Hoofdmenu

Smalle aster s.l.

Gestart door nielseimers, december 23, 2020, 23:35:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Symphyotrichum - S. lanceolatum, S. ontarionis & S. lateriflorum
In de nieuwe Heukels' Flora wordt Smalle aster niet langer in het geslacht Aster geplaatst, maar in het geslacht Symphyotrichum. Er zijn tevens twee nieuwe soorten beschreven, te weten S. ontarionis en S. lateriflorum. Op verspreidingsatlas zie je daarom het onderscheid tussen Smalle aster (de soort) en Smalle aster s.l. (de groep soorten). Dit hebben wij overgenomen. Voor mij zijn deze twee soorten totaal nieuw, maar ik vind zojuist het artikel in Gorteria uit 2014 waar onderzoek is gedaan naar het voorkomen van Symphyotrichum soorten in Nederland. Voor determinatie moeten de buisbloemen bekeken worden, dus determinatie o.b.v. overzichtsfoto's lijkt voorlopig niet mogelijk. Symphyotrichum lanceolatum (Smalle aster) is het meest algemeen, gevolgd door Symphyotrichum ontarionis (Ontario-aster) en ten slotte Symphyotrichum lateriflorum (geen Nederlandse naam). Alle drie de soorten zijn ingeburgerd in het rivierengebied. Wellicht interessant om hier volgend jaar eens wat aandachtiger naar te kijken.























S. lanceolatumS. ontarionisS. lateriflorum
Klok (a2) bloemkroonHoogstens half ingesnedenMeestal meer dan half ingesnedenMeestal meer dan half ingesneden
Tanden (a3) bloemkroonTijdens bloei rechtop tot afstaandTijdens bloei afstaand tot teruggeslagenTijdens bloei afstaand tot teruggeslagen
Pappus4,6-7,4 mm4,0-4,3 mm4,0-5,5 mm
Omwindsel4,7-7,0 mm4,0-5,2 mm4,0-5,2 mm
Bloemen per bloemhoofdje40-8328-3831-57
BloeiwijzeVolle pluim of tuilAar of trosvormigAar of trosvormig
Buisbloemen (a1)?3,9-4,0 mm4,0-5,2 mm
Plaat lintbloemen?4,0-6,1 mm5,2-10,2 mm
Worteluitlopers?Lang, zodenvormendKort of afwezig, polvormend

Bronnen:
Tekst: Niels Eimers

RutgerB

Interessant. Ik zag dat ik er ook al eens tekst aan gewijd had: https://waarneming.nl/species/6397/  Opmerkingen welkom.

Ik zal een link naar het forumtopic opnemen.

Ik heb Smalle aster s.s. toegevoegd aan de database.  En de Smalle aster die we al hadden hernoemd naar s.l.

Willemien Troelstra

Niels: het lijkt me fijn als de kolommen in de tabel overeen komen met het plaatje (lancealatum en ontarionis verwisselen; ik vind het nu verwarrend om de tabel met het plaatje te verifiëren. Ik wil het best uitvoeren, maar het is jouw tabel, dus ik wil er niet zomaar ik rommelen, misschien heb je een goede reden om het toch zo te doen.
groet, Willemien Troelstra

nielseimers

Dat had ik ook overwogen Willemien. Ik heb de soorten in de volgorde gezet waarin ze besproken worden in Heukels' Flora. Het is ook wel fijn om S. lanceolatus in de tabel te scheiden van de andere twee soorten, omdat die andere twee soorten veel sterker overeenkomen. Het zou fijner geweest zijn als de soorten in de afbeelding in diezelfde volgorde stonden. Maar ik mijn favoriete programma paint krijgt dat vast wel voor elkaar! Na de kerstdagen, eerst even op gewicht komen ;D

Willemien Troelstra

Mmm volgens mij is het geen goed idee om zo'n plaatje uit een artikel op die manier aan te passen, dan zijn er twee versies van in omloop en dat is verwarrend. Toch maar de tabel aanpassen? Of in de tabel verwijzen naar figuur (c) (b) (d)?
groet, Willemien Troelstra