wolfsmelk? --> cypreswolfsmelk en wolfsmelkrozetgalmug

Gestart door Christiaan vd Hoeven, december 24, 2020, 10:20:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Christiaan vd Hoeven

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/204426967/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2020-07-19
locatie: Hungary - Aggteleki Nemzeti NP (HU)

foto's:



Wolfsmelkfamilie?

Martijn van Sluijs

Een gal van Spurgia euphorbiae (Wolfsmelkrozetgalmug) op, hoogstwaarschijnlijk Euphorbia cyparissias (Cipreswolfsmelk). Ik weet echter niet of er nog andere Euphorbia's met dergelijk blad daar voorkomen; zo ja dan zijn er waarschijnlijk meer opties voor de waardplant. Zie het lijstje van mogelijke waardplanten voor deze gal hier.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Christiaan vd Hoeven

Oh wat leuk, niet gereliseerd dat het een gal is.
lijkt me inderdaad cypreswolfsmelk.
Dank.
Christiaan

Martijn van Sluijs

 :duim:

Voor de volledigheid en voor een eventuele validator zou het wel fijn zijn als de beschrijving "Wolfsmelkfamilie?" bij deze waarneming wordt aangepast naar iets passenders. Bij voorkeur wordt daarbij (ook) de gal vermeld, inclusief de naam ervan. Het is een verschijnsel dat zonder verdere toelichting voor verwarring kan zorgen.

Om het helemaal af te maken kun je ook de waarneming een tweede keer invoeren onder de gal (Spurgia euphorbiae), en een 'kruisverwijzing' te maken. Dat kun je doen door in de omschrijving van de waarneming van de gal een link plaatsen naar de waarneming van de waardplant en vice versa. Dan kunnen ze afzonderlijk van elkaar bevestigd/gevalideerd worden.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Christiaan vd Hoeven

Zal ik doen! had al een tweede waarneming van de gal ingevoerd.
dank nogmaals.