Melden husdieren etc.

Gestart door jessesven, augustus 29, 2005, 18:39:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

jessesven

Ik word een beetje moedeloos dat, zelfs gevorderde, waarnemers beesten blijven melden zoals Konikspaarden, heckrunderen etc. Lijkt mij dat dit soort beesten gewoon van de lijst af moet anders ga ik echt wilde zwijnen en Pater Davidsherten in het natuurpark in Leystad invoeren. Volgende stap is geiten, ezels op kinderboerderijen en leeuwen en tijgers in dieretuinen. Kom op mensen beetje volwassen, het lijkt er op dat sommige waarnemenrs e.a. gewoon invoeren voor hun lijst om of iets te melden. Toch wel triest als je ouder dan zeven jaar bent......

Jan-Pieter

Wat kan ik meer doen dan het helemaal met je eens zijn? Helemaal niets!

MVG JP

marcel123

en wat is je mening over de uitgezette bevers, otters en en zeehonden van Pieterburen?

jessesven

Citeeren wat is je mening over de uitgezette bevers, otters en en zeehonden van Pieterburen?
Tuurlijk kun je daar over discusseren, echter een bever, een otter, een zeehond etc. is toch wat anders dan een Heckrund (gewoon een huisrund met wat kenmerken van het voor altijd uitgestorven oerrund) of een koninkspaard wat gewoon geen echte tarpan is. daar komt nog bij dat heckrunderen, koninkspaarden etc. in afgesloten ruimten zitten. Bevers kunnen weg uit de Biesbosch, otters helaas ook en die kunnen gewoon platgereden worden......

Jan Zwaaneveld

Ik meld ze omdat ik ook een exoten-/escapeslijst bijhoud. Vind ik ook leuk. Het lijkt mij dat iedereen dat zelf moet weten. De mogelijkheid om ze in te voeren is er, dus waarom niet.
Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan-Pieter

Ik hou ook een escape lijst bij mar dan moet het beest ook echt ontsnapt zijn. Ik denk dat er een verschil zit tussen exoten en escape beesten en beesten die in afgesloten ruimtes zitten en als " huisdier" gehouden worden. Dan heb je dus een verschil tussen runderen/paarden en je bevers/otters. De zeehonden zijn een beetje een flauw argument want als je alle dieren die, nadat ze opgeknapt zijn van wat dan ook in een centrum als Pieterburen, als uitgezet gaan beschouwen dan kan je de Monniksgier ook van je lijst afhalen en op je escape/exoot lijst zetten en dat geld dan voor heel veel vogels en andere dieren waaraan je het nou eenmaal niet kan zien of ze in een opknap centrum hebben gezeten of niet.
Je kan je misschien de vragen over kippen en verwilderde huiskatten nog herinneren dei ga je toch ook niet noteren?

MVG JP

jessesven

CiteerIk hou ook een escape lijst bij mar dan moet het beest ook echt ontsnapt zijn. Ik denk dat er een verschil zit tussen exoten en escape beesten en beesten die in afgesloten ruimtes zitten en als " huisdier" gehouden worden. Dan heb je dus een verschil tussen runderen/paarden en je bevers/otters. De zeehonden zijn een beetje een flauw argument want als je alle dieren die, nadat ze opgeknapt zijn van wat dan ook in een centrum als Pieterburen, als uitgezet gaan beschouwen dan kan je de Monniksgier ook van je lijst afhalen en op je escape/exoot lijst zetten en dat geld dan voor heel veel vogels en andere dieren waaraan je het nou eenmaal niet kan zien of ze in een opknap centrum hebben gezeten of niet.
Je kan je misschien de vragen over kippen en verwilderde huiskatten nog herinneren dei ga je toch ook niet noteren?

MVG JP
Precies Jan-Pieter! Het is toch onzin om heckrunderen en koninkspaarden die in een afgesloten gebied rondlopen in te voeren!

hiskodevries

het is toch leuk om te weten waar die beesten rondlopen. Mischien kun je later nog eens zien of er veranderingen zijn na zo`n introductie van grote grazers.
Voor elke soort is een "markt".
Het staat een ieder vrij om deze soort in te voeren danwel te raadplegen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

#8
Zelf voer ik wel Heckrunderen, Konikpaarden en andere semi-wild levende dieren in. Ik ben me er volledig van bewust dat deze tussen vier of meerdere hekken zitten en soms veredelde huisdieren zijn.

Echter er zullen ook mensen zijn die het leuk vinden om eens de gebieden te zien waar deze dieren "vrij" rondlopen.

CiteerIk word een beetje moedeloos dat, zelfs gevorderde, waarnemers beesten blijven melden zoals Konikspaarden, heckrunderen etc.

Om er moedeloos van te worden is wel lichtelijk overdreven, weleens naar het grote mensen journaal gekeken? Daar word ik vaak moedeloos van.

vriendelijke groet,

Pim Konikpaard Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Zwaaneveld

Ik vind het een prachtig gezicht, die kudden Heckrunderen en Konikpaarden in de Flevopolders. Schotse hooglanders vind ik ook geweldig leuke beesten. Ik vind dat allemaal zo'n bekrompen gedoe, van die-en-die soorten zijn escapes of uitgezet of weetikveelwat en daarom mogen ze niet geteld of ingevoerd worden.
Mijn ervaring is bovendien dat veel van dit soort dieren een mooie functie vervullen: ze brengen mensen die normaal gesproken niet veel hebben met de natuur daarmee in contact. Dagjesmensen in de Flevopolders kijken vol bewondering naar de kudden Heckrunderen en Konikpaarden - omdat ze nou eenmaal opvallen door hun grootte en hun aantallen - en krijgen daardoor meer respect voor de natuur in het algemeen en zo'n gebied in het bijzonder. En dat is mooi meegenomen. Mijn eigen moeder is geïnteresseerd geraakt in vogels doordat haar oog op een goeie dag viel op een paar Nijlganzen met jongen. Dat vond ze prachtig. En Halsbandparkieten promoten de natuur in de grote steden. Om maar eens wat te noemen.
Nogmaals, iedereen heeft zijn eigen interessen en zolang de mogelijkheid tot invoeren hier bestaat blijf ik dit soort dieren invoeren.
Verder sluit ik me aan bij Pim v.w.b. het 'moedeloos worden'.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan-Pieter

Invoeren van waarnemingen heeft naast het bijhouden van je eigen waarnemingen  op deze site ook een functie van vertellen aan andere. Dat heeft vooral zin als het waarnemingen zijn op plaatsen die "vrij " toegankelijk zijn en de beesten ook weer weg kunnen.
Alle beheerseenheden kunnen je precies vertellen wat voor paarden runderen en ander wild ze hebben lopen ten behoeven van beheer. Ze weten waar, hoeveel en wat hun toestand is. Dan heeft het volgens mij geen zin om naast de Zwarte Ooievaar en de Zeearend ook 249 Edelherten 433 Hekrunderen en 29 paarden in te voeren.
Kijk wat je voor jezelf doet is prima maar als het dan voor iedereen toegankelijk is en iedereen gaat dit soort dingen invoeren dan heb je eenhoop info waar je niets aan hebt en dat is zonde van eenhele hoop zaken.
Deze discussie zal wel nooit afgesloten worden met een uniform geluid maar ik denk wel dat het noodzakelijk is om er over te blijven praten.

MVG JP

tekenaar

#11
De Nederlandse wet maakt een duidelijk onderscheid tussen 'gehouden dieren' (inclusief alle runderen, paarden, schapen en geiten) en 'wilde dieren (herten, zwijnen en alle kleinere spul). Het verschil zit o.a. in de veekziektewet en in het feit dat de gehouden dieren individueel gemerkt moeten zijn (met die foeilelijke oormerken, dus). Lijken van gehouden dieren moeten worden vernietigd, lijken van wilde dieren mogen blijven liggen enz. Ik stel voor dat onderscheid ook hier aan te houden en runderen, paarden, geiten en schapen niet op te voeren. Voor de wet maakt het geen verschil of ze staan op een voor publiek toegankelijk terrein of op een weilandje. Een waarneming van een schotse hooglander heeft dezelfde waarde als een waarneming van een zwartbonte koe! (Die ook best mooi kan zijn, da's een kwestie van smaak.)

Ontsnapte en kennelijk in vrijheid levende dieren wel graag invoeren (inclusief soepganzen, stadseenden) maar deze discussie hebben we hier al vaker gevoerd.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

een alternatief is om naast de categorieen vogels, zoogdieren e.t.c. een categorie 'gehouden dieren' te maken. Dan kan iedereen doen wat hij wil  :D  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Pim

Wat mij betreft kunnen ze gewoon in de lijst blijven staan, het dient inderdaad geen wetenschappelijk doel, maar diverse gebruikers van waarneming.nl stellen dit wel op prijs. Tevens brengt het geen enkele schade aan.

Wel heb ik Heckrund en Konikpaard achter het plusteken verstopt, zodat deze niet direct zichtbaar zijn bij de zoogdierwaarnemingen.

Compromis?

vriendelijke groet,

Pim Julsing

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

CiteerDan kan je de Monniksgier ook van je lijst afhalen en op je escape/exoot lijst zetten

MVG JP
Het schijnt ook dat hij niet aanvaard word JP dus je kan hem evengoed wel van je lijstje halen..

En dan ga je toch even bij JP kijken in zijn waarnemingen en wat blijkt...
5x een Oeraluil met een ring.. dat hebben zelfs Konickspaarden niet!
Nijlgans doet het ook wel aardig op je Exoten lijst...

Laat iedereen toch lekker zelf bepalen wat hij wel en niet invoert.......
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

BWoets

#15
Hey Maarten (JessesVen)

Roodwangschildpad, Heilige Ibis, je gaat me toch niet vertellen dat die Roodwangschildpadden trekken? Die blijven ook keurig in de vijver waar ze in zijn gestopt.. of waar ze naartoe zijn gekropen toen ze ontsnapt zijn..

Voor je iets verkondigd.. kijk eens in je eigen lijstje..   B)  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan-Pieter

Bob ten eerste staat de toon van je berichten mij niet aan maar dit is niet de plaats daar over verder te gaan. Die Oeraluil was in het begin niet zeker dat hij geringt was en ja dan staat hij er al in he. Maar als je even zelf goed leest dan heb ik het in eerdere berichten over beesten die achter hekken staan en op dat moment niet zelf bepalen waar ze heen willen of kunnen gaan. Dat gaat dus in dit geval op voor paarden en runderen. Die uil kon zelf bepalen waar hij ging of stond en dan is het een escape waarvan ik het geen probleem vind dat hij ingevoerd wordt. Maar pas op het moment dat het 100% zeker een escape is moet hij als zodanig worden aangemerkt en geen seconde eerder.
En zoals ik eerder al zei komen we hier niet uit en uit jou reacties blijkt dat maar weer al te goed.

MVG JP

BWoets

#17
Het was niet bedoeld om je boos te krijgen hoor JP.. maar ben gewoon lekker fel. Ik snap niet waar mensen zich druk om maken wat er wel en niet wordt ingevoerd, tenzij er uiteraard verkeerde determinaties worden gedaan!.

Stel er komt over 10 jaar iemand die wil een artikel schrijven over Heckrunderen in de OVP. Dan kan hij aan de hand van de aantallen op waarneming.nl zo zien hoe de soort het heeft gedaan in de loop van de jaren. De waarnemingen staan toch niemand in de weg?
En of iemand het nou doet omdat hij het leuk vind om hem te zien, of omdat hij een exoten-lijst bij houdt en wat hij daartoe rekent dat moet hij toch helemaal zelf bepalen en daar hoeft toch niet eens een discussie over te zijn?

Iedereen zijn eigen opvatting daarover en waarom zou je die proberen te veranderen?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan-Pieter

Bob lekker fel is af en toe best lekker maar besef dat mensen daar heel anders tegen aankunnen kijken, zeker als je de plank mis slaat met je argumenten want de escapes die ik ingevoerd heb hebben wel de keus om te gana en te staan waar ze willen.
Ik hoop niet dat je de illusie hebt dat deze site de juiste info zal gaan leveren over het aantal Runderen in de OVP. Geen een waarnemer zal daar een juiste schatting van kunnen maken vanuit de verschillende hutten en vanaf bulten. De enige juiste info zal van SBB zelf komen. Maar ik zal nu wel weer heel wat reacties over mij heen krijgen.
Waar de discussie over begon was dat "huisdieren" werden ingevoerd en of dat nou wel nodig was. Stel dat ik morgen de honden en katten die loslopen in mijn buurt ga invoeren of de losvliegende duiven van de buurman verder op. De schapen van boer X op Wieringen en dan ook meteen het zwart bonte vee van zijn buurman en dan neem ik de kippen die ik af en toe tegen kom op het weggetje naar het Normerven ook nog bij en zo kan je er zelf vast nog wel meer verzinnen. Ik denk dat daar niet echt een markt voor is.
Escapen (wel of niet direct zeker) hebben wel degelijk zin. Hoeveel mensen zijn niet naar die uil komen kijken terwijl alles tegen een wilde uil wees? Hoeveel mensen zijn niet uit alle uithoeken komen kijken naar de Sporenkievit bij de Vooroever? Omdat ze hem gezien willen hebben en....omdat als hij wel wild blijkt te zijn je hem mooi gemist zou hebben. Tegen de waarnemingen van deze categorie heb ik helemaal geen bezwaar (en jij ook niet blijkt uit je fazanten, zwarte zwanen, nijlgans , indische gans en de nodige unox soorten). Maar deze kiezen wel zelf waar ze heen gaan en dat is toch een ander ding dan achter hekken staan.

MVG JP

Freek Verkerk

Hi,
leuke discussie. Het gaat over de grenzen van deze site. Wat doen we wel en niet. Steeds hebben we het over glijdende schalen. Elke grens is arbitrair. Gelukkig is er veel mogelijk en het wordt steeds meer!!! Laatste uitbreiding "paddestoelen" of is er al weer meer mogelijk? Wat mij betreft nemen we alles waar (ik overdrijf). Maar het is natuurlijk ook persoonlijk. Wat wil je invoeren.
Wat mij betreft gaan we anderen zo weinig mogelijk de wet voor schrijven, dus als iemand iets wil invoeren; Ook al zijn het soorten waar je zelf wenig mee hebt. Laat ze hun gang gaan. Het is onschadelijk.
Vrijheid blijheid.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jessesven

CiteerHi,
leuke discussie. Het gaat over de grenzen van deze site. Wat doen we wel en niet. Steeds hebben we het over glijdende schalen. Elke grens is arbitrair. Gelukkig is er veel mogelijk en het wordt steeds meer!!! Laatste uitbreiding "paddestoelen" of is er al weer meer mogelijk? Wat mij betreft nemen we alles waar (ik overdrijf). Maar het is natuurlijk ook persoonlijk. Wat wil je invoeren.
Wat mij betreft gaan we anderen zo weinig mogelijk de wet voor schrijven, dus als iemand iets wil invoeren; Ook al zijn het soorten waar je zelf wenig mee hebt. Laat ze hun gang gaan. Het is onschadelijk.
Vrijheid blijheid.

B)
En een (hele)aardbei in een jampotje.......  

BWoets

Ik snap wat je bedoeld JP, maar wat maakt het jou nou uit wat er wordt ingevoerd?
Het staat toch niemand in de weg?

Laat iedereen gewoon lekker zelf bepalen wat hij wel en niet invoert.
En toch vind ik Konickpaarden in de OVP heel wat anders dan kippen bij Noorderbuurt.. maargoed ik blijf niet discussieren want het lost niets en er is ook niets op te lossen..!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan-Pieter

Nee precies hier komt niemand ooit uit en heb je straks een gigantisch bestand en een groot deel daarvan is dan niets maar goed zelf weten. Het is alleen jammer dat dit soort waarnemingen wel worden ingevoerd en waarnemingen waar je eventueel later wel wat aan kan hebben worden niet ingevoerd maar zelf weten ik vind het best mijn ik denk dat de meningen nu duidelijkop tafel liggen.

MVG JP

Jan-Pieter

Bob even nog een andere vraag die ik hier stel omdat jij hier de aanleiding voor deze vraag gaf. daarnamoet hij denk ik over naar de rubriek vogels. Wat zijn de redenen om Carmen niet te accepteren?

MVG JP

BWoets

Ik weet het niet precies, maar ik dacht dat de reden is dat de vogel in gevangenschap is geboren.
Maar zoals ik al zei.. zeker weten doe ik het niet.

Afwachten en de site van DBA >> Committies >> CDNA in de gaten houden.

Gr. Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Freek Verkerk

Wat mij betreft mag je alles waarnemen, maar als je streng in de leer bent kunt je bezwaren hebben tegen het invoeren van "Carmen" omdat ze in ieder geval met mensen te maken gehad heeft, misschien niet hellemaal goed (volledig) is opgeknapt en toen ze (te vroeg) weer losgelaten werd, een beetje de weg is kwijtgeraakt (weggewaaid, zwak?, orientatie nog niet hersteld?) en hier terecht gekomen. Een beetje een exoot ook. Misschien geen escape, want niet ontsnapt, maar losgelaten. Maar wel een exoot, want normaal hier toch niet thuishorend.

Iets anders:
Overigens zijn veel escapes losgelaten, dus feitelijk geen escape. Ook zijn de meeste escapes tweede of derde generatie,dus meer exoot dan escape.
Ook zijn er wilde dieren die opgesloten geraakt zijn in afgesloten gebieden, dus juist het tegenovergestelde van escapes (reeen in de OVP) En wat zijn de Edelherten in de OVP: huisdieren? Het is allemaal een hellend vlak.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

De reeën binnen de hekken van de Oostvaardersplassen kunnen het gebied verlaten via reeënpoortjes.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl