Hoofdmenu

Welke meeuw?

Gestart door Ezra Mandemaker, januari 02, 2021, 15:37:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ezra Mandemaker

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205068821/.
1 Kleine Mantelmeeuw - Larus fuscus
datum: 2021-01-02
locatie: Noordwijk - strand Nora (ZH)

foto's:


Jacob Molenaar

Lijkt me een geelpootmeeuw
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

pdeknijff

Waarom geen Grote mantelmeeuw?
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

mgieskens

Citaat van: pdeknijff op januari 09, 2021, 19:14:10 PM
Waarom geen Grote mantelmeeuw?
Dat was ook mijn eerste gedachte.
Maar volgens mij is daarvoor de eindband de staart te breed, donker en zwart.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

pdeknijff

De hele bovenkant is nogal donker, maar dat is volgens mij eerder dankzij de belichting dan dat het de echte kleuren zijn. Ik vind het een tricky exemplaar, komt vaker voor natuurlijk. De staartband is ook bij Grote mantels van deze leeftijd variabel, en deze vogel past daar m.i. prima in.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

adriaens

Citaat van: pdeknijff op januari 09, 2021, 21:46:36 PM
De hele bovenkant is nogal donker, maar dat is volgens mij eerder dankzij de belichting dan dat het de echte kleuren zijn. Ik vind het een tricky exemplaar, komt vaker voor natuurlijk. De staartband is ook bij Grote mantels van deze leeftijd variabel, en deze vogel past daar m.i. prima in.

Lijkt mij ook.
Het patroon van de binnenste handpennen (met o.a. brede witte top aan de binnenvlaggen) past niet op Geelpootmeeuw.

Merijn Loeve

Wellicht heb ik te snel geklikt, maar ik vindt het nog steeds een twijfelgeval. Voor grote mantel mis ik bijvoorbeeld de witte eindrand op de staartveren en vindt ik zowieso de staarttekening op het randje. De kop is overigens wel erg pro grote mantel. En wat betreft die witte toppen aan de binnenste handpennen, ik heb dat wel eens op geelpoten gezien:

https://oudeversie.waarneming.nl/foto/view/15775690

Maar het blijft natuurlijk rot vanaf 1 foto. Daarom heb ik Ezra gevraagd of er meer plaatjes zijn. Kan bij de waarneming of hier Ezra :)
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

adriaens

Dat is een toch een heel ander patroon op die binnenste handpennen, Merijn?
Bij de vogel van Ezra zijn die veren veel meer effen donker, met dan opeens die contrasterende witte toppen aan de binnenvlaggen.
De Geelpoot waar jij naar verwijst heeft volledig bleke binnenvlaggen.
Zie ook het patroon van de grote dekveren bij de vogel van Ezra, met brede witte subterminale dwarstekening op de binnenste/centrale veren; dit vormt zelfs een lichte vleugelbaan.

Merijn Loeve

#8
Oké ik ben om (eigenlijk wist ik natuurlijk bij reacties van de combinatie Adriaens en de Knijff dat ik pas op de plaats moet maken haha), zo zie je maar dat je zelfs met een goede foto tunnelvisie kan hebben. Bedankt voor jullie reacties. En Ezra, zet hem maar op grote mantel die waarneming.
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

pdeknijff

Reputaties zijn er om omver te werpen Merijn, zolang het maar met goede argumenten gaat. Dat heet voortschreidend inzicht. Alleen hierdoor neemt de kennis t.a.v. b.v. vogeldetermintaties met iedere generatie toe. Mijn laatste meeuwendeterminatiepraatje heb ik al weer 30 jaar geleden gehouden (met twee diaprojectoren naast elkaar op een groot spanscherm). Kennis betreffende jonge Geelpoten, laat staan Pontische meeuw was rudimentair. De herkenning van de jeugdkleden van algemene drie (zilver/klm/grote mantel) was niet erg universeel, maar de hobby van een select groepje.
We blijven (wellicht wat roestig) allert!
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff