouw lijstje, optie 1 zijn.

Julian

Citaat van: Daandrukker op februari 26, 2021, 10:29:26 AM
Verder ben ik het met Jan eens. Dat die huidige lijstcultuur zou zijn ingeburgerd is toch logisch?
Dat het inmiddels is ingeburgerd (en daardoor nu logisch lijkt) is zeker logisch maar dat maakt het lijstsysteem niet logisch.

Citaat van: Daandrukker op februari 26, 2021, 10:29:26 AM
Over de details valt altijd lekker te discussiëren, maar over het algemene principe is toch best goed over nagedacht, waardoor die lijstcultuur is ontstaan.

De huidige lijstaanpak, een onsamenhangend 'zooitje', is zo gegroeid vanuit het gegeven dat vogelaars graag bepaalde soorten/activiteiten/methodes niet op hun lijst zien omdat dit het onderling vergelijken bemoeilijkt. Een andere reden is er niet. Met de webtechnologie van tegenwoordig zou het 'vergelijkspel'/de ranking (met die spelregels) los kunnen (en wat mij betreft 'moeten') staan van je persoonlijke soortenlijst (= soorten waarvan je ooit een waarneming hebt bijgedragen). Of hier lekker over te discussiëren valt vraag ik me af. Heb geen inhoudelijke reacties gezien anders dan 'we doen het nu eenmaal zo'. Volgens mij stel ik niets geks voor.

Julian

Citaat van: Jan Borst op februari 26, 2021, 11:22:43 AM
Citaat van: Julian op februari 26, 2021, 09:54:27 AM
Hoi Jan,

Waarom vind je dat logisch? Ik vermoed omdat de huidige lijstcultuur bij jou is ingeburgerd en het dus logisch voelt. Verbeter me als ik dat verkeerd zie. Als je onderstaande 2 varianten objectief probeert te bekijken, welke is dan logischer voor een systeem dat alle waarnemingen verzamelt en waardevol acht (ongeacht de totstandkoming ervan en status van soorten)?

Citaat van: Julian op oktober 11, 2020, 21:55:30 PM
Dan is er de vraag hoe een persoonlijke lijst binnen Waarneming.nl eruit zou 'moeten' zien.
1. Een lijst met soorten die je zelf hebt gehoord of gezien, mits levend, niet gevangen, inheems, etc. maar waarbij het bij de soortgroepen onderling heel anders kan zijn.
2. Een lijst met soorten waarvan je een waarneming hebt geregistreerd (en daarmee niet rare uitzonderingen maken door bepaalde -wel in het systeem aanwezige- invoeropties niet standaard mee te laten tellen).

Neuh, het is zeker niet wat jij vermoedt. Bij waargenomen soorten of "Soorten gezien" zoals het nu op de nieuwe site, is het voor mij gewoon het meest logisch dat je soorten te zien krijgt die je ook daadwerkelijk hebt waargenomen, anders zou het een andere naam moeten hebben ("Geregistreerde soorten" ofzo). Het is denk ik een kleine moeite om de optie toe te voegen die Hisko hierboven geeft (en die er op de oude site volgens mij ook is), maar de standaard (bij "Soorten gezien") zou voor mij, uit jouw lijstje, optie 1 zijn.

Dan denken jij en ik er verschillend over wat een waarneming is? Voor mij is een cameravalwaarneming ook een waarneming en gedetermineerde muizenschedels uit een braakbal die je op Waarneming.nl plaatst net zo goed.

'Soorten gezien' dekt de lading dan natuurlijk evenmin als bijv. 'gehoord' ook mag en we bij bijv. Nachtvlinders sporen wel laten meetellen.

Daandrukker

Citaat van: Julian op februari 26, 2021, 11:25:12 AM
Citaat van: Daandrukker op februari 26, 2021, 10:29:26 AM
Verder ben ik het met Jan eens. Dat die huidige lijstcultuur zou zijn ingeburgerd is toch logisch?
Dat het inmiddels is ingeburgerd (en daardoor nu logisch lijkt) is zeker logisch maar dat maakt het lijstsysteem niet logisch.

Citaat van: Daandrukker op februari 26, 2021, 10:29:26 AM
Over de details valt altijd lekker te discussiëren, maar over het algemene principe is toch best goed over nagedacht, waardoor die lijstcultuur is ontstaan.

De huidige lijstaanpak, een onsamenhangend 'zooitje', is zo gegroeid vanuit het gegeven dat vogelaars graag bepaalde soorten/activiteiten/methodes niet op hun lijst zien omdat dit het onderling vergelijken bemoeilijkt. Een andere reden is er niet. Met de webtechnologie van tegenwoordig zou het 'vergelijkspel'/de ranking (met die spelregels) los kunnen (en wat mij betreft 'moeten') staan van je persoonlijke soortenlijst (= soorten waarvan je ooit een waarneming hebt bijgedragen). Of hier lekker over te discussiëren valt vraag ik me af. Heb geen inhoudelijke reacties gezien anders dan 'we doen het nu eenmaal zo'. Volgens mij stel ik niets geks voor.

Voor de duidelijkheid: je splitst mijn commentaar in je citaat, maar Het tweede deel heb ik bedoeld als de uitleg van het eerste deel. De hele "lijstjescultuur" waar je het over hebt is op 1 principe gebaseerd eigenlijk: iets telt alleen voor je persoonlijke lijst wanneer het organisme levend hebt gezien of gehoord (grofweg gezegd). Zo is een mijn gewoon telbaar, maar voor mezelf is die mijn alleen telbaar als ik het rupsje erin heb zien zitten. Daarom is de meest correcte waarneming van een mijn die al verlaten is: Levensstadium "mijn" en Methode "sporen", zodat ie niet meetelt op je lijst. Heel veel mensen doen dat niet (en ook ik vergeet dat nogal eens), maar het geeft je in ieder geval de mogelijkheid om je lijst waterdicht volgens het principe te krijgen.

Neemt niet weg dat ik het een goed idee vind zoals jij voorstelt en Hisko niet uitsluit om een knop te maken om alles te laten meetellen. Dat geeft zeker interessante inzichten!

Groetjes,
Daan
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

marijn

Ik ben een vogelaar (vlinderaar etc.) die graag af en toe lijstjes kijkt en vergelijkt, maar ik ben het 100% met Julian eens. Het is nogal absurd dat je geen soortenoverzicht kunt opvragen waarbij gewoon ál je waarnemingen meegenomen worden en dat dat niet de default is. Zoals Julian al aangeeft zijn telspelletjes iets dat je vervolgens kunt spelen (als je dat wil) met deze gegevens, dus het zou logischer zijn als je daar (bijv.) een extra vinkje voor zou moeten zetten.

Het feit dat de uitzonderingsregels niet eens genoemd worden boven de overzichten (of überhaupt het feit dat er uitzonderingen gelden) vind ik sowieso bizar, maar dat heb ik al eens eerder gemeld.
Marijn Prins

Jan Borst

Citaat van: Julian op februari 26, 2021, 11:34:42 AM
Citaat van: Jan Borst op februari 26, 2021, 11:22:43 AM
Citaat van: Julian op februari 26, 2021, 09:54:27 AM
Hoi Jan,

Waarom vind je dat logisch? Ik vermoed omdat de huidige lijstcultuur bij jou is ingeburgerd en het dus logisch voelt. Verbeter me als ik dat verkeerd zie. Als je onderstaande 2 varianten objectief probeert te bekijken, welke is dan logischer voor een systeem dat alle waarnemingen verzamelt en waardevol acht (ongeacht de totstandkoming ervan en status van soorten)?

Citaat van: Julian op oktober 11, 2020, 21:55:30 PM
Dan is er de vraag hoe een persoonlijke lijst binnen Waarneming.nl eruit zou 'moeten' zien.
1. Een lijst met soorten die je zelf hebt gehoord of gezien, mits levend, niet gevangen, inheems, etc. maar waarbij het bij de soortgroepen onderling heel anders kan zijn.
2. Een lijst met soorten waarvan je een waarneming hebt geregistreerd (en daarmee niet rare uitzonderingen maken door bepaalde -wel in het systeem aanwezige- invoeropties niet standaard mee te laten tellen).

Neuh, het is zeker niet wat jij vermoedt. Bij waargenomen soorten of "Soorten gezien" zoals het nu op de nieuwe site, is het voor mij gewoon het meest logisch dat je soorten te zien krijgt die je ook daadwerkelijk hebt waargenomen, anders zou het een andere naam moeten hebben ("Geregistreerde soorten" ofzo). Het is denk ik een kleine moeite om de optie toe te voegen die Hisko hierboven geeft (en die er op de oude site volgens mij ook is), maar de standaard (bij "Soorten gezien") zou voor mij, uit jouw lijstje, optie 1 zijn.

Dan denken jij en ik er verschillend over wat een waarneming is? Voor mij is een cameravalwaarneming ook een waarneming en gedetermineerde muizenschedels uit een braakbal die je op Waarneming.nl plaatst net zo goed.

'Soorten gezien' dekt de lading dan natuurlijk evenmin als bijv. 'gehoord' ook mag en we bij bijv. Nachtvlinders sporen wel laten meetellen.

We denken eerder anders over wat een waargenomen soort is denk ik ;-)
In de overzichten van bijvoorbeeld gebieden worden de waarnemingen die jij omschrijft voor zover ik weet overigens wel gewoon meegenomen. Dus je opmerking "voor een systeem dat alle waarnemingen verzamelt en waardevol acht" begrijp ik niet zo goed. Alleen in de lijstjes van gebruikers worden deze volgens mij niet meegenomen en die zijn eigenlijk vooral voor gebruikers die bezig zijn met lijstjes (de "lijstjescultuur") interessant.

Denk dat we het er wel over eens zijn dat zo'n vinkje "Alle methoden" een leuke toevoeging is.

marijn

Citaat van: Daandrukker op februari 24, 2021, 16:23:21 PM
Gerelateerd daaraan heb ik nog twee wensen betreffende de grafiek. Ik weet niet of ze al eerder geuit zijn en het is ook niet het eind van de wereld zoals het nu is, maar het zou goed zijn als:

1. er geen smoother door de lijn heen zou gaan, maar dat het gewoon netjes trapsgewijs oploopt. Het ziet er nogal onprofessioneel uit nu, zeker wanneer de lijn plots weer naar beneden gaat. Zoals in het voorbeeld:
Stoort mij ook. Het laten trekken van Bézier curves tussen de datapunten is niet oké en geeft een ronduit foute grafiek, zoals mooi geïllustreerd in Daans voorbeeld.
Even in de docs van Chart.js gekeken. Curves blijken de default te zijn. @Hisko: te fixen met option "lineTension": 0.

Citeer2. Dat de grafiek doorloopt tot de huidige datum en niet tot de datum van de laatste nieuwe soort. Het is tenslotte interessant om te zien hoe de grafiek er uit ziet en hoe lang je al geen nieuwe soort meer hebt gezien.
Ook mee eens.
Marijn Prins

Julian

Citaat van: Jan Borst op februari 26, 2021, 12:41:38 PM
We denken eerder anders over wat een waargenomen soort is denk ik ;-)
Komt dat niet op hetzelfde neer?  ;)
In mijn optiek is een soort waarvan ik een waarneming doorgeef een waargenomen soort.

Citaat van: Jan Borst op februari 26, 2021, 12:41:38 PM
In de overzichten van bijvoorbeeld gebieden worden de waarnemingen die jij omschrijft voor zover ik weet overigens wel gewoon meegenomen. Dus je opmerking "voor een systeem dat alle waarnemingen verzamelt en waardevol acht" begrijp ik niet zo goed.
Juist omdat ik het leuk vind om diezelfde statistieken terug te vinden in mijn persoonlijke lijst. Dat mijn lijst dan niet in één oogopslag te vergelijken is met die van Pietje is dan zijn 'probleem'. Daarvoor mag 'ie dan op 'vergelijk met mijn lijst drukken' want zoals door Marijn en mij aangegeven hoeft het telspel niet weg maar zou het m.i. niet de boventoon moeten voeren. Dat een persoonlijke lijst niet standaard alle geregistreerde soorten toont omdat anderen zo makkelijk mogelijk met jou moeten kunnen vergelijken -volgens dezelfde spelregels- is een beetje krom.

Citaat van: Jan Borst op februari 26, 2021, 12:41:38 PM
Alleen in de lijstjes van gebruikers worden deze volgens mij niet meegenomen en die zijn eigenlijk vooral voor gebruikers die bezig zijn met lijstjes (de "lijstjescultuur") interessant.

Dat gaat niet helemaal op. Ik vind het wél leuk om een overzicht te zien van de soorten waarvan ik al eens een waarneming heb registreerd maar of Jantje er meer of minder 'zag' interesseert me een stuk minder.

Pietsje

Zouden de foto's in overzichten alsjeblieft weer op een fatsoenlijke wijze getoond kunnen worden? Het ziet er gewoon niet uit. Niet onder soortgroepen en niet onder eigen waarnemingen. Afgebroken soortnamen door foto's heen, totaalweergave op soortgroep of soort totaal verpunkt wat mij betreft (met name onderste rij: foto's zien er niet uit langgerekt, niet leesbaar en gewoon slecht). Ik vond het persoonlijk behoorlijk frustrerend maar dat kan geheel aan mij liggen.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Auratus

Citaat van: Pietsje op februari 26, 2021, 17:17:57 PM
Zouden de foto's in overzichten alsjeblieft weer op een fatsoenlijke wijze getoond kunnen worden? Het ziet er gewoon niet uit. Niet onder soortgroepen en niet onder eigen waarnemingen. Afgebroken soortnamen door foto's heen, totaalweergave op soortgroep of soort totaal verpunkt wat mij betreft (met name onderste rij: foto's zien er niet uit langgerekt, niet leesbaar en gewoon slecht). Ik vond het persoonlijk behoorlijk frustrerend maar dat kan geheel aan mij liggen.

Helemaal mee eens.
Groet,

Jan

Platbuik

Op de pagina met je levenslijst staat onderaan de volgende melding:

CiteerData van verborgen soorten of met een embargodatum worden niet getoond.

Die melding is onterecht. Ik kan al onze embargo's etc. terugvinden in de kolom met eerste en laatste datums.
Spreekt voor zich dat ik er voor pleit om de melding te verwijderen, tenzij je de lijst van een andere gebruiker bekijkt.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Hein Nouwens

#2244
Citaat van: Pietsje op februari 26, 2021, 17:17:57 PM
Zouden de foto's in overzichten alsjeblieft weer op een fatsoenlijke wijze getoond kunnen worden? Het ziet er gewoon niet uit. Niet onder soortgroepen en niet onder eigen waarnemingen. Afgebroken soortnamen door foto's heen, totaalweergave op soortgroep of soort totaal verpunkt wat mij betreft (met name onderste rij: foto's zien er niet uit langgerekt, niet leesbaar en gewoon slecht). Ik vond het persoonlijk behoorlijk frustrerend maar dat kan geheel aan mij liggen.

Mee eens, teksten onder de foto's zijn niet meer leesbaar omdat ze over elkaar heen lopen wanneer je een foto overzicht wil zien van een soort.
Groet, Hein Nouwens

RutgerB

Citaat van: Hein Nouwens op februari 27, 2021, 10:28:29 AM
Citaat van: Pietsje op februari 26, 2021, 17:17:57 PM
Zouden de foto's in overzichten alsjeblieft weer op een fatsoenlijke wijze getoond kunnen worden? Het ziet er gewoon niet uit. Niet onder soortgroepen en niet onder eigen waarnemingen. Afgebroken soortnamen door foto's heen, totaalweergave op soortgroep of soort totaal verpunkt wat mij betreft (met name onderste rij: foto's zien er niet uit langgerekt, niet leesbaar en gewoon slecht). Ik vond het persoonlijk behoorlijk frustrerend maar dat kan geheel aan mij liggen.

Mee eens, teksten onder de foto's zijn niet meer leesbaar omdat ze over elkaar heen lopen wanneer je een foto overzicht wil zien van een soort.
Ik neem aan dat het om dit overzicht gaat https://waarnemingen.be/photos/?advanced=on .  Wat is fatsoenlijk? Ik ben er tevreden mee dat ze worden getoond zoals ze zijn en er niet een landscape uitsnede van getoond wordt. Wel mogen ze van mij groter, meer op 1 pagina en met de tekst eronder (en er niet overheen). Hetzelfde geldt voor de overzichten bij de families; https://waarnemingen.be/taxa/10080/  Foto's een maatje groter, geen uitsnede en tekst er NIET overheen. Zeker in een overzicht die je kan helpen de verschillen te zien tussen de soorten is het niet handig dat er over een aanzienlijk deel tekst staat.

hiskodevries

komt vanzelf goed. Beetje tweaken aan de software en een beetje wennen. Het is anders, dus raar
Vind je die teksten hinderlijk en je wilt wel de foto zien, klik
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Voor gericht 'kilometerhokken vullen' zou een pointer die aangeeft waar je op dat moment bent erg handig zijn in dit scherm (scheelt veel huiswerk vooraf en dat maakt het ook een nuttige tool voor in het veld):
https://waarneming.nl/users/3121/map/?start_date=2020-01-01&interval=157680000&end_date=2021-03-02&map_type=grid1k&species_group=&species=387

Douwe de Boer

In de export file van zowel de nieuwe site op waarneming.nl als observation.org wordt de samenstelling van de groep genegeerd. In de export file van de oude site worden de waarnemingen opgesplitst in het aantal leden van een groep en is de specificatie per lid van de groep correct. In de export file van de nieuwe site gaat al die informatie verloren en wordt slechts één entry getoond met de algemene kenmerken van de waarneming. Gegevens over de andere leden van de groep (zoals bv adult, tweede winter, man, vrouw of juv) gaan verloren.

Als ik bv de waarneming https://waarneming.nl/observation/113925789/ neem waar ik 5 nonnetjes heb gezien en waar een groepsspecificatie is opgenomen van 3 mannetjes en 2 vrouwtjes, dan wordt dat in de oude csv exportfile (bv onder world.observation.org) weergegeven in drie onafhankelijke rijen 1 rij met algemene gegevens van de waarneming (5 nonnetjes) en de volgende rij 3 mannetjes met bijbehorende gegevens en de laatste rij de informatie over de vrouwtjes. In de nieuwe exportfile is alleen de informatie uit de eerste rij van de oude export csv file aanwezig. Het lijkt mij dus dat het technisch heel goed mogelijk is, maar ontbreekt in de nieuwe export file.

Met vriendelijke groet,

Douwe de Boer

hiskodevries

Douwe, ja die mist zeker. De oplossing op de oude site is ook niet optimaal.
ik zou graag een oplossing zien hoe dit op 1 rij te krijgen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0